Hemsidan

Diskussioner, förslag och synpunkter på vår hemsida och forum.

Moderator: Orre

Användarens profilbild
Cadde
President
Inlägg: 652
Blev medlem: 30 jan 2007, 17:34
VTX-modell: VTX 1800 Trike
Ort: VTX 1800 Trike Örebro

Hemsidan

Inlägg av Cadde »

Hej
VTX riders behöver någon data kunnig person som kan hjälpa till och uppdatera våran hemsida,
då den börjar bli lite förlegad. Finns det någon där ute?
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hemsidan

Inlägg av Nesse »

Kanske lite mer teknisk information om det är möjligt... handlar det om att uppdatera PHP-forumet med en ny version? (Nej jag har aldrig hållit på med PHP och Linux)
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Hemsidan

Inlägg av Orre »

Tjenixen! :wave:

Ja det är rätt och slätt JAG som efter 10 år inte kan längre... :sorry:
Jag VILL helt enkelt inte "följa med i utvecklingen" och använda dagens pyttesmå fick-datorer. Detta har jag sagt ifrån om i många år, och nu ger jag upp! -Orren är sedan länge utdaterad som administrator! Och nu MÅSTE någon annan ställa upp för våran suveräna klubb!!! :exclaim: :heartsabove:

För att säga det enkelt:

Alla vet hur man i dag kan gå och köpa sig t.ex. en telefon till 10' papp, och det första man måste göra när man slår på den är att UPPDATERA!!?? Vilket man så måste fortsätta med HELA TIDEN tills att programvaran är så ny och fin att telefonen inte funkar längre!... :fierce:
Likaledes måste den programvara vi här kör uppdateras hela tiden, och i dag behövs det en total-renovering för att det inte plötsligt ska gå i svart!... :o

Nu ska det också sägas att jag i utgångspunkten inte kan ett skit om detta, utan bara har lärt mig längs vägen. Så för mig har detta så klart inneburit vansinnigt mycket mer arbete än om någon kunnig hade tagit tag i det direkt... Men jag har så klart också tyckt det har varit kul längs vägen! :yes:
Antagligen behöver det inte vara alls komplicerat! -För den som kan. -Men jag kan inte!!

Jag kan dock försöka förklara från min ståndpunkt:

Man kan säga att jag byggt vår hemsida i 3 delar:

1.) Web-sidor
2.) Forum
3.) Galleria
(Album med foto, film, musik, artiklar, dokument...)

Web-sidan är ju inget hokus pokus. Men i dag ska ju den också vara byggd i två versioner. En dator-skärm-anpassad, och en mobil/pad-anpassad. Det har inte jag gjort...

Forumet och Gallerian "hänger ihop" på så sätt att man måste logga in på forumet för att kunna komma till t.ex. sina privata album, och för att få rättighet till vissa album och funktioner. På samma sätt som vi har vissa forum-funktioner som är förbehållna våra betalande klubb-medlemmar.
Gallerian är det väl 8-9 år sedan jag satt och knåpade ihop nu -Och här kommer vi att få problem i snar framtid!
-Och visst vore det förfärligt tråkigt om de dryga 7 500 filer som ligger där inte kan ses längre!! -Bara efter jag gjorde om och sorterade efter att Ryssen byggde album, är dom visade nästan 800 000 gånger!!! :swoon:

Ojojoj... Tänk så många snygga bilder det är!! På alla dessa snygga VTX'er och dess fantastiskt trevliga ägare!!!.... :grouphug:

Dessutom ligger ju VTX-shopen där!!

Forumet är nog så enkelt att administrera! -Fast det är i php.. ;)
phpBB som mjukvaran heter, har funnits mycket länge, är freeware, och är nog världens mest använda forum! Därmed också extremt välskött med hur mycket backup från duktiga människor man bara kan önska sig! Om man håller sig någorlunda till standard installation är det nog så enkelt att hantera till trots för att det är mycket omfattande! -Även alla myriarder med "plugins" blir kvalitets-testade och kommer som enkla installations-paket numera! Och det hela funkar MYCKET BRA!! :good:

MEN. Liksom med allt annat i data-världen uppdateras det stup i kvarten. Och i fjor en gång kom sista uppdateringen för just den "gren" vi har kört här de sista åren! Denna versionen har utvecklarna altså slutat att underhålla!!

Det är också bra många år sedan jag gjorde det mobil-anpassat, och i dag är själva phpBB mobilanpassat "rätt ur boxen" utan att det behövs några omskrivningar! -Men det har ju som alla vet inte bidragit nämnvärt till att det används mer. -Vilket jag tror gäller väldigt många forum i dag...

