Bredare däck?

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Brickan
Wannabe
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 maj 2019, 15:27
VTX-modell: VTX 1800 C -2004

Bredare däck?

Inlägg av Brickan »

Halloj

Jag har en VTX 1800 C

Dags för ett nytt bakdäck. Jag lekte för mycket förra säsongen tror jag :-)

Nu undrar jag om jag kan lägga på ett bredare däck än det jag har vilket jag tror läst mig till?

Jag har i dag. Metzeler ME 888 Marathon Ultra 180/70 R 16 M/C 77V TL

Jag undrar om jag kan byta till detta utan att behöva modifiera något ? Metzeler ME 888 Marathon Ultra 200/60 R 16 M/C 79V TL

Jag kommer nog att lämna på verkstad för däckbytet, men är det svårt att göra själv? Finns guider?

Jag hittar heller inte verkstadshandboken. Finns den kvar?

Många frågor, jag vet.

Jättetacksam om jag får svar.

Mvh. Brickan
Brickan
Wannabe
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 maj 2019, 15:27
VTX-modell: VTX 1800 C -2004

Re: Bredare däck?

Inlägg av Brickan »

Jag har hittat verkstadshandboken och läst på lite om att skruva loss bakhjulet. Men jag känner mig fortfarande osäker på om det kommer att funka med Metzeler ME 888 Marathon Ultra 200/60 R 16 på bakhjulet?

Och är det i så fall nödvändigt att även ta annan dimension på framdäck??


Mvh

Janne
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Bredare däck?

Inlägg av Orre »

Hejsan Brickan!

Ja 200mm. bakdäck funkar fint utan någon som helst anpassning varken fram eller bak!
Trevligt att höra att du ger dig på att skruva lite själv! :good:
Att montera av/på är inget hokus pokus, och det torde vara omöjligt att kunna göra något fel. -Köp en tub molybden-fett till bakaxel och kardan!

Överst till vänster under "Snabblänkar" hittar du forumets sökfunktion! Och detta är det skrivit om MÅNGA gånger på varenda web-sida som handlar om VTX!... -Ett 0.75 sekunders Google sök ger ca.750 000 träff! Så det kan nog bidra till att du inte får svar... ;)
Det finnes också en massa howto's överallt på nätet. Bareasschoppers har säkert någon, och på YouTube hittar du massor av bra info! Den som söker skola finna! :p

Jag vet inte hur det är i Svedala, men tills för ett par år sedan FICK inte däckhandlare här i Norge skruva av hjulen på en motorcykel!
Därför MÅTTE man lämna hojen på MC-verkstad för ett däckbyte om man inte ville/kunde skruva själv... -Nu är det (här) ändrat till "därsom däckhandlaren själv anser sig kompetent". Men det kostar ju såklart för det...

Det är heller inte svårt att lägga om med däckspakar, men det är lätt att göra märken i aluminium!...
Men här om veckan fick jag syn på en enkel manuell däck-omläggare för endast 890,- på XLMOTO! Jag har bara provat den på scooter-fälg ännu, men läppen som tvingar däcket på/av är av nylon eller liknande, och verkar både solid och säker för repor, så den tjänar man ju fort in! :yes:

Lycka till!
/Orre :peace:
Bild
Brickan
Wannabe
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 maj 2019, 15:27
VTX-modell: VTX 1800 C -2004

Re: Bredare däck?

Inlägg av Brickan »

Orre skrev: 20 apr 2021, 07:32 Hejsan Brickan!

Ja 200mm. bakdäck funkar fint utan någon som helst anpassning varken fram eller bak!
Trevligt att höra att du ger dig på att skruva lite själv! :good:
Att montera av/på är inget hokus pokus, och det torde vara omöjligt att kunna göra något fel. -Köp en tub molybden-fett till bakaxel och kardan!

Överst till vänster under "Snabblänkar" hittar du forumets sökfunktion! Och detta är det skrivit om MÅNGA gånger på varenda web-sida som handlar om VTX!... -Ett 0.75 sekunders Google sök ger ca.750 000 träff! Så det kan nog bidra till att du inte får svar... ;)
Det finnes också en massa howto's överallt på nätet. Bareasschoppers har säkert någon, och på YouTube hittar du massor av bra info! Den som söker skola finna! :p

Jag vet inte hur det är i Svedala, men tills för ett par år sedan FICK inte däckhandlare här i Norge skruva av hjulen på en motorcykel!
Därför MÅTTE man lämna hojen på MC-verkstad för ett däckbyte om man inte ville/kunde skruva själv... -Nu är det (här) ändrat till "därsom däckhandlaren själv anser sig kompetent". Men det kostar ju såklart för det...

Det är heller inte svårt att lägga om med däckspakar, men det är lätt att göra märken i aluminium!...
Men här om veckan fick jag syn på en enkel manuell däck-omläggare för endast 890,- på XLMOTO! Jag har bara provat den på scooter-fälg ännu, men läppen som tvingar däcket på/av är av nylon eller liknande, och verkar både solid och säker för repor, så den tjänar man ju fort in! :yes:

Lycka till!
/Orre :peace:
Tack för bra svar. Jag tittade också på den däckomläggaren :-)

Då ska jag beställa 200 mm bakdäck. Är det de här dimensionerna? 180/70 R 16 M. ?

Det ser inte dumt ut med original framdäck, eller bör man byta också det?

Jättetack :-D
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Bredare däck?

Inlägg av Orre »

No prob! :)

Nej som sagt BEHÖVS inga förändringar. Och de 2cm. bredare bakdäcket kommer du bara att se bakifrån. Heller inte känna när du kör.

"Ser dumt ut"... Hmmm... Det beror väl på vilken stil du är ute efter. Det kan ju se tufft ut med brett framhjul!.. Och dom ÄR ju redan breda på VTX!...
Men det är begränsat hur mycket du kan ändra däck-bredd utan att byta fälg! Den däck-bredd som "sitter bäst", är den som producenten typ-godkänner fälgen med! Du kan själv tänka dig att även om man får däcket att sitta på fälgen så liksom "fläker man ut" ett däck som är smalare, och "klämmer ihop" ett däck som är bredare. Därmed får däcket en annan profil, och framför allt däcksidorna frestas på ett sätt dom inte är byggda för! Men ett par cm. funkar här utan problem! (Det finns tabeller för detta.)

Däckstorlekar är en konstig historia:
Första talet är bredd i mm.
Andra talet är höjd i procent av bredden.
Tredje talet är fälg-diameter i tum....
:dizzy:
R står för Radial-däck.
Två siffror och en bokstav tillsammans betyder max last och max hastighet.
T.ex. betyder "92" 630kg. och "M" 130 km./t. Så något M-däck vill du nog inte ha! ;)
Tabeller ligger på nätet!

Att ändra profil (höjd) är ju ofta en smaksak, men det är långt ifrån sådant utbud på cykel-däck som på bildäck! Antagligen finns det däcket du vill ha endast med én profil.

-På tal om det kan jag starkt rekommendera att lägga på bildäck bak!! Det är flera här i klubben som har gjort det, bl.a. jag själv. Så länge du håller dig till 180-200mm. är det en no-brainer! Hållbarhet och grepp är helt oslagbart!! Inte minst när det regnar!!...
Sök på "dark side".

Och som sagt. Prova Google! :))

/Orre :peace:
Bild
Brickan
Wannabe
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 maj 2019, 15:27
VTX-modell: VTX 1800 C -2004

Re: Bredare däck?

Inlägg av Brickan »

Ja just, menade så klart att fråga om det var de här dimensionen som passade. 200/60 R 16

Bildäck? På mc fälgen?

hm, ja kanske det då. Ska kolla upp

Tack för bra svar :-)
Brickan
Wannabe
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 maj 2019, 15:27
VTX-modell: VTX 1800 C -2004

Re: Bredare däck?

Inlägg av Brickan »

Orre skrev: 20 apr 2021, 08:32 No prob! :)

Nej som sagt BEHÖVS inga förändringar. Och de 2cm. bredare bakdäcket kommer du bara att se bakifrån. Heller inte känna när du kör.

"Ser dumt ut"... Hmmm... Det beror väl på vilken stil du är ute efter. Det kan ju se tufft ut med brett framhjul!.. Och dom ÄR ju redan breda på VTX!...
Men det är begränsat hur mycket du kan ändra däck-bredd utan att byta fälg! Den däck-bredd som "sitter bäst", är den som producenten typ-godkänner fälgen med! Du kan själv tänka dig att även om man får däcket att sitta på fälgen så liksom "fläker man ut" ett däck som är smalare, och "klämmer ihop" ett däck som är bredare. Därmed får däcket en annan profil, och framför allt däcksidorna frestas på ett sätt dom inte är byggda för! Men ett par cm. funkar här utan problem! (Det finns tabeller för detta.)

Däckstorlekar är en konstig historia:
Första talet är bredd i mm.
Andra talet är höjd i procent av bredden.
Tredje talet är fälg-diameter i tum....
:dizzy:
R står för Radial-däck.
Två siffror och en bokstav tillsammans betyder max last och max hastighet.
T.ex. betyder "92" 630kg. och "M" 130 km./t. Så något M-däck vill du nog inte ha! ;)
Tabeller ligger på nätet!

Att ändra profil (höjd) är ju ofta en smaksak, men det är långt ifrån sådant utbud på cykel-däck som på bildäck! Antagligen finns det däcket du vill ha endast med én profil.

-På tal om det kan jag starkt rekommendera att lägga på bildäck bak!! Det är flera här i klubben som har gjort det, bl.a. jag själv. Så länge du håller dig till 180-200mm. är det en no-brainer! Hållbarhet och grepp är helt oslagbart!! Inte minst när det regnar!!...
Sök på "dark side".

Och som sagt. Prova Google! :))

/Orre :peace:

Darkside?
Brickan
Wannabe
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 maj 2019, 15:27
VTX-modell: VTX 1800 C -2004

Re: Bredare däck?

Inlägg av Brickan »

Brickan skrev: 20 apr 2021, 07:55
Orre skrev: 20 apr 2021, 07:32 Hejsan Brickan!

Ja 200mm. bakdäck funkar fint utan någon som helst anpassning varken fram eller bak!
Trevligt att höra att du ger dig på att skruva lite själv! :good:
Att montera av/på är inget hokus pokus, och det torde vara omöjligt att kunna göra något fel. -Köp en tub molybden-fett till bakaxel och kardan!

Överst till vänster under "Snabblänkar" hittar du forumets sökfunktion! Och detta är det skrivit om MÅNGA gånger på varenda web-sida som handlar om VTX!... -Ett 0.75 sekunders Google sök ger ca.750 000 träff! Så det kan nog bidra till att du inte får svar... ;)
Det finnes också en massa howto's överallt på nätet. Bareasschoppers har säkert någon, och på YouTube hittar du massor av bra info! Den som söker skola finna! :p

Jag vet inte hur det är i Svedala, men tills för ett par år sedan FICK inte däckhandlare här i Norge skruva av hjulen på en motorcykel!
Därför MÅTTE man lämna hojen på MC-verkstad för ett däckbyte om man inte ville/kunde skruva själv... -Nu är det (här) ändrat till "därsom däckhandlaren själv anser sig kompetent". Men det kostar ju såklart för det...

Det är heller inte svårt att lägga om med däckspakar, men det är lätt att göra märken i aluminium!...
Men här om veckan fick jag syn på en enkel manuell däck-omläggare för endast 890,- på XLMOTO! Jag har bara provat den på scooter-fälg ännu, men läppen som tvingar däcket på/av är av nylon eller liknande, och verkar både solid och säker för repor, så den tjänar man ju fort in! :yes:

Lycka till!
/Orre :peace:
Tack för bra svar. Jag tittade också på den däckomläggaren :-)

Nu har jag beställt det här i vart fall :-) Metzeler ME 888 Marathon Ultra 200/60 R 16 M/C 79V TL
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Bredare däck?

Inlägg av Orre »

:perfect:

(Fegade ut på bildäck ja...) ;)
Bild
Brickan
Wannabe
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 maj 2019, 15:27
VTX-modell: VTX 1800 C -2004

Re: Bredare däck?

Inlägg av Brickan »

Orre skrev: 20 apr 2021, 11:05 :perfect:

(Fegade ut på bildäck ja...) ;)

Ja, jag känner mig lite för osäker för det
Vad för däck och dimension jag får på och så.
Men har du någon länk eller något med däck som passar så kanske jag törs ge mig på det?

Vad för sida är darkside? Var hittar jag den?
:-D
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Bredare däck?

Inlägg av Orre »

Ja nu förklarade jag ju hur det hänger ihop med däck-märkning... Du ska ha ett däck som är 16 tum och 200mm. brett. Konstigare är det inte.

