Broderade tygmärken från FORMO

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Schassen

Broderade tygmärken från FORMO

Inlägg av Schassen »

Möte med Formo 2011-02-14
Mölndalsvägen 17, 412 63 Göteborg
goteborg@formo.se
Vår kontakt på FORMO i Göteborg: Jan-Olof

Jan-Olof skall återkomma med priser som är beräknade på ett hypotetiskt tal à 10 stycken ort märken per region gånger fem regioner dvs. 10 x 5 = 50 märken.

I detta exempel skulle (om klubben beställer) det bli följande:
REGION NORD 10 st.
REGION OST 10 st.
REGION VÄST 10 st.
REGION SYD 10 st.
REGION MITT 10 st.
Summa antal 50 st.

Det pris jag väntar på från FORMO är grundat på ovan antal.



Jag har också informerat Jan-Olof att jag vill ha ett ort märke som jag designar det som jag kan ha på min jacka i tid för årsmötet i juni förutsatt att jag får det till ett rimligt pris. Syftet med detta är så att övriga klubbmedlemmar kan se hur det ser ut i verkligheten. Jag resonerar så att det blir lättare att ta ställning till något om man vet resultatet av det man skall fatta beslut för eller emot.

Ju fler ort märken som beställs åt gången ju billigare kan vi få dem. Detta medför att vi i detta sammanhang bör tänka så som Nesse nämnde i veckan som gick dvs. att vi köper in ett antal ort märken som finns på lager och det är väl möjligt om klubben väljer att det är regionen som skall stå på ort märket.

Trådfärger som närmast liknar de färger som finns i klubb loggan är:

Bakgrundstyg = Svart
Bokstavsfyllning = Silver: TL484
Border runt varje bokstav = Röd: TL700

I tillägg diskuterade Jan-Olof på FORMO och jag bredden på ort märket, och till att börja med kom vi fram till att bredden bör vara samma bredd som klubb loggan dvs. 18 cm.

Fördelar med att det står t.ex. REGION MITT, REGION SYD osv. är att det blir mer enhetligt än om det står GÖTEBORG på vissa, LERUM på en, SANDVIKEN på ett par osv. därför att om märket har en bredd på 18 cm blir ju bokstäverna betydligt större för en ort med få bokstäver än en ort med många bokstäver. (Se bifogade bilder nedanför)

Bild

Syns dåligt här men bokstäverna är silvergrå med röd border. Ett prakt exempel varför ett ort märke bör göras så att man ser det i verkligheten.

Typsnittet i bilderna ovanför är:

Bild

Mitt förslag är alltså att ort märkena skall ha svart bakgrundstyg, bokstäverna skall vara i silvergrå färg som texten på loggan och varje bokstav skall ha en röd border runt det.

Som sagt, nu väntar jag alltså på priser från FORMO som jag kan förmedla till Er andra.

Jag har också berättat för Jan-Olof att om klubben väljer att köpa ortmärken från FORMO så blir deras kontakt med den/de personer som har hand om vår shop.

Återkommer när jag fått priserna.

// Sergeant
Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Broderade tygmärken från FORMO

Inlägg av alba »

HUR GÖR VI NU :? :shock: 8)


Efter ett beslut i styrelesen inför vi nu en förbättrad regionsindelning för VTX Riders Sweden forum. Vi har besultat att använda samma indelning som SMC använder, dvs. 21 regioner fördelade över landet. Syftet med regionsindelningen är att våra medlemmar, i större utsträckning, ska kunna ta del av regionala aktiviteter och information. Vi har för 2009 avsikten att utöka de regionala aktiviteterna som körningar och veckovisa fikaträffar. Det är upp till våra medlemmar att själva välja vilken region man vill tillhöra. Det är möjligt att vara medlem i två eller flera regioner om man så önskar, t.ex. om du bor i gränslandet mellan två regioner och vill hänga med i båda! Under våren kommer vi att utse regionsansvariga för respektive region.
Black med tangerin flames 1800c
106,07Hk 170,67Nm !!!! More is less !!
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Broderade tygmärken från FORMO

Inlägg av Nesse »

Men behöver vi verkligen krångla till det?