Kanske det i dag finnes ett annat sätt att göra detta på?

Det som kommer att bli prekärt, är att den php-version vi kör våran databas på sedan MÅNGA år är utdaterad! Här kör vi verkligen på övertid!!...
DETTA är också orsaken till att vi per i dag inte kan uppdatera till den nyare phpBB-grenen!

Och Gallerian är boven!
Mitt mål när jag gjorde den, var att hitta en fristående variant, som vi själva kunde administrera på egen server. Dessutom helst freeware.
Jag använde så klart alldeles för mycket tid till detta, för detta var verkligen inte någon "färdig i boxen" lösning!! Dessutom gick jag genom SAMTLIGA bilder helt sedan 2004 och sorterade i en helt ny albumstruktur, och gjorde så att alla medlemmar automatiskt via forum registrering också får sina egna personliga album!... En funktion som i dag inte används och alltså heller inte behövs...

Det är fullt möjligt att uppdatera det hela till att funka på en modern server med dagens php version, men tyvärr inget JAG kommer att göra! -Jag har gett mig på det ett par gånger upp genom åren, men gett upp. Det blir för mycket för mig att sätta mig in i... :sorry:

Det enklaste är kanske att lasta ned en ny version av "Coppermine" som album-programmet heter, och flytta över innehållet?
Det har funkat och fungerar även nu utmärkt för den som vill! Men så snart vår leverantör slutar att erbjuda aktuell php version är det alltså stopp! -Och jag har en misstanke om att det inte nödvändigtvis är så länge till...

Men här också finnes det helt säkert bättre, eller mer mobil-anpassade sätt att göra det på! Så nu har ni all chans i världen att få det som ni vill ha det!! Kanske vi kan få till ett välbehövligt uppsving i aktiviteten här i klubben!!!
Jag hoppas att ni ser möjligheter nu kära medlemmar! -Här får ni fria händer att utveckla klubbens framsida!!
:yahoo:

(Så klart med styrelsens välsignelse innan något publiceras!) ;)

Självklart sitter jag på alla backups av databaser, websidor, forumversioner, gamla osorterade album, alla filmer, kartprogram, chat, gruppbilder, träffkalender, träff-inbjudningar, data-crasher och intrång sedan tidernas morgon! Inget är någonsin gått förlorat eller kastat!

Till den som tar över hjälper jag så klart till med det jag kan! :good:

Tack för mig!
/Orre :peace:
Bild
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hemsidan

Inlägg av Nesse »

Tack för redogörelsen Orre.

Fotona finns kvar så vi behöver nog inte oroa oss för dem, visserligen kanske det blir oordning, men sånt kan ordnas. Problemet är väl att det ar mycket tid att få ordning på allt.

Sedan hoppas jag verkligen att någon vill göra detta, själv så jobbar jag med utveckling hela dagarna och orkar inte göra sånt när jag är ledig som det är just nu, huvet är liksom fullt i slutet av dagen...

Jag ska funder över det, men som jag skrev nyss, är rätt trött i huvudet efter dagens slut
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hemsidan

Inlägg av Nesse »

Sen vill jag tillägga att jag är tacksam för det lass du dragit i flera år Orre, bra jobbat :drinks:
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Hemsidan

Inlägg av Orre »

Tack för det Nesse! :kissing:

Jo absolut!!
Som sagt är inget förlorat och allt ligger på flera hårddiskar!
Men 7500 bilder är i princip ändå oåtkomliga om dom ligger i én hög!...

Jag misstänker (också vid att se på besöksstatistik) att även om kanske inte vi gamlingar ser på våra gamla bilder så ofta, så gör många andra det! -Inte minst de som blir nya medlemmar!... Det var vart fall det jag började med! -Långt innan jag köpte VTX! :p
Och det kan väl ändå sägas att allt som ligger där är en stor del av vad denna klubben är! Så nog vore det illa om det gick nedanom och ut!!

Men missförstå mig rätt!
-Ja Forumet kör samman med Gallerian. Utan uppdatering är det alltså så småningom bara web-sidorna som blir kvar.
Men detta är inte svårt att fixa! Programmen vi kör är det inget som helst fel på! och om man så önskar är det bara att lasta ned en ny version avCoppermine Photo Gallery. Det ligger ton-vis med hjälp-sidor här!!
Det samma gäller phpBB forum software!

Den grundläggande uppgiften handlar bara om uppdatering!!
Det är bara jag som har lite tungt för det... :p

Men när det är sagt, så vore det ju VÄLDIGT kul om någon kunde uppdatera till en lösning som kunde bidra till större intresse i kommande år!! :yes:

/Orre :peace:
Bild
Skriv svar