Honda VTX 1300S (2003)
Kortfakta:
Motortyp 2 - cylindrig V - motor, 52° mellan cylindrarna, 1 överliggande kamaxel (kedjedriven) och 3 ventiler  per cylinder. Kompression 9 ,2 :1. Borrning/slag  89,5 / 104,3   mm. Cylindervolym 1 312   cm3 ( 80,06   kubik tum ) Effekt 74   HK ( 54   kW) vid 5000 r/min Vridmoment 1 23   Nm vid 3000 r/min Motorstyrning Enkel 38mm.  F örgasare . E lektronisk tändning med två tändstift per cylinder. Kylsystem Vattenkylning. Kylare med elektrisk fläkt Ram och sving Stålrör Koppling Wire Kraftöverföring 5 - växlad låda,  kardandrift Fjädring Fram:  41mm.   teleskopgaffel med 130 mm fjädrings - väg   Bak: Konventionella stötdämpare med justerbar   fjäderförspänning (5 steg). 94   mm fjädrings - väg Bromsar Fram:   Enkel  336mm. s kiva   och   2 - kolvs ok.  Bak: Enkel   296mm.   skiva   med 1 - kolvs ok . Hjul Ekerf älgar fram och bak. Framdäck 1 4 0/ 8 0 - 1 7 . Bakdäck 1 7 0/ 8 0 - 1 5 Generator 364 W vid 5000 r/min Batteri 12V, 1 2   Ah Mått Axelavstånd  1 66 , 9   cm, längd 2 57,5 cm, bredd 96   cm, höjd 11 2,5   cm, sitthöjd 6 8,5   cm Vikt Tomvikt: 3 03,5   kg Tankrymd 1 8   liter varav   ca.   3. 7   liter reserv ( bensinkran ) Bränsleförbrukning Ca  0.5 till 0,8 l./mil Toppfart 17 0 - 1 8 0   km/h i originalskick.
Med en stor V-twinmotor som hjärta och en kaross i Retrostil, har Hondas tekniker skapat en av de vackraste glidarna på marknaden. Stort och brett styre, en bred och bekväm dyna och stadiga fotplattor, ger den rätta körställningen. Med denna Retro glider man fram och njuter av omgivningen. Kan livet bli härligare? Framlyktan har liksom på VTX 1800 en mycket karaktäristisk skärm (keps) som är mjuk i sin linjeföring.  Hastighetsmätaren och övrig instrumentering sitter monterad på tanken. Fälgarna är ekrade. Baklyset är av "cykeltyp", slimmat mot skärmen. Dynan följer sedvanligt classic-stuk och vill man, kan den kompletteras med en sissybar för bättre komfort för passageraren. Många kromade detaljer ger hojen en härlig lyster och för den som vill sätta sin egen stil och prägel på maskinen finns ett stort urval med tillbehör och lull-lull. VTX 1300 har inte en förminskad VTX 1800 motor utan en helt egen konstruktion som matas via en 38mm förgasare. Den vätskekylda V-2:an är utrustad med tre ventiler per cylinder och har borr/slag på 89,5 x 104,3 mm vilket ger 1312 cc. Effekt: 55kW (75Hk) / 5000 rpm. Två tändstift per cylinder ger effektiv förbränning. Motorn är även utrustad med dubbla balansaxlar vilket ger minimala motorvibrationer. Tanken rymmer 18 liter varav 3,7 liter finns i reservutrymmet. Växellådan har 5 växlar och kraften överförs via kardan. VTX 1300 har, likt storebror VTX 1800 en klonkig växellåda. Detta märks speciellt mellan 1:an och 2:an. Precis som på VTX 1800 är det inte mycket att göra åt, men kan ibland kännas obehagligt. Chassit håller traditionell stil med rundrörsram och vanliga stötdämpare bak. VTX 1300 har en traditionell 41 mm framgaffel och däcksdimensioneerna är 170/80 x 15 bak samt 140/80 x 17 fram. Axelavståndet är 1.669 mm och hela maskinen ger ett mycket långt och lågt intryck. Med sina 300 torra kilon, ca 320 kg tjänstevikt, får man en låg tyngdpunkt. Skivan fram har en diameter på 336 mm och till den hör tvåkolvsok, bak 296 mm skiva med enkelkolvsok. Några större förändringar har inte Honda behövt göra under modellens hittillsvarande historia.
Bli Medlem! Bli Medlem!