Originalsadeln

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Skriv svar
axa

Originalsadeln

Inlägg av axa »

Hejsan.
Var ute och körde 24 mil i ett klipp, men jäv--r vad sadeln gick åt häcken
jag trodde jag skulle dö innan jag kom hem.Skulle tro att ca 20 mil är maxgräns för den typ av sadel som sitter på som original.Den verkar sjunka ihop efter ett tag, eller kan det bero på att man väger 100 pannor. :roll:
Nu undrar jag om ni andra har samma problem med era hojar. :?:
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Inga problem!

Inlägg av Knodden »

Hallå där.

Jag har kört GBG Uppsala utan några som helst problem.
Sedan har det blivit tee par vändor till Västervik (ca 30-35mil) inte heller där några problem.

Det där med att väga 100 pannor KAN ha betydelse fast inte heller DÅ hade jag några bekymmer som du beskriver.

Blir det för jobbig kan du ju alltid fälla ner de bakre fotpinnarna och ställa dig upp ett tag, funkar toppen att avlasta arslett med!
// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
axa

Re: Inga problem!

Inlägg av axa »

Knodden skrev:Hallå där.

Jag har kört GBG Uppsala utan några som helst problem.
Sedan har det blivit tee par vändor till Västervik (ca 30-35mil) inte heller där några problem.

Det där med att väga 100 pannor KAN ha betydelse fast inte heller DÅ hade jag några bekymmer som du beskriver.

Blir det för jobbig kan du ju alltid fälla ner de bakre fotpinnarna och ställa dig upp ett tag, funkar toppen att avlasta arslett med!
// Knodden
Tack för tipset Knodden :D
shysing

Inlägg av shysing »

Jag tycker den är lika bekväm som den är ful. Har dratt runt 30 mil på en dag utan träsmak, väger dock "endast" 79 kilo och pausade vid några tillfällen...
Användarens profilbild
jonte
Wannabe
Inlägg: 43
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:59
VTX-modell: VTX 1800, 2004
Ort: Tranås

Inlägg av jonte »

Man kan väl stanna å "sträcka"på röva ibland,eller är dä förbjudet? :lol:
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Inlägg av Bobby »

Jag hade samma problem och väger bara 76kg. Får ont när blod inte kommer in i rumpan så jag fick sitta på ena skinkan någon minut för att släppa fram blodströmmen.

...men nu när jag satt på framflyttade fotpinnar så har jag inte det problemet längre. Min slutsats blir att jag sitter mer på rumpa + lår än på vissa punkter på rumpan.

En idé kan med andra ord vara att flytta fram fotpinnarna eller ha avlastande highwaybars.

Själv har jag förgäves försökt få tag på Memory foam för att lägga in i sadeln. Du kanske kan stoppa in lite Gel istället? Highway hawk säljer luftkuddar som kan vara skönt (men lite fult tycker jag).
:roll:
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Hsun
Mästare
Inlägg: 610
Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
VTX-modell: VTX 1800,2005
Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800

Inlägg av Hsun »

Jag har bytt ut hela sadeln till en Low Rider, nu har jag bara kört 6-7 mil i streck och det var inga problem som det var förut.
Low Rider sadeln är betydligt högre bak som ger mer stöd åt ryggen samt att den bär upp benen bätter.
Ni får provsitta när ni kommer upp till helgen 8) 8) 8)
Hsun-1800 röd så klart.
Zäta

Träsmak i häcken

Inlägg av Zäta »

Kört Hamburg-Mälardalen på en dag. Har inga Highwaypegs så kropen får en annan vinkel som inte frestar på ändan lika mycket. Har provat både och.
shysing

Inlägg av shysing »

fick hem min corbin young guns från us of a igår, fan vad snyggt det kommer bli, har inte monterat den än men hoppas man inte får hemorojder av den... :D
shysing

Inlägg av shysing »

nu har jag lagt på young gunsen, den var stenhård så det skall bli spännande att se hur röven mår efter morgondagens planerade långtur. men den är jävligt cool... 8) :D
axa

Re: Originalsadeln

Inlägg av axa »

axa skrev:Hejsan.
Var ute och körde 24 mil i ett klipp, men jäv--r vad sadeln gick åt häcken
jag trodde jag skulle dö innan jag kom hem.Skulle tro att ca 20 mil är maxgräns för den typ av sadel som sitter på som original.Den verkar sjunka ihop efter ett tag, eller kan det bero på att man väger 100 pannor. :roll:
Nu undrar jag om ni andra har samma problem med era hojar. :?:
Howhi.

Nu har jag köpt en Mustangsadel med ryggstöd, undrar om det finns någon marknad för en beg. sadel till en vtx 1800 årsmodell 2007.
e-mejl : nqb@telia.com

mvh Axa
Användarens profilbild
Håkan
Wannabe
Inlägg: 83
Blev medlem: 24 okt 2005, 07:23
VTX-modell: vtx 1800 02
Ort: ESLÖV vtx 1800-02
Kontakt:

Re: Originalsadeln

Inlägg av Håkan »

Tjenixen !!!! Det blir oftast bättre om man byter till hårdare sadel om man blir ömrövad.. Har kört nu i fyra år med young guns och känns jäkligt bra ......ha de bäst / håkan
Skriv svar