3600 mila service

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Skriv svar
Brickan
Wannabe
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 maj 2019, 15:27
VTX-modell: VTX 1800 C -2004

3600 mila service

Inlägg av Brickan »

Hej

Köpte nyligen en VTX 1800 C 2004 års modell. . Det börjar snart bli dags att serva den har jag kommit på. Jag är inte jättebra på MC eller motorer men olja, filter kan jag så klart byta själv. Bromsvätska är ju heller inget större problem, men vätska i huvudcylinder koppling vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Inte heller med slutväxeln. Funderar på om jag ska försöka greja det själv, men det är ju också en massa kontrollpunkter.

Vad kan annars en 3600 mila service gå på om jag lämnar in den?

Jag bor i köping och ser att Honda finns i Eskilstuna och Örebro.

Mvh Janne
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: 3600 mila service

Inlägg av Orre »

Hej!

Jag vet inte vad en service kostar hos dig, men här är punkterna så är det ju bara att fråga!
Det är i princip en "liten" service då ventiljustering inte är med.
VTX-service-1.jpg
VTX-service-2.jpg
VTX-service-3.jpg
Kopplings- broms- och kylar- vätska är nog det det slarvas mest med! Dessutom är du ju långt från garanti-tiden, så jag ser ingen orsak till att du inte gör det själv och vet att det är som det ska! Speciellt då det är en ny hoj för dig! :good:

Kopplings-slaven ligger bak vänster kåpa. Samma procedur som med broms-vätska!

Välkommen som medlem i VTX Riders Sweden! -så hittar du verkstads-handboken i Gallerian! ;)

/Orre
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild
Brickan
Wannabe
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 maj 2019, 15:27
VTX-modell: VTX 1800 C -2004

Re: 3600 mila service

Inlägg av Brickan »

I mitt serviceshema står att kontroll av ventilspel ingår vid 3600 mil.

(Hur infogar man bilder här?)
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: 3600 mila service

Inlägg av Orre »

Som sagt är en del funktioner och innehåll förbehållet betalande medlemmar. Så och publicering av bilder på forumet.
Men nu la ju jag precis upp service-schemat!?
Menar du att det finnes flera olika?

Eller menar du att någon öppnar upp och mäter, men så sätter på locken igen UTAN att göra något, för att det står "Kontrollera" men inte "Justera" i boken??...
Jo jo... Det kan gott hända att någon tar betalt för det... :p
Bild
Brickan
Wannabe
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 maj 2019, 15:27
VTX-modell: VTX 1800 C -2004

Re: 3600 mila service

Inlägg av Brickan »

Tja, det händer nog att de bara öppnar och sätter på locket igen.

Hur som helst i mitt servicesshema för 3600 mil står det på ventilspel ett K, och en förklaring Kontrollera och rengör, justera smörj, eller byt vid behov .

Kanske man bara kan gå vidare utan att fixa den punkten, vad vet jag. Vad är det för vätska det ska vara i huvudcylinder för koppling?
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: 3600 mila service

Inlägg av Orre »

Beklagar Brickan! Du har rätt i att det ingår ventiljustering i 3600 service! (var 1200'e mil)
(De andra bokstavskoderna är ju faktiskt inte använda i schemat. (utom "byt ut")

Vad jag menade är att det är själva kontrollen som är arbetet!
Man ska tömma och ta av tanken, plus skruva bort lite annat skit som är i vägen, tändspolar, ledningar och slangar. Ta av locken och försöka komma till med bladmåtten. Det är trångt och knotigt!
OM man med bladmåttet ser att det behövs justeras är det (på en VTX) bara att lossa låsmuttern och skruva ut eller in med en mejsel, och så fästa låsmuttern igen. -så det är garanterat ingen verkstadsman som "kontrollerar" utan att om det behövs "justera"!!

Det är dock mycket möjligt att någon TAR BETALT för att ha gjort det! När man i själva verket bara har lyssnat och känt på motorn... :p
Ca. 2 timmar borde en ventiljustering kosta.

Eftersom hojen är ganska ny för dig tycker jag INTE du ska hoppa över denna gången.
(Kan va bra att tänka på att lite tickande från ventilerna är mer "safe" än motsatsen, då en ventil som inte stänger ordentligt fort kan bränna!)

