ang min envisa blinkers
Moderator: Toolbox
- sorpa
- Adept
- Inlägg: 109
- Blev medlem: 10 dec 2009, 16:58
- VTX-modell: vtx 1800 -06
- Ort: sandviken
ang min envisa blinkers
Nu har jag testat det där med att söka ny jordpunkt p g a att inte vänster blinkers fungerar,satt en startkabel på motorn och ramen,men felet kvarstår,,måste va något fel i själva omkopplaren.för om jag håller på och trycker in omkopplaren och drar den åt höger så blinkar den som den ska ibland,,inte varje gång,och åt vänster har jag fått den att blinka till en gång,inge mer.slår jag sen över till höger så är det inte säkert att det funkar på den sidan direkt,utan då får jag trycka in o dra trycka in o dra,o till slut så fungerar den högra ,,samma sak om jag knäpper av den ,då får jag hålla på så flera gånger innan den funkar igen...va e felet?????
-
- Mästare
- Inlägg: 610
- Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
- VTX-modell: VTX 1800,2005
- Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800
Re: ang min envisa blinkers
Tja det är lurigt det där...
men för att vara på den säkra sidan med jordningen.
fästen en kabel direkt på jordsidan på batteriet, sedan kan du jorda direkt på lamphuset eller lampsockeln.
får du då inget bättre resultat så funkar jordningen i alla fall.
har du kollat anslutningarna på både + och - sidan för bakblinkers i högra sidokåpan och för framblinkers i lamphuset kan ju vara glappt där också eller dålig kontackt
men för att vara på den säkra sidan med jordningen.
fästen en kabel direkt på jordsidan på batteriet, sedan kan du jorda direkt på lamphuset eller lampsockeln.
får du då inget bättre resultat så funkar jordningen i alla fall.
har du kollat anslutningarna på både + och - sidan för bakblinkers i högra sidokåpan och för framblinkers i lamphuset kan ju vara glappt där också eller dålig kontackt
Hsun-1800 röd så klart.
- Orre
- Site Admin
- Inlägg: 2054
- Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
- VTX-modell: VTX 1800 C -07
- Ort: Tønsberg-Norge
- Kontakt:
Re: ang min envisa blinkers
@sorpa. Jo det hörs ut som om det bara är dålig kontakt i själva brytaren.
I bästa fall är det bara ärgade kontaktytor. Pösa på med 5-56 eller motsvarande rostlösare, och stäng på och av MÅNGA gånger, så löser du upp och sliter bort ev. ärg.
I sämsta fall måste du byta kontakten. Felsökningen handlar ju så klart om att prova om det funkar nå'n stans innan det misstänkta felet...
---
ALLA borde för övriigt gå över ALLA kontakter, lås, sladdar och alla elektriska prylar + alla rörliga delar på hela hojen ett par gånger om året med typ CRC 5-56!!
Bara att pösa på med rostløsaren, och så röra på alla kontakter o.l. fram och tilbaka! Det skadar inte lack eller chrom, men smörjer och driver ut fukt!
Sen kan du tvätta hojen utan att det tränger in vatten i kontakterna som skapar dålig kontakt och förstör! och hojen är så god som ny igen!
Ett annat tips är silicon-produkter typ "Motorex Protect&Shine" som håller undan fukt och ser till att allt av gummi och plast håller sig mjukt och inte spricker! Dessutom får alla plast och gumm-detaljer tilbaka sin färg och lyster som dom hade som nya! (Inte minst blir det svarta svart!)
Bara var OBS på att du blir halshuggd om du använder silikon-produkter ens i samma kvarter som det skal lackeras!!! :shock:
Ovanstående är minst lika viktigt som tvättandet, som ju avfettar och torkar ut!
Smörj gott och låt värka innan du tvättar så blir det fint! Sen kan du smörja igen, men bara pyttelite så det inte rinner.
Ps. Se till och avfetta däck och bromsar innan du kör från tvätt-hallen! Ds.
Orre
I bästa fall är det bara ärgade kontaktytor. Pösa på med 5-56 eller motsvarande rostlösare, och stäng på och av MÅNGA gånger, så löser du upp och sliter bort ev. ärg.
I sämsta fall måste du byta kontakten. Felsökningen handlar ju så klart om att prova om det funkar nå'n stans innan det misstänkta felet...
---
ALLA borde för övriigt gå över ALLA kontakter, lås, sladdar och alla elektriska prylar + alla rörliga delar på hela hojen ett par gånger om året med typ CRC 5-56!!
Bara att pösa på med rostløsaren, och så röra på alla kontakter o.l. fram och tilbaka! Det skadar inte lack eller chrom, men smörjer och driver ut fukt!
Sen kan du tvätta hojen utan att det tränger in vatten i kontakterna som skapar dålig kontakt och förstör! och hojen är så god som ny igen!
Ett annat tips är silicon-produkter typ "Motorex Protect&Shine" som håller undan fukt och ser till att allt av gummi och plast håller sig mjukt och inte spricker! Dessutom får alla plast och gumm-detaljer tilbaka sin färg och lyster som dom hade som nya! (Inte minst blir det svarta svart!)
Bara var OBS på att du blir halshuggd om du använder silikon-produkter ens i samma kvarter som det skal lackeras!!! :shock:
Ovanstående är minst lika viktigt som tvättandet, som ju avfettar och torkar ut!
Smörj gott och låt värka innan du tvättar så blir det fint! Sen kan du smörja igen, men bara pyttelite så det inte rinner.
Ps. Se till och avfetta däck och bromsar innan du kör från tvätt-hallen! Ds.
