Styre 1tum till 1-1/4 tum

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

K-J
Wannabe
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 dec 2019, 20:40
VTX-modell: VTX 1300, 2003
Ort: Norrtälje

Styre 1tum till 1-1/4 tum

Inlägg av K-J »

Är det någon som provat att montera ett typ harley-styre på en VTX? Det jag tänker på är ett aphängarstyre med tjockare diameter utanför styrklamren, samt hål för deras ”gasvajer”. Jag hittar bara harley-lösning på den typ av styre som jag vill använda...

// K-J
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Styre 1tum till 1-1/4 tum

Inlägg av Orre »

Tjena K-J! Välkommen till forumet! -Och till klubben! :perfect:

Det skrivs tyvärr inte så mycket här längre. Mycket är redan skrevet om, och folk flest har ju liksom redan modifierat sina hojar som de vill ha dom... ;) Använd sök funktionen uppe under snabblänkar så hittar du massor med info! :good:

Men medlemmarna kollar inom! och det är mycket uppskattat om du presenterar dig under den rubrien! :yes:
Så hoppas jag du kommer på jubileums-träff nästa sommar! -15 år är vi då! :yahoo:


Jodå, det FINNS feta styren till VTX. T.ex. det som Gusten monterade på sin riktigt fina hoj: 8)

Gustens-hoj.jpg

HD styren är också 1"! så HD styren passar, MEN du måste vara obs på att styrklammer (risers) sitter betydligt tätare än på VTX'en! Dvs. att med ett HD styre kommer "räfflorna" inte att träffa i VTX'ens styrklammer.
Just det betyder kanske inte så mycket.. Jo det syns, men det sitter fast!

MEN ska du ha ett 1­¼" styre är styret alltså 1" tjockt mellan styrklamrarna (och till handtagen), och kommer inte att få plats i VTX'ens styrklamrar!
Du måste också passa på att VTX'ens broms- OCH kopplings- vätske behållare får plats innanför handtagen! (Många HD kör fortfarande med kopplings-wire)

Och även om du går för 1" styre måste du se till så att den raka delen till styrklammer är bred nog!

Här ser du tydligt vad jag menar:

HD-fatbar.jpg

Som en lösning finns dock adapter till styrkronan:

Baron-adapter.jpg

Jag vill bara påpeka...
-När jag köpte ny rejkad krona passade jag på att beställa den med "HD-avstånd" till risers. Just för att ha större valmöjlighet för styren! Vilket jag ganska direkt ångrade!... :sorry:
En HD ser alltså INTE ut som en VTX med sin feta gaffel!... och det täta avståndet ser direkte klent ut!... :fierce:


Här står också VTX org. styre på, som du kan se på räfflorna...

Orres-hoj.JPG
Orres-hoj-2.JPG

Här med högt styre satte jag på dom kortaste risers jag kunde hitta, så syns det inte så gott... :p

Orres-hoj-3.jpg

Vad det gäller hål i styrena har jag valt det, eller själv borrat, för att dra elen invändigt. Blir en god del mindre krafs runt styret bara på grund av det! Du kan ju själv jämföra på dom två styrena på mina bilder över... ;)

Hoppas det hjälper!

Lycka till!
/Orre :peace:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild
Skriv svar