Bullertest - varvtal ?
Moderator: Toolbox
-
- Wannabe
- Inlägg: 52
- Blev medlem: 01 jun 2007, 06:04
- VTX-modell: VTX 1800 2007
- Ort: Göteborg
Bullertest - varvtal ?
Hej
Fick just hojen underkänt på besiktningen - trots att den gått igenom tidigare med samma system !!
Fan fan.
Någon som har koll på vilket varvtal som skall användas vid mätningen ????
Verkade lite godtyckligt - killen bara drog på över 4.000 varv och sa att den låg över 103 db.
Vem kör över 4.000 varv på en VTX ?
Hälsningar
Dansken
Fick just hojen underkänt på besiktningen - trots att den gått igenom tidigare med samma system !!
Fan fan.
Någon som har koll på vilket varvtal som skall användas vid mätningen ????
Verkade lite godtyckligt - killen bara drog på över 4.000 varv och sa att den låg över 103 db.
Vem kör över 4.000 varv på en VTX ?
Hälsningar
Dansken
En dansk viking från Göteborg
Kör svart 1800 - 07
Kör svart 1800 - 07
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4383
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Bullertest - varvtal ?
Surt som faan, har aldrig haft någon som mätt ljudet på min, men har alltid en besiktningsinsats som förhoppningsvis ska klara en sådan kontroll... Du råkade nog ut för en surkart med mens och hade otur helt enkelt...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
- Bobby
- Guru prospect
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
- VTX-modell: VTX 1300, -06
- Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06
Re: Bullertest - varvtal ?
Min mätte dem men eftersom vi inte har varvtalsmätare så lät han mig gasa och jag varvade inte speciellt högt
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
-Toy Boy
- Västerlanda
- Guru prospect
- Inlägg: 1195
- Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
- VTX-modell: VTX 1800C -06
- Ort: VÄSTERLANDA
Re: Bullertest - varvtal ?
Kolla HärDansken skrev:Hej
Fick just hojen underkänt på besiktningen - trots att den gått igenom tidigare med samma system !!
Fan fan.
Någon som har koll på vilket varvtal som skall användas vid mätningen ????
Verkade lite godtyckligt - killen bara drog på över 4.000 varv och sa att den låg över 103 db.
Vem kör över 4.000 varv på en VTX ?
Hälsningar
Dansken
viewtopic.php?f=3&t=1587&p=9896&hilit=B ... ning#p9896
VÄSTERLANDA
"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
- Västerlanda
- Guru prospect
- Inlägg: 1195
- Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
- VTX-modell: VTX 1800C -06
- Ort: VÄSTERLANDA
Re: Bullertest - varvtal ?
Mera.....................
103dB MAX.
På hojen sitter en skylt för EU-godkännande som säger tex. 91dB vid 3000 rpm. Tror det är den som gäller, vilket man inte behöver upplysa om
Har testet INTE utförts riktigt, KLAGA
Klistrar in Bilprovningens instruktioner nedan.
Kanske kan vara till hjälp för andra också.
-----------------------------------------------------------
Ljudkontroll vid provkörning. Vid misstanke om för hög bullernivå ska antingen mätning eller subjektiv kontroll ske när avgasljudet uppfattas som påtagligt högre än vad som är normalt;
¤ mätning utförs på MC, som godkänts enligt direktiv 92/61/EEG eller 2002/24/EG. Att MC:n omfattas av 92/61/EEG eller 2002/24/EG och att mätning ska ske framgår av att det i HD:s meny 6 "Buller" visas både gränsvärde* och varvtal.
*) = värde från fält "Ljudnivå stilla" + 5 dB(A).
¤ mätning med gränsvärde > 103 dB(A), utförs på övriga MC som inte omfattas av direktivet ovan samt de MC som omfattas av direktivet ovan men som saknar uppgift om varvtal eller saknar varvräknare. Observera att gränsvärdet i HD, från "Ljudnivå stilla", måste ändras till 103 dB(A) när MC:n ska kontrolleras mot detta värde.