Rent praktiskt sett så tänker jag inte tillhöra Region Mitt eller något annat som heter Region, för min del gäller antingen orten eller inget (avseende märket). Storleken på fonten kan sättas så att om man väljer ort så får man samma storlek på texten oavsett ort, sedan så utnyttjar man inte hela ytan. ELLER så skiter man i att det blir olika storlekar på texterna, hellre det än något intetsägande som "region mitt".

Så tycker jag och har nu nämnt det.

Som vanligt alltid full av åsikter.
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Re: Broderade tygmärken från FORMO

Inlägg av Geronimo »

Helt enig!

Ett beslut togs ju i styrelsen att klubben/shopen inte skulle sköta tilläggstrycken till ryggdekalerna. Det skulle ett innebära ett hästjobb för shopen att administrera dessa specialbeställningar dessutom stor risk att det blir en felaktig lagerhållning på tryck som inte går åt.
Vi vet ju inte hur många det är som verkligen vill ha ”Ortsnamn”, ”Nickname” etc. på sina kläder och det finns säkert flera som inte ens vill bära ett stort ryggmärke.

Bra kan det väl vara om någon frivillig tar på sej rodderiet med beställning, leverans och betalning av dessa extra tryck om det skulle generera ett bättre pris och ett likartat stuk på det hela. Annars finns säkert gott om lokala broderier. Dock är det ju bra om vi kan få fram en accepterad stil och färg.

Tony
Low, long and fat
Schassen

Re: Broderade tygmärken från FORMO

Inlägg av Schassen »

alba skrev:HUR GÖR VI NU :? :shock: 8)


Efter ett beslut i styrelesen inför vi nu en förbättrad regionsindelning för VTX Riders Sweden forum. Vi har besultat att använda samma indelning som SMC använder, dvs. 21 regioner fördelade över landet. Syftet med regionsindelningen är att våra medlemmar, i större utsträckning, ska kunna ta del av regionala aktiviteter och information. Vi har för 2009 avsikten att utöka de regionala aktiviteterna som körningar och veckovisa fikaträffar. Det är upp till våra medlemmar att själva välja vilken region man vill tillhöra. Det är möjligt att vara medlem i två eller flera regioner om man så önskar, t.ex. om du bor i gränslandet mellan två regioner och vill hänga med i båda! Under våren kommer vi att utse regionsansvariga för respektive region.
A-ha, är det 21 regioner, fick för mig att det var fem. Ber om ursäkt, och tackar för rättelsen.
Schassen

Re: Broderade tygmärken från FORMO

Inlägg av Schassen »

Svar från Formo:

Hej Thomas!

Sänder prisuppgift på de broderade ryggmärkena.

RELIEFBRODERADE TYGMÄRKE i storlek ca 18x10 cm

PROVMÄRKE:  790:-  (därav tillgodo vid huvudleverans inom 3 månader 600:- ) = Nettokostnad om det blir order 190:-

5st   230:-/st med samma text.
10st  150:-/st
25st 75:-/st

Alla priser EXKL. MOMS

Priserna gäller t.o.m.  2011-03-31


Med vänlig hälsning
FORMO Göteborg
Jan-Olof Andersson

Med tanke på kostnaden av provmärket så känner jag att det blir billigare att följa Martins och skåningarnas ledning, svart bakgrund med vit text dvs. hålla det enkelt. 790,00 kr för ett märke där det exempelvis står LERUM på i klubbens färger tycker jag är för dyrt.

Hej Jan,

Tack för informationen, jag har informerat klubben om dina priser.

Vad provmärket beträffar tycker jag att det låter aldeles för dyrt så för den avstår jag om priset förblir 790 kr + moms (ca tusenlappen)

Mvh
Thomas
Schassen

Re: Broderade tygmärken från FORMO

Inlägg av Schassen »

För ett provmärke med till exempel en text som LERUM skall beställaren betala 790:-exkl. moms för det märket.
Om Du återkommer med en ny beställning om minst fem märken av en och samma sort inom loppet av tre månader
Så drar FORMO av 600:- exkl. moms på den summan som dessa nya märken kostar.

Därför lägger jag inte en beställning då jag alltså anser att priset 790,00 kr + moms är alldeles för högt.

Jag anser att FORMO ser alldeles för kortsiktigt, därför är de för dyra och därför beställer jag inget från dem samt avråder klubben från att handla med dem.
Schassen

Re: Broderade tygmärken från FORMO

Inlägg av Schassen »

Jag tänker prova en beställning à 2 st. ort märken (en för jackan och en för västen) från http://www.tygmarken.com. Märket är en halvmåne i skepnad. Ogillas det av klubben får Ni framföra detta på årsmötet och komma med ett alternativ. Nedanför anger jag den information som jag skriver vid beställningen och en bild på märket som det visas på websidan.

Bild

Produktinfo.

1 st ryggmärke i Poly.Twill tyg med valfri broderad text. Märkena är s.k. heatcut.
Lätt att applicera, placera märket på tyget, lägg något över, t ex en handduk, och pressa med strykjärn på hög värme i ca 20 sekunder(Gäller ej skinn/läder). Upprepa vid behov.
OBS ! För bästa vidhäftning så skall märket sys fast.
Andra storlekar/färger/former kan ordnas - kontakta oss. OBS! FRAKT INGÅR

Beskrivning

SKU: 10016
Vikt: 0.20 kg
Pris: SEK 199,00 x 2 = 398,00 kr

Alternativ

Size - Width: 33 cm
Fabric Color: Black
Border Color: Black 1901
Text Color: Silver Grå 1860
Font: GARAMOND (det alternativ som är mest lik texten "RIDERS SWEDEN")

Beställningen lägger jag nästa vecka, antagligen skriver jag LERUM som text men om det blir billigare att ha flera med samma text kanske någon/några från Göteborg vill ha ett gemensamt namn t.ex. GÖTEBORG???????????????? Tycker ni i Väst att detta är något som jag bör ta reda på?
Schassen

Re: Broderade tygmärken från FORMO

Inlägg av Schassen »

Som ni ser har jag varit i kontakt med http://www.tygmarken.com, som har gjort följande provmärke (se nedanför).

Hej Magnus,

(...) Eftersom detta alternativ inte ingår bland dem ni annonserar på Internet hur gör jag för att bara betala för 2 sådana här och inte två halvmåneformade?

Du kan strunta i det röda och tillverka mig 2 sådana här alternativ som du e-postat på bilden. (Eftersom med röd border tillkommer en extra kostnad på 500:-) Se bara till att bakgrundstyget är svart eftersom den ena skall sitta på min svarta skinnjacka och den andra på min svarta skinnväst.

Mvh
Thomas H....

Det visar sig att det går att ordna raka ort märken, de behöver således inte vara böjda som en halvmåne. Mitt märke kommer att se ut enligt följande:

Bild

Priset för dessa 2 är 298,00 kr (798,00 kr med röd border runt bokstäverna). Om fler hade varit intresserade att ha ett gemensamt namn, t.ex. GÖTEBORG så hade man ju kunnat dela på extra kostnaden à 500:-. Men eftersom ingen annan i Göteborgstrakten verkar intresserade blir den som bilden ovanför.

Beställt 2011-02-21
Användarens profilbild
Peo
Regionskontakt Stockholm
Inlägg: 1373
Blev medlem: 09 nov 2005, 20:42
VTX-modell: VTX 1800 C 2005 Röd
Ort: Bandhagen, Stockholm

Re: Broderade tygmärken från FORMO

Inlägg av Peo »

undrar hur det gått med märkena????
finns det förslag och en ca. prisbild?
Nu är säsongen på G igen. 8)
Lufta era däck ofta och kör med hjärna å tänk. :thinking:
Ses utefter vägarna å på träffar :good:
Schassen

Re: Broderade tygmärken från FORMO

Inlägg av Schassen »

Peo skrev:undrar hur det gått med märkena????
finns det förslag och en ca. prisbild?

Se mina tidigare inlägg ovanför. Jag väntar just nu på två märken som som ser ut som bilden på mitt tidigare inlägg. Grejen är den att går man ihop i en stor grupp så kan man ju dela på förstagångskostnaden, därefter blir det ju inte så dyrt per märke. Detta gäller om man skall ha både silvergrå tråd och röd tråd. Eftersom det inte verkar som om någon annan från mina trakter var intresserad så valde jag att avstå den röda tråden runt varje bokstav. Vill hellre lägga pengar på motorbåge, reg-skylthållare och extra ljus samt eventuellt en automatisk avstängnings relä för blinkers.

Där utöver tror jag att det finns för många önskemål beträffande vilken text vi skall ha på märket och om det är klubben som skall bestämma detta eller om varje individ själv skall bestämma osv. Det finns för många obesvarade frågor än så länge för att jag för en, skall kunna få en klar bild av läget ut ifrån klubbens perspektiv.
Användarens profilbild
Peo
Regionskontakt Stockholm
Inlägg: 1373
Blev medlem: 09 nov 2005, 20:42
VTX-modell: VTX 1800 C 2005 Röd
Ort: Bandhagen, Stockholm

Re: Broderade tygmärken från FORMO

Inlägg av Peo »

okej, inväntar till du återkommer då.....
Nu är säsongen på G igen. 8)
Lufta era däck ofta och kör med hjärna å tänk. :thinking:
Ses utefter vägarna å på träffar :good:
Schassen

Re: Broderade tygmärken från FORMO

Inlägg av Schassen »

Jag tror att det kan vara en bra idé att klubbens medlemmar väljer en leverantör av ort märken som förser oss alla med ort märken för den ort vi tillhör. På så vis blir ju åtminstone typsnittet, storleken och färgerna de samma för alla "intresserade" medlemmar. Detta är nog de flesta överens om.

Men om det sedan skall stå vilken region vi tillhör, eller staden, länet eler landsskapet osv., det är där vi får svårt att enas om något. Därför tror jag att det skulle vara en god idé att ta upp detta som en mindre punkt på årsmötet även då shoppen/klubben inte officiellt är den som tar tag i detta. Men kommer vi i en större grupp så kanske vi kan få bättre priser??? Innan dess måste vi dock bestämma oss för vilken text som skall stå på märkena, typsnitt, färgkoder på tråden samt veta hur många som är intresserade för att kunna komma med något konkret när vi förhandlar med olika leverantörer.
Schassen

Re: Broderade tygmärken från FORMO

Inlägg av Schassen »

Sergeant skrev:Som ni ser har jag varit i kontakt med http://www.tygmarken.com, som har gjort följande provmärke (se nedanför).

Hej Magnus,

(...) Eftersom detta alternativ inte ingår bland dem ni annonserar på Internet hur gör jag för att bara betala för 2 sådana här och inte två halvmåneformade?

Du kan strunta i det röda och tillverka mig 2 sådana här alternativ som du e-postat på bilden. (Eftersom med röd border tillkommer en extra kostnad på 500:-) Se bara till att bakgrundstyget är svart eftersom den ena skall sitta på min svarta skinnjacka och den andra på min svarta skinnväst.

Mvh
Thomas H....

Mottog detta märke igår (2 st.) skall sys på idag så får Ni se hur det ser ut på årsträffen om inte före...

Det visar sig att det går att ordna raka ort märken, de behöver således inte vara böjda som en halvmåne. Mitt märke kommer att se ut enligt följande:

Bild

Priset för dessa 2 är 298,00 kr (798,00 kr med röd border runt bokstäverna). Om fler hade varit intresserade att ha ett gemensamt namn, t.ex. GÖTEBORG så hade man ju kunnat dela på extra kostnaden à 500:-. Men eftersom ingen annan i Göteborgstrakten verkar intresserade blir den som bilden ovanför.

Beställt 2011-02-21
Schassen

Re: Broderade tygmärken från FORMO

Inlägg av Schassen »

Mottog 2 st ortmärken av sista stilen igår, så då får ni se hur de ser ut på årsträffen om inte före

Bild
Skriv svar