Styrlåsbyte

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Skriv svar
shysing

Styrlåsbyte

Inlägg av shysing »

Hej alla!!

Kan man få lite tips och trix på hur man byter styrlås på en VTX 1800, vad man bör och inte bör göra. Borra ut det gamla sa dom på Honda, låter ju jävligt enkelt men tänkte kolla med Er rinkrävar först innan jag borrar sönder för mycket... :?
Användarens profilbild
Ryssen
Regionskontakt Västernorrland
Inlägg: 586
Blev medlem: 28 aug 2005, 19:46
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Sundsvall Kör 1800 VTX Grön
Kontakt:

Inlägg av Ryssen »

Tja
Får man fråga varför du ska byta styrlås :?:
shysing

Inlägg av shysing »

Visst får du det ryss!

Jag fick inte med nån nyckel vid köpet och ingen av de tidigare ägarna har en aaaaning om var den är...

Jag tycker dock det är praktiskt att ha vid snabba stopp...

Så åter till frågan...
Användarens profilbild
Ryssen
Regionskontakt Västernorrland
Inlägg: 586
Blev medlem: 28 aug 2005, 19:46
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Sundsvall Kör 1800 VTX Grön
Kontakt:

Inlägg av Ryssen »

Tja beställ ett nytt komplett lås ink sprintern som sitter i ramen,
när du har grejorna hemma så borra ut skiten kommer dock
inte ihåg om du måste ha bort kronan.
Mvh Ryssen
shysing

Inlägg av shysing »

Låset är inhandlat dock fick jag inte med nån sprint, säljaren mumlade lite om det men lämnade det utan åtgärd. Läste på webben nånstans att någon hade fått plocka av hela gaffeln (på en annan typ av hoj iofs) men det tror du inte behövs? men ny sprint eller kan man använda befintlig tror du?
Användarens profilbild
Totte
Regionskontakt Dalarna
Inlägg: 373
Blev medlem: 16 nov 2007, 07:38
VTX-modell: VTX 1800, 2006 mattsvart. Honda VFR1200f, 2010 Röd
Ort: Ludvika, Dalarna

Inlägg av Totte »

Har precis råkat ut för samma elände.
Det är bara att borra ur niten, borra ur låset och i med det nya.
Klämde i en vanlig popnit sen var det klart. Max 20 min. :D
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Inlägg av Orre »

Totte har förstås rätt! Men det är på plats med en liten VARNING: :!:
Det KAN komma spån i styr-lagret, och det KAN i värsta fall kärva! :shock:
Enda sättet att kunna va helt säker är att ta isär kronan!

Så var snäll å va väldigt försiktig med borren, och försök att få allt spån UTÅT! Det värsta som kan ske är att det fastnar en större bit i jacket i styr-stången, och rätt och slätt låser styret när du kör!... :shock: :shock: :shock:
Använd INTE tryckluft eller liknande! Det kan göra saken värrre!

Det var inte meningen att skrämmas men... -Jo det var det nog förresten...
:!: SE TILL ATT FÅ UT ALLA RESTER!!! :!:
Bild
Användarens profilbild
Toolbox
VTX-Shopen
Inlägg: 637
Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
VTX-modell: vtx 1800 2002
Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
Kontakt:

Inlägg av Toolbox »

lugn och fin

det kan inte va rimligt att man måste borra för att byta ett lås som ej är låst :shock:
nu vet inte jag hur det ser ut på din cykel men sitter det inte ett skydds lock typ kromat som går att dra över som Skydd :?:
på dom jag bytt är det bara att ta bort skyddslocket = sprinten/lilla niten är säkringen vid upplåst läge :roll:

på min hoj sitter låset under styrkronan och låses med start nyckeln

/Toolbox 8) 8)
Användarens profilbild
Totte
Regionskontakt Dalarna
Inlägg: 373
Blev medlem: 16 nov 2007, 07:38
VTX-modell: VTX 1800, 2006 mattsvart. Honda VFR1200f, 2010 Röd
Ort: Ludvika, Dalarna

Inlägg av Totte »

Det ska vara en liten varning då ra´
Man ska inte borra mer än att cylindern lossnar och det gör den ganska lätt. Borra mitt i cylindern.
Sen ska man inte blåsa man ska suga, så fram med dammsugarn. :) :)

Lycka till.
/Totte
shysing

Inlägg av shysing »

Tackar för tipsen gubbar, ska se på det i helgen... :?
Skriv svar