¤ Subjektiv bedömning sker genom avlyssning och underkännande sker först när det är helt uppenbart att ljudnivån är "mycket högre än vad som accepters vid stationär mätning".
Mätning, i form av förenklad ljudnivåkontroll på särskild mätplats, ska utföras enligt kraven för stationär mätning. Om gränsvärdet klart överskrids innan mätvarvtalet uppnåts ska mätningen avbrytas och MC:n underkännas. Placering av mikrofon;
¤ samma höjd som avgasrörets mynning, dock lägst 0,2 meter över marken,
¤ avståndet mellan mikrofon och mynning ska vara 0,5 meter,
¤ utifrån avgasernas huvudriktning ska vinkeln 45° ± 10° bildas ut från MC:s sida.
Mätning med gränsvärde > 103 dB(A) - Uppgifter om slaglängd hämtas från Fordonsdatapärmar eller QTYPE. Genom att välja ”Buller” (6) i besiktningsmenyn och ange slaglängd kommer mätvarvtalet att visas.
Använd MC:ns varvräknare – saknas varvräknare bedömas varvtalet subjektivt.
Gör en uppvarvning till mätvarvtalet. Om mätresultatet är i närheten av gränsvärdet görs ytterligare två uppvarvningar. Skillnaden mellan högsta och lägsta värdet får vara högst 2 dB(A). Högsta värdet ska anses som mätresultat. Uppnås bullernivån > 106 dB(A) innan mätvarvtalet uppnås ska mätningen avbrytas och MC:n underkännas.
Har ljudnivåmätning utförts anges mätvärdet för bullernivå i HD och beroende på resultat föreslås automatiskt feltyp "överskrider gränsvärde 2" eller inte. Om mätningen avbryts vid bullernivå > 106 dB(A) genereras inte längre feltyp "för hög, (prov avbrutet >106 dB(A)" automatiskt, utan feltypen måste läggas in manuellt.
103dB MAX.
På hojen sitter en skylt för EU-godkännande som säger tex. 91dB vid 3000 rpm. Tror det är den som gäller, vilket man inte behöver upplysa om
Har testet INTE utförts riktigt, KLAGA
Klistrar in Bilprovningens instruktioner nedan.
Kanske kan vara till hjälp för andra också.
-----------------------------------------------------------
Ljudkontroll vid provkörning. Vid misstanke om för hög bullernivå ska antingen mätning eller subjektiv kontroll ske när avgasljudet uppfattas som påtagligt högre än vad som är normalt;
¤ mätning utförs på MC, som godkänts enligt direktiv 92/61/EEG eller 2002/24/EG. Att MC:n omfattas av 92/61/EEG eller 2002/24/EG och att mätning ska ske framgår av att det i HD:s meny 6 "Buller" visas både gränsvärde* och varvtal.
*) = värde från fält "Ljudnivå stilla" + 5 dB(A).
¤ mätning med gränsvärde > 103 dB(A), utförs på övriga MC som inte omfattas av direktivet ovan samt de MC som omfattas av direktivet ovan men som saknar uppgift om varvtal eller saknar varvräknare. Observera att gränsvärdet i HD, från "Ljudnivå stilla", måste ändras till 103 dB(A) när MC:n ska kontrolleras mot detta värde.
¤ Subjektiv bedömning sker genom avlyssning och underkännande sker först när det är helt uppenbart att ljudnivån är "mycket högre än vad som accepters vid stationär mätning".
Mätning, i form av förenklad ljudnivåkontroll på särskild mätplats, ska utföras enligt kraven för stationär mätning. Om gränsvärdet klart överskrids innan mätvarvtalet uppnåts ska mätningen avbrytas och MC:n underkännas. Placering av mikrofon;
¤ samma höjd som avgasrörets mynning, dock lägst 0,2 meter över marken,
¤ avståndet mellan mikrofon och mynning ska vara 0,5 meter,
¤ utifrån avgasernas huvudriktning ska vinkeln 45° ± 10° bildas ut från MC:s sida.
Mätning med gränsvärde > 103 dB(A) - Uppgifter om slaglängd hämtas från Fordonsdatapärmar eller QTYPE. Genom att välja ”Buller” (6) i besiktningsmenyn och ange slaglängd kommer mätvarvtalet att visas.
Använd MC:ns varvräknare – saknas varvräknare bedömas varvtalet subjektivt.
Gör en uppvarvning till mätvarvtalet. Om mätresultatet är i närheten av gränsvärdet görs ytterligare två uppvarvningar. Skillnaden mellan högsta och lägsta värdet får vara högst 2 dB(A). Högsta värdet ska anses som mätresultat. Uppnås bullernivån > 106 dB(A) innan mätvarvtalet uppnås ska mätningen avbrytas och MC:n underkännas.
Har ljudnivåmätning utförts anges mätvärdet för bullernivå i HD och beroende på resultat föreslås automatiskt feltyp "överskrider gränsvärde 2" eller inte. Om mätningen avbryts vid bullernivå > 106 dB(A) genereras inte längre feltyp "för hög, (prov avbrutet >106 dB(A)" automatiskt, utan feltypen måste läggas in manuellt.
VÄSTERLANDA
"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
-
- Wannabe
- Inlägg: 52
- Blev medlem: 01 jun 2007, 06:04
- VTX-modell: VTX 1800 2007
- Ort: Göteborg
Re: Bullertest - varvtal ?
Tack Västerlanda
Ifall mätningen skall göras vid 3.000 varv så har det helt klart inte gått till på rätt sätt.
Skall kontakta Besikta - känns lite onödigt att montera på/av originalsystemet.
Hälsningar
//Jens
Ifall mätningen skall göras vid 3.000 varv så har det helt klart inte gått till på rätt sätt.
Skall kontakta Besikta - känns lite onödigt att montera på/av originalsystemet.
Hälsningar
//Jens
En dansk viking från Göteborg
Kör svart 1800 - 07
Kör svart 1800 - 07
- Klesell
- Oinvigd mästare
- Inlägg: 383
- Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
- VTX-modell: VTX 1800C, 2005
- Ort: Solna
Re: Bullertest - varvtal ?
Dansken.. om du ska klaga så hade jag sett till att ha torrt om fötterna vid en korrekt utförd mätning. Om du klagar så kan man ju nästan räkna med att de kommer göra allt för att sätta dig på plats Men hursomhelst.
Nu vet jag inte vad du har för system men om det är med insatser a la vanliga V&H så skulle jag rekommendera att du gör som jag gjorde.. jag tog ut dem, tryckte i lite ståltråd i änden närmst öppningen och sen tryckte jag ner ett par diskbollar i vardera insats.
Dylika:
http://www.magnusson-freij.se/Files/Ima ... 013110.jpg
Typ såhär:
http://www.maskinisten.net/userpix/1175_dsc00958_1.jpg
(ståltråden så att bollarna inte skjuts ut när besiktningsmannen drar på. Kan bli pinsamt!)
(I mitt fall tog det runt 8 timmar att fixa tack vare piss-skruvar som till slut fick bågfilas av osv osv... men funkar alla skruvar och muttrar så du enkelt kan dra ut insatserna så är det ett ganska enkelt jobb.)
Nu fuckar man ju lite med andningen på hojen så man ska väl inte köra vilt eller långt, men det är rätt vanligt. Testa googla "diskbollar" bara
/Klesell
Nu vet jag inte vad du har för system men om det är med insatser a la vanliga V&H så skulle jag rekommendera att du gör som jag gjorde.. jag tog ut dem, tryckte i lite ståltråd i änden närmst öppningen och sen tryckte jag ner ett par diskbollar i vardera insats.
Dylika:
http://www.magnusson-freij.se/Files/Ima ... 013110.jpg
Typ såhär:
http://www.maskinisten.net/userpix/1175_dsc00958_1.jpg
(ståltråden så att bollarna inte skjuts ut när besiktningsmannen drar på. Kan bli pinsamt!)
(I mitt fall tog det runt 8 timmar att fixa tack vare piss-skruvar som till slut fick bågfilas av osv osv... men funkar alla skruvar och muttrar så du enkelt kan dra ut insatserna så är det ett ganska enkelt jobb.)
Nu fuckar man ju lite med andningen på hojen så man ska väl inte köra vilt eller långt, men det är rätt vanligt. Testa googla "diskbollar" bara
/Klesell
- Totte
- Regionskontakt Dalarna
- Inlägg: 373
- Blev medlem: 16 nov 2007, 07:38
- VTX-modell: VTX 1800, 2006 mattsvart. Honda VFR1200f, 2010 Röd
- Ort: Ludvika, Dalarna
Re: Bullertest - varvtal ?
Lite imponerad blir man , när man läser vilket arbete som läggs ner varannat år inför besiktningen
Stålullsbollar finns på ICA..
Stålullsbollar finns på ICA..
-
- Wannabe
- Inlägg: 52
- Blev medlem: 01 jun 2007, 06:04
- VTX-modell: VTX 1800 2007
- Ort: Göteborg
Re: Bullertest - varvtal ?
Tack för alla inlägg - fick detta svar från Besikta. Kan ju vara bra för andra att veta ifall någon får för sig att göra ett test.
Hade jag vetat detta tror jag faktiskt en om besiktning kunnat unvikas :-/
"Hej, enligt mina uppgifter har din motor på (XFT474) en slaglängd på 112 mm och ska då mätas vid 2900 rpm. enligt vår handdator.
Mvh
Jonas Nilsson
Teknisk Support
...................................
Besikta Bilprovning
Tfn: 0774-400 800
www.besikta.se
Hade jag vetat detta tror jag faktiskt en om besiktning kunnat unvikas :-/
"Hej, enligt mina uppgifter har din motor på (XFT474) en slaglängd på 112 mm och ska då mätas vid 2900 rpm. enligt vår handdator.
Mvh
Jonas Nilsson
Teknisk Support
...................................
Besikta Bilprovning
Tfn: 0774-400 800
www.besikta.se
En dansk viking från Göteborg
Kör svart 1800 - 07
Kör svart 1800 - 07
- Västerlanda
- Guru prospect
- Inlägg: 1195
- Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
- VTX-modell: VTX 1800C -06
- Ort: VÄSTERLANDA
Re: Bullertest - varvtal ?
Dansken skrev:Tack för alla inlägg - fick detta svar från Besikta. Kan ju vara bra för andra att veta ifall någon får för sig att göra ett test.
Hade jag vetat detta tror jag faktiskt en om besiktning kunnat unvikas :-/
"Hej, enligt mina uppgifter har din motor på (XFT474) en slaglängd på 112 mm och ska då mätas vid 2900 rpm. enligt vår handdator.
Mvh
Jonas Nilsson
Teknisk Support
...................................
Besikta Bilprovning
Tfn: 0774-400 800
http://www.besikta.se
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
VÄSTERLANDA
"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
- moberg
- Oinvigd mästare
- Inlägg: 411
- Blev medlem: 28 sep 2005, 16:30
- VTX-modell: Vtx 1800c Steelgrey
- Ort: Vårgårda
Re: Bullertest - varvtal ?
De e så olika vilka bes-gubbar man får.
Västerlandas tummeupp kan jag skicka till Alingsås för sist ja besikta så sa han bara
att det där med ljudet skulle nog inte gå igenom utan anmärkning men va fasen de låter så gött så kör på
Nu kör jag med Roadhouse så det smattra ju inte lika mycke som de andra.
Men helt klart e ju att skall man underkänna något så borde man ju känna till spelreglerna.
Kram
Västerlandas tummeupp kan jag skicka till Alingsås för sist ja besikta så sa han bara
att det där med ljudet skulle nog inte gå igenom utan anmärkning men va fasen de låter så gött så kör på
Nu kör jag med Roadhouse så det smattra ju inte lika mycke som de andra.
Men helt klart e ju att skall man underkänna något så borde man ju känna till spelreglerna.
Kram
Jag har förstått att gräset är alltid grönare där jag vattnar det.