Orre
- sorpa
- Adept
- Inlägg: 109
- Blev medlem: 10 dec 2009, 16:58
- VTX-modell: vtx 1800 -06
- Ort: sandviken
Re: ang min envisa blinkers
OK ska kolla det där med jordningen direkt från batteriet,,o "pösa" på me 5-56 Tack för alla bra tipps
-
- Wannabe
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 04 nov 2009, 22:43
- VTX-modell: VTX1800 2006
Re: ang min envisa blinkers
Tjenis
Men ska man verkligen ha 5-56 i lås? Min svåger är låssmed och svär ramsor över alla som häller allt från symaskinsolja till matfett i låsen. Smörjer fint först men attraherar damm och smuts och förstör låset. Bara låsolja (finns också från CRC) är det som gäller.
R
Men ska man verkligen ha 5-56 i lås? Min svåger är låssmed och svär ramsor över alla som häller allt från symaskinsolja till matfett i låsen. Smörjer fint först men attraherar damm och smuts och förstör låset. Bara låsolja (finns också från CRC) är det som gäller.
R
- Orre
- Site Admin
- Inlägg: 2054
- Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
- VTX-modell: VTX 1800 C -07
- Ort: Tønsberg-Norge
- Kontakt:
Re: ang min envisa blinkers
Tjena Robert.robert_l skrev:Tjenis
Men ska man verkligen ha 5-56 i lås? Min svåger är låssmed och svär ramsor över alla som häller allt från symaskinsolja till matfett i låsen. Smörjer fint först men attraherar damm och smuts och förstör låset. Bara låsolja (finns också från CRC) är det som gäller.
R
Jo nu var det ju inte själva lås-smörjningen som var temat, så jag håller nog fortfarande en pinne på WD40 eller 5-56, eftersom vi ju har all elektronik samlad bak tändningslåset på 2-hjulingar, och som regel en bricka som ska vippas åt sidan osv..
Dessutom är jag som du såg tillhängare av att "pösa på" och skölja bort ev. skit. -Enligt min erfarenhet funkar det aldeles utmärkt att "tvätta bort" gammal wd40 med ny, så om man nu gör det ett par gånger om året skulle väl den saken va biff!
Jag känner till att det råder delade meningar i låssmed-branchen, och jag håller med om att det torde vara ganska uppenbart att en "kladdig" vätska binder smuts! Men nu var det ju inte dörr-lås det gäller! -Dörrar blir inte så ofta tvättade med tvättspruta och svamp...
Du får ta och skvätta i en däsj med låsolja efter du har "tvättat" lås och elektronik med 5-56, så är du HELT trygg!!
Orre
- snake
- Mästare
- Inlägg: 773
- Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
- VTX-modell: VTX 1800, 2002
- Ort: Stockholm, VTX 1800
- Kontakt:
Re: ang min envisa blinkers
Det bästa är att ta isär handtaget. Ta loss kontaktmekanismen och gör rent. Smörj in delarna (kladda på ordentligt) med dielektriskt fett (fett som ej leder ström) och skruva ihop. Mycket fett i reglagehuset gör att vatten hålls utanför. Dielektriskt fett finns att köpa i fackhandeln, tex. från Honda:
http://www.hondadirectlineofshadyside.c ... =141010394
Jag kör enbart fett på mina hojar. Det är dessutom det som rekommenderas av Honda själva. Dock kräver det lite skruvande. 5-56 kan man ju lirka in utan att skruva isär, men ger inget långtidsskydd och sannolikt ökat slitage på kulmekanismen i reglaget.
Gör rätt nu gubbar. Ta inga genvägar. Behandla VTXen med respekt och omsorg.
http://www.hondadirectlineofshadyside.c ... =141010394
Jag kör enbart fett på mina hojar. Det är dessutom det som rekommenderas av Honda själva. Dock kräver det lite skruvande. 5-56 kan man ju lirka in utan att skruva isär, men ger inget långtidsskydd och sannolikt ökat slitage på kulmekanismen i reglaget.
Gör rätt nu gubbar. Ta inga genvägar. Behandla VTXen med respekt och omsorg.
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Excelsior Henderson Super-X -00
- Orre
- Site Admin
- Inlägg: 2054
- Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
- VTX-modell: VTX 1800 C -07
- Ort: Tønsberg-Norge
- Kontakt:
Re: ang min envisa blinkers
Usch va duktig du är snaken!...
Men så behövs det förstås så mycket mer sällan när man gör det ORDENTLIGT!...
Fast förutom just blinkers-reglaget är det ju en god del platser som man inte kommer åt med fett förstås...
Och så kan man ju ta med i den kalkylen hur förnuftigt det är att skruva isär allt möjligt gång på gång, när det egentligen inte behövs... :roll:
Så när nu det är sagt, välger jag fortfarande att ge VTX'en lika mycket respekt och omsorg som jag ger min egen kropp!
Dvs. jag halsar en öl, sprutar på 5-56, och tar ett par glas förträfflig cognac!
Men så behövs det förstås så mycket mer sällan när man gör det ORDENTLIGT!...
Fast förutom just blinkers-reglaget är det ju en god del platser som man inte kommer åt med fett förstås...
Och så kan man ju ta med i den kalkylen hur förnuftigt det är att skruva isär allt möjligt gång på gång, när det egentligen inte behövs... :roll:
Så när nu det är sagt, välger jag fortfarande att ge VTX'en lika mycket respekt och omsorg som jag ger min egen kropp!
Dvs. jag halsar en öl, sprutar på 5-56, och tar ett par glas förträfflig cognac!