Förändring i motorns rytm
Moderator: Toolbox
Förändring i motorns rytm
Efter att jag fick min service genomförd härom veckan så tycker jag att motorn går i lägre varv än tidigare. Eftersom mina kunskaper är begränsade när det gäller vad som påverkar motorns funkionalitet dvs. hur den arbetar så kollar jag med er som kan mycket mer om detta.
Vad är det mekanikerna på Honda kan ha ändrat på för att få ner varvtalet?
Störningar märks mest när motorn är kall och när jag drar ut choken så dör motorn istället, in med choken så kan jag starta igen. På kalla morgnar så är hojen lite mer svårstartad än den var före service.
Vad är det mekanikerna på Honda kan ha ändrat på för att få ner varvtalet?
Störningar märks mest när motorn är kall och när jag drar ut choken så dör motorn istället, in med choken så kan jag starta igen. På kalla morgnar så är hojen lite mer svårstartad än den var före service.
- snake
- Mästare
- Inlägg: 773
- Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
- VTX-modell: VTX 1800, 2002
- Ort: Stockholm, VTX 1800
- Kontakt:
Re: Förändring i motorns rytm
Du menar när den går på tomgång? Det finns en justeringsskruv för detta så man kan reglera varvtalet på tomgång. Dock kan inte motorns rytm ändras när du kör. Varvtalet styrs helt av den fart du håller. I annat fall skulle mekanikerna ha bytt växellåda, vilket jag tvivlar på är fallet.
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Excelsior Henderson Super-X -00
Re: Förändring i motorns rytm
Precis, jag menar när den går på tomgång.snake skrev:Du menar när den går på tomgång? Det finns en justeringsskruv för detta så man kan reglera varvtalet på tomgång. Dock kan inte motorns rytm ändras när du kör. Varvtalet styrs helt av den fart du håller. I annat fall skulle mekanikerna ha bytt växellåda, vilket jag tvivlar på är fallet.
P.s. Tack för rättelsen när det gäller varvtalet och i vilka sammanhang detta begrepp används. Fortsätt gärna med sådana rättelser.
/Thomas
- Bobby
- Guru prospect
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
- VTX-modell: VTX 1300, -06
- Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06
Re: Förändring i motorns rytm
Tomgångsskruven är den där svarta grejen som hänger ner under luftburken.
De kan också ha justerat soppa/luft blandningen. den skruven sitter under förgasaren och är lurig att nå utan att ta av luftburken.
Sen kan de också ha justerat ventilerna vilket kan påverka hur den går.
Från vad jag läst så sotar stiften lätt igen när man har choken på så många i usa säger att man ska endast starta med choken, sen dra av den och hålla igång den med gasen tills den blir varm. Själv rör jag inte choken alls faktiskt.
De kan också ha justerat soppa/luft blandningen. den skruven sitter under förgasaren och är lurig att nå utan att ta av luftburken.
Sen kan de också ha justerat ventilerna vilket kan påverka hur den går.
Från vad jag läst så sotar stiften lätt igen när man har choken på så många i usa säger att man ska endast starta med choken, sen dra av den och hålla igång den med gasen tills den blir varm. Själv rör jag inte choken alls faktiskt.
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
-Toy Boy
- Raffe Gbg
- Mästare
- Inlägg: 751
- Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
- VTX-modell: VTX 1300, 2008
- Ort: Göteborg
Re: Förändring i motorns rytm
Justerar man lagom tomgång när motorn är varmkörd dör den garanterat vid nästa kallstart. Det var bl a därför jag försedde min 1300 med en "farthållare" (BrakeAway Cruise Control). Nu kan jag låsa gashandtaget i det läge jag vill, och slipper joddla med tomgångsskruven beroende på hur varm eller kall motorn är.
För övrigt håller jag med Bobby, man ska vara försiktig med att använda choken, bara en kort stund, helst inte alls. The plugs will be fouled.
För övrigt håller jag med Bobby, man ska vara försiktig med att använda choken, bara en kort stund, helst inte alls. The plugs will be fouled.
Senast redigerad av Raffe Gbg den 23 sep 2010, 14:27, redigerad totalt 1 gånger.
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
"Det är mycket bättre att vara glad"
- Västerlanda
- Guru prospect
- Inlägg: 1195
- Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
- VTX-modell: VTX 1800C -06
- Ort: VÄSTERLANDA
Re: Förändring i motorns rytm
Har det varit byte av luftfilter oxå??????
Kanske hade ett öppnare filter tidigare o nu sitter det ett orginal filter i :?: :?: :?:
Kanske hade ett öppnare filter tidigare o nu sitter det ett orginal filter i :?: :?: :?:
VÄSTERLANDA
"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Re: Förändring i motorns rytm
A-ha, två av ventilerna justerades på servicen enligt vad mekanikerna sade till mig.Bobby skrev:Tomgångsskruven är den där svarta grejen som hänger ner under luftburken.
De kan också ha justerat soppa/luft blandningen. den skruven sitter under förgasaren och är lurig att nå utan att ta av luftburken.
Sen kan de också ha justerat ventilerna vilket kan påverka hur den går.
Från vad jag läst så sotar stiften lätt igen när man har choken på så många i usa säger att man ska endast starta med choken, sen dra av den och hålla igång den med gasen tills den blir varm. Själv rör jag inte choken alls faktiskt.
Re: Förändring i motorns rytm
Raffe Gbg skrev:Justerar man lagom tomgång när motorn är varmkörd dör den garanterat vid nästa kallstart. Det var bl a därför jag försedde min 1300 med en "farthållare" (BrakeAway Cruise Control). Nu kan jag låsa gashandtaget i det läge jag vill, och slipper joddla med tomgångsskruven beroende på hur varm eller kall motorn är.
För övrigt håller jag med Bobby, man ska vara försiktig med att använda choken, bara en kort stund, helst inte alls. The plugs will be fouled.
OK, har bara provat choken 2 eller 3 gånger men jag lägger detta på minnet. Tack båda två.
Re: Förändring i motorns rytm
Har det varit byte av luftfilter oxå?????? Svar ja!Västerlanda skrev:Har det varit byte av luftfilter oxå??????
Kanske hade ett öppnare filter tidigare o nu sitter det ett orginal filter i :?: :?: :?:
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4392
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Förändring i motorns rytm
...servicegubbarna är alltid och pillar på tomgångsskruven. Choken har jag inte rört de senaste 5 åren, då sotar tändstiften bara. Ställde om lågfartsmunstycket ett 8-dels varv. för nåt år sedan och fick ner sotningsgraden på stiften. Kommer inte ihåg åt vilket håll jag skruvade, men hsun är en klippa på detta :-P...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin