Hey!
Bra catch Kent!
De flesta rev väck det där "desmog" eller "pair valve" grejerna när hojen var ny, och vi har väl hunnit glömma bort det...
Det handlar alltså om, som på de flesta nyare fordon, att "återanvända" oförbrända gaser för att kunna visa till snyggare utsläpps-siffror. Vilket i själva verket bara ger ytterst marginella, eller inga alls besparingar förutom just på test-siffrorna, och som endast leder till ett fordon som hela tiden måste på verkstad!
Här är "pair valve systemet" dock långt ifrån det sämsta, då man endast tillsätter frisk luft till avgaserna för att dessa ska antändas i avgassystemet. (Därav "skjuter" den när man släpper gasen) -Det vill ju dock per automatik ge en utfordring till bränsle/luft förhållandet, och gör det mer eller mindre omöjligt att få till en konsekvent jämn motorgång! Varken med förgasare eller insprutning. Med original luft och buller hör och känner man det bara inte så gott...
Insprutning systemet är som Peo säger "självlärande". (AI?

) Men hans trick att låta hojen gå riktigt varm på tomgång känner jag själv inte till. Min erfarenhet säger annars en till två veckors körning, så det är ju värt att prova om man ändrat något!
Motorn är ju rejält kvävd! Så det blir en totalt förändrad karaktär bara med att låta den få andas med "luft och buller"! -Alltså en öppen luftburk med ett betydligt mer öppet (K&N) filter, och med en öppen ljuddämpare. Mycket rappare och en helt annan effekt-kurva!
Power Commander funkar i mitt syn dåligt med alla "färdig-map'ar", men med att använda många timmar på att ändra lite - köra en tur - ändra lite - köra en tur - osv. osv... fick jag nog så gott resultat! (Hade jag haft en spätta bakpå med laptoppen som kunde ändrat map medans jag körde så hade det varit betydligt enklare! -Det kanske funkar med mobilen i dag?)
Man måste dock ha sten-koll på hur tändstiften ser ut! -Ger du en för mager blandning riskerar du total-haveri! (Och var obs på att bakre cylinder alltid går varmare på denna typen V-motor!)
När jag fick anledning att få den mappad på bänk tyckte jag det var riktigt häftigt! En riktig wow-upplevelse!
-Men när sen PowerCommander'n la av för några år sedan, gick det 14 dagar innan den gick fint alldeles av sig själv, och så tyckte jag, och tycker fortfarande, att det funkar precis lika bra utan! Så med facit i hand kunde jag väl egentligen bara ha skitit i hela map-grejen... -Inte ska jag vinna några tävlingar med tiondels-marginaler...
(Det var väl förresten just det som Gusten sa när jag fick köpa hans PowerCommander!...

-Vilken för övrigt bara kan tas bort utan några allvarliga ingrepp.) (Det hör nog också till saken att jag 15 år senare och med 8° rake kör betydligt lugnare!...)
Här är som en kuriosa min egen map från dyno-bänkning.
Som sagt är det effekt-kurvan som blir så enormt förändrad när motorn får andas! Effekt-SIFFRORNA är uppenbart inget att bry sig om. -Ja förutom det tidiga och kraftiga momentet då!...
Den mättes då på hjulet till 99.6hk. vid ca.4800rpm. och hela 176.7Nm. vid ca.3000rpm.! (112.5hk. på motorn)
(Original uppges till ca. 97hk. och 156Nm på hjulet.)
IMG_20230809_091037.jpg
Sen vet jag inte om någon kanske förväxlar "ryckig gång" med själva utväxlings-systemets alla "glapp"? -För med kardandrift blir det många och hårda övergångar!
Först med endast två enorma och lång-slagiga kolvar, som visserligen med en balans-axel mellan, ändå dunkar rakt på en något under-dimensionerad växellåda (som för övrigt INTE är någon egen "låda"!

) Och så från växellådans utgående drivaxel först två 90 graders tandhjul, så raka splines till ett knutkors, och så själva kardanen med ytterligare raka splines i varje ända, och så till ännu två 90 graders tandhjul, och ytterligare en axel med splines till slutligen gummi-kuddar i bakhjulet... -Då BLIR det glapp!!...
Jag menar, för att rent praktiskt kunna montera detta på denna typ av fordon så ÄR det pytte-lite glapp på varenda spline och tandhjul! Och sammantaget så blir det ett rejält avstånd mellan pådrag och släpp! (Och som Nesse säger gör gamla och hårda och kanske slitna gummi-kuddar inte saken bättre!)
Sen gör ju den "själlösa" insprutningen med 100 hästar och 170Nm inte saken lättare! 1800-motorn går nog så "hårt"! (Och jag misstänker att den lite snällare förgasar-motorn på 1300'an mildrar detta fenomen?)
Jag vet att det inte bara är jag som gillar att dunka fram på så låga varv som möjligt! Men min hoj kör jag INTE så mycket under 60 knyck på 5'ans växel! -Jag kan nog hålla den på 5'an ner till ca.40 knyck, om jag sen inte behöver mycket motorkraft för att öka farten. OM jag behöver det, så börjar den att "jucka" på alla glapp i utväxlingen! Tveklöst!!
-Detta "fenomen" är INTE någon "ryckig gång i motorn", utan helt enkelt sättet hojen är byggd på! -Med KARDAN!
(Det kan ju också ses på bänknings-resultatet över! -HK på motor kontra på hjulet...

Jag känner inte till någon bälte-konvertering, men kedja vet jag har använts. Det handlar nog då mest om bakhjulsbredd...
-Om man inte kan leva med att inte kunna kryp-köra i samma växel som ger 200 knyck så är kanske inte VTX'en rätta hojen. Men jäklar vad jag skulle sakna känslan att vid 40km/h ge full gas i 3'an, och så bara hålla den där till varvtals-spärren slår in!!!
Ps.
Jag har ingen som helst erfarenhet av HD, men provkörde för några veckor sedan en kompis hoj med egen-byggd ca.1700cc. stor motor.
Den gick trots den "blaffriga" HD-gången förvånande smidigt, och med mycket mindre vibrationer än min VTX1800! (Jag misstänker att hans kunskaper som motor-byggare hade stor ära i just det.) Dessutom utan tvekan betydligt mer "själ" i en stor maskin med förgasare! -Och väldigt gott att slippa kardan-effekten nämnd över! Men fan, jag måtte ju växla tre gånger så ofta!!...
-Makan till varv-villig PowerCruiser än VTX1800 ska man nog leta länge efter!! Och med de ram- gaffel- broms- motor- kvaliteter våra hojar besitter är och förblir jag såld!...
Simma lugnt!
/Orre
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.