Och självklart köper vi bara mjuka goda kvalitets-däck! Med endast två hjul att förlita sig på så vill man inte ha ett halt plast-däck för att spara några hundralappar!... :o

Glömde förresten: När det står 4 siffror i en oval som t.ex. (3219) så betyder det att däcket är producerat vecka 32 år 2019. Du vill ha däck som är så nya som möjligt! eftersom gummi hårdnar med åldern. (Det är brukligt att man säljer helt upp till 5-6 år gamla däck som nya, vilket när dom är riktigt förvarade som regel är helt ok.)
-Kolla det när du får det du beställer! :exclaim: Ett hårdnat däck, (eller med mycket plast i blandningen) kan vara direkt livsfarligt! :exclaim:

När det gäller bildäck tycker ju vart fall jag att det ska vara ett symmetriskt mönster! Annars vet jag inte något speciellt med det...
Själv körde jag på 240, och det blev så brett att hojen stod för sig själv (vart fall när däcket var nytt) så därmed vill den också luta med vägen... Men jag har inte hört något negativt från dom som kör på 180-200mm.

Som sagt några gånger nu så får du bara använda din dators fantastiska egenskaper att hitta info på den wäldans wida weben! -Inte minst på vårat eminenta forum!
Skriv t.ex. "VTX 1800 Dark Side" och se vad som kommer upp! Det är inte farligt, jag lovar! :D

/Orre :peace:
Bild
Brickan
Wannabe
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 maj 2019, 15:27
VTX-modell: VTX 1800 C -2004

Re: Bredare däck?

Inlägg av Brickan »

Orre skrev: 20 apr 2021, 19:45 Ja nu förklarade jag ju hur det hänger ihop med däck-märkning... Du ska ha ett däck som är 16 tum och 200mm. brett. Konstigare är det inte.

Och självklart köper vi bara mjuka goda kvalitets-däck! Med endast två hjul att förlita sig på så vill man inte ha ett halt plast-däck för att spara några hundralappar!... :o

Glömde förresten: När det står 4 siffror i en oval som t.ex. (3219) så betyder det att däcket är producerat vecka 32 år 2019. Du vill ha däck som är så nya som möjligt! eftersom gummi hårdnar med åldern. (Det är brukligt att man säljer helt upp till 5-6 år gamla däck som nya, vilket när dom är riktigt förvarade som regel är helt ok.)
-Kolla det när du får det du beställer! :exclaim: Ett hårdnat däck, (eller med mycket plast i blandningen) kan vara direkt livsfarligt! :exclaim:

När det gäller bildäck tycker ju vart fall jag att det ska vara ett symmetriskt mönster! Annars vet jag inte något speciellt med det...
Själv körde jag på 240, och det blev så brett att hojen stod för sig själv (vart fall när däcket var nytt) så därmed vill den också luta med vägen... Men jag har inte hört något negativt från dom som kör på 180-200mm.

Som sagt några gånger nu så får du bara använda din dators fantastiska egenskaper att hitta info på den wäldans wida weben! -Inte minst på vårat eminenta forum!
Skriv t.ex. "VTX 1800 Dark Side" och se vad som kommer upp! Det är inte farligt, jag lovar! :D

/Orre :peace:
Ha ha, tack Orre, ska använda sökfunktionen :-)
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Bredare däck?

Inlägg av Orre »

Bra! :clap: Det är MÅNGA människor med MYCKET erfarenhet där ute i världen! :yes:
(Om du inte gillar att sätta fotspår överallt på nätet är mycket gjort med att använda en Proxy plus t.ex. Tor browser och DuckDuckGo sökmotor.)

Vårat forum har som du sett stannat av nästan helt och hållet. :cryhanky: Men det är väl bara naturligt när nyaste VTX'en är 14 år i år, och alla ev. frågor i princip redan ÄR besvarade MÅNGA gånger!...
-För här ligger en enorm databas med kunskaper, erfarenheter och tusentals bilder! Man måste bara lära sig strukturen, -och använda "sök"! :good:

Ang. bildäck tror jag Sidewagon och så Bobby var först ut här i klubben med "darkside", och så skrev jag en del första-intryck här, men jag vet att flera har lagt över!
Som sagt, under 200mm. bredd är det utan tvivel en no-brainer!! Det kan verkligen rekommenderas på en cruisare!! :yahoo:

Lycka till!
/Orre 8)
Bild
Brickan
Wannabe
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 maj 2019, 15:27
VTX-modell: VTX 1800 C -2004

Re: Bredare däck?

Inlägg av Brickan »

Ser att det finns diskussioner om Molybdenfett också och om Biltemas duger. Vad har ni för åsikt om det? Var hittar jag annars bra Molybdenfett?
Brickan
Wannabe
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 maj 2019, 15:27
VTX-modell: VTX 1800 C -2004

Re: Bredare däck?

Inlägg av Brickan »

Skriv svar