Bromsvätska också till kopplingen! :good:

/Orre :peace:
Bild
Brickan
Wannabe
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 maj 2019, 15:27
VTX-modell: VTX 1800 C -2004

Re: 3600 mila service

Inlägg av Brickan »

Ok. Tack. Återkommer nog med fler frågor 😊
Brickan
Wannabe
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 maj 2019, 15:27
VTX-modell: VTX 1800 C -2004

Re: 3600 mila service

Inlägg av Brickan »

Tack för svar Orre. Jag undrar också vilken motorolja som är bäst. Jag vet att det finns en massa trådar om det, men vad rekommenderar du?
Spontant tänker jag på delsyntet när jag läser om dem som fått kopplingsslir med helsyntet, men vad vet jag. Jag har inget slir i kopplingen i dag i alla fall och jag vet inte om fjädrarna blivit bytta på den hoj jag nyligen köpte.
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: 3600 mila service

Inlägg av Orre »

Jo tackar som frågar, men jag kan ingenting om vetenskapen bak olja...

-Jo 'en sak har jag erfarit och kan säga jag vet, men det har inget med motorolja ,eller vetenskap, att göra:
När jag skruvade mycket moppe kunde jag med en gång jag tog av ljuddämparen konstatera varför moppen hade skärt!... -Biltema 2-takt olja!...
Den brinner nämligen inte upp ordentligt, utan koksar och lägger sig i lag under kolven, med varmgång och skuren cylinder som följd!
Det känner man med en gång på den svintunga olje-fyllda ljuddämparen!... :o
Sen vet jag heller inte om något raffinaderi som heter Biltema?... Så atte...

För mina 5 cent: Betala dyrt och köp märkesvara!
Motul och Castrol står väl högst på listan, men det finnes så klart annat som är bra. Motorex, Penzoil, Fuchs, Gulf är något jag själv har sålt utan dåligt samvete, men detta kan jag egentligen ingenting om... :p

Fullsyntetisk olja smörjer bäst! Men som du säger kan våt-koppling på stora maskiner med mycket vridmoment ha problem med det. Äldre hojar bör få en god mineralolja (eller del-synt. som vad jag förstår ÄR en mineral-olja med tillsättningar)
VTX'en har väl egentligen inte problem med full-synt. men de hästar och vrid som släpps lös när man öppnar för luft och buller är nog till att få kopplings-slir. Oavsett olja.
Skulle du uppleva det är det ju bara att prova att byta. (Det tar några mil för dom genom-fuktade kopplings-lamellerna)

Egentligen tror jag inte det spelar någon roll om man kör med en god syntet- eller mineral- olja eftersom man oavsett byter till hösten, oftast efter få mil med nog så jämn temperatur... Men ibland blir det ju långturer, och jag gillar att ge min VTX det bästa! :yes: Har alltid gjort det när vi höll på med motocross också, och då byter man typ var 5'e timma... ;)

-Men ha i ny olja INNAN vinter-upplaget, så den slipper att stå med gammal skit, och framför allt fukt! (kondens) genom hela vintern!
Sen känns det ju alltid trevligt att börja vår-säsongen med ett oljeskift, så ett tips är ju att ha i en billig-olja för vinterupplaget!
(Fel tid att prata om det nu! men jag brukar varmköra hojarna några gånger genom vintern. Passar fint samman med en pilsner!) :teeth: :drinks:

Som sagt är det skrevet massor om temat, så läs folks inlägg och bilda dig en uppfattning. Jag tror inte någon har några direkt dåliga erfarenheter...
(Alla oljor är dessutom kompatibla med varandra)

/Orre :peace:
Bild
Brickan
Wannabe
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 maj 2019, 15:27
VTX-modell: VTX 1800 C -2004

Re: 3600 mila service

Inlägg av Brickan »

ok, tack Satsar nog på en delsyntet :-)
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4388
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: 3600 mila service

Inlägg av Nesse »

Orre, du glömde Q8 SBK Racing SAE 10W-50... Kör den i alla mina hojar :D
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Skriv svar