Ventilkontroll/justering service

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Skriv svar
Brickan
Wannabe
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 maj 2019, 15:27
VTX-modell: VTX 1800 C -2004

Ventilkontroll/justering service

Inlägg av Brickan »

Hej
Jag köpte ju en VTX 1800 2004 i våras. Det börjar bli dags för 3600 mila service. Jag tror jag kan fixa en del av det själv även om jag inte är så duktig på att meka. Jag skrev till en Honda firma och frågade hur mycket det skulle kosta att få ventilerna kontrollerade och eventuellt justerade. Jag fick detta till svar. --------------------------------------------------------Ventilkontroll kostar 3600kr
Om dom behöver justeras tillkommer 1800kr --------------------------------------------------------Jag tycker det låter verkligt dyrt, vad tycker ni? Kanske finns det någon annan i närheten av Köping som kan göra det mycket billigare?


Mvh Janne
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Ventilkontroll/justering service

Inlägg av Orre »

Hej.

Om det var 5400,- bara för ventiljustering så är det dyrt!
Skulle nog inte estimeras mer än 2-3 timmar, så hälften hade räckt...
MED service så är det väl ok.

Ser du lite längre ner här under "Teknik" så har jag skrivit en guide till att göra det själv.

/Orre :peace:
Bild
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Ventilkontroll/justering service

Inlägg av Orre »

Ha ha ha...
Ser att du har ställt samma fråga på FaceBook. -och folk har verkligen olika preferenser till vad som är dyrt och inte!... :exclaim:
-Det är ju lov att tänka efter (eller kanske läsa i manualen) vad man egentligen GÖR på en service!... :))

Ja ja.. Man betalar väl för att ha fått förtroende till en mekaniker antar jag. -men hur mycket DET ska kosta är ju helt individuellt! -Dricks kallas det! ;)

:peace:
Bild
Brickan
Wannabe
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 maj 2019, 15:27
VTX-modell: VTX 1800 C -2004

Re: Ventilkontroll/justering service

Inlägg av Brickan »

ok, ska kika efter din instruktion, men vete fasiken om jag törs ge mig på det.
Brickan
Wannabe
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 maj 2019, 15:27
VTX-modell: VTX 1800 C -2004

Re: Ventilkontroll/justering service

Inlägg av Brickan »

Men var ligger guiden? 😂
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Ventilkontroll/justering service

Inlägg av Orre »

Brickan skrev: 23 jul 2019, 12:53 Men var ligger guiden? 😂
Som jag sa, längre ner i denna kategorin!?..

Det härliga med datamaskiner är ju att när man inte gidder att själv se efter trycker man man bara "Ctrl+F" för att söka. "Ventil" t.ex.... ;)
(På PC altså! Äpple och Android maskiner har jag ingen förmening om hur dom funkar...)

I övrigt rekommenderar jag/vi STARKT att använda forumets sökfunktion! :exclaim: (Under Snabblänkar)
Det är många hundratals fantastiska människor som i snart 15 år har ställt massor med frågor och kommit med massor av bra svar och meningar!! (över 35 000 inlägg till nu!) -Så detta är verkligen en enorm kunskapsbas för alla VTX-ägare! Använd den! :good:

/Orre :peace:
Bild
Brickan
Wannabe
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 maj 2019, 15:27
VTX-modell: VTX 1800 C -2004

Re: Ventilkontroll/justering service

Inlägg av Brickan »

Det här med kontrollen av ventilspelet verkar ju vara som du skrev Orre. Jag fick detta till svar av en MC verkstad

-------------------------------------------------

Hej

Att gå ned och kontrollera och justera ventiler är samma arbetskostnad och vi går sällan in och rör ventilerna om den är lättstartad och går som den ska.
Kontrolleras genom att startas, lyssnas och ev provköras i samband med service. I ditt fall ser jag det inte som nödvändigt eftersom den beter sig som den ska. Står ventilerna fel så märks detta rätt omgående när man (försöker) starta/r motorn.
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Ventilkontroll/justering service

Inlägg av Orre »

Hej.

Hoppas inte det var den samma som skulle ha 3600,- -det var i så fall dyra öron! :))

Men det hörs ut som svaret kom från någon moppe-grabb!?... :tease:
Han har helt rätt i att det är samma jobb (nästan) så du kan ju själv tänka dig så idiotiskt det är att ge 2 priser med 1800,- skillnad!!... :fierce:
Men på en service där ventiljustering/kontroll är uppfört SKA naturligtvis ventilerna kollas och justeras efter behov! :exclaim:
Det finns ingen mekaniker i världen som kan HÖRA hur stort mellanrum det är!!... Heller finnes det inget sammanhang om hur lättstartad cykeln är, om det inte är helt åt helvete då...
-Så det var ju ett fint svar om man inte vill ha några jobb, för det var ren bullshit! Riktigt oseriöst!! :flush:

Sen tror inte jag heller att din cykel behöver någon justering, men det är ju en annan sak...
En FÖR MIG ny cykel hade jag velat gå över för att VETA hur tillståndet är! Men det är ju ingen garanti att ta hänsyn till, så om du inte har några sådana känslor så behöver du säkert inte vara rädd för att låta bli ett slag... -Undantaget om du inte hör något som helst tickande, för trånga ventiler vill man INTE ha!
(Förresten, hur kan man höra om t.ex. alla utom 'EN ventil tickar?...) :p

Bestäm dig bara för vad du vill ha gjort, och om du värdesätter att ha en välvårdad hoj, både för din skull och för nästa ägare.
Och se dig inte blind på några hundralappar! Använd den verkstad som verkar rejäl och pålitlig, eller gör jobben själv och var säker på vad som är gjort!

/Orre :peace:

Ps.)
Nu är det några år sedan jag la ner min verkstad, så du får plussa på en tusing eller två..
Men jag (som låg lågt i pris!) tog fast pris nok.2990,- för service och nok.1200,- för ventiljustering.
Så vet du det.
Bild
Brickan
Wannabe
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 maj 2019, 15:27
VTX-modell: VTX 1800 C -2004

Re: Ventilkontroll/justering service

Inlägg av Brickan »

Jo jag skulle ju helst vilja veta att allt är som det ska. Jag är inte bra på motorer och vet inte om jag törs ge mig på det själv. Hoppas på att hitta någon som kan göra det till bra pris. Men som du säger, jag vill ju att det blir riktigt gjort. Jag ska höra mig för lite mer.

Tack för bra svar.

mvh

Brickan
Brickan
Wannabe
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 maj 2019, 15:27
VTX-modell: VTX 1800 C -2004

Re: Ventilkontroll/justering service

Inlägg av Brickan »

Lämnade in den för ventilkontroll och då gjordes också en justering som behövdes.

Skönt att ha det gjort

Nu är hela 3600 mila servicen gjord :-)
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Ventilkontroll/justering service

Inlägg av Orre »

Bra! :good:

Tack för att du återkopplar Brickan!
Men du kan väl berätta hur och var och till vilket pris?

/Orre :peace:
Bild
Brickan
Wannabe
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 maj 2019, 15:27
VTX-modell: VTX 1800 C -2004

Re: Ventilkontroll/justering service

Inlägg av Brickan »

Jag anlitade MC verkstaden i Eskilstuna. Jag fick ett pris på att de skulle kontrollera ventilerna för 2400 och lägga på 900 om de behövde justera. De skulle sedan byta kylarvätska och det skulle kosta 500. Det verkade seriösa och det var ett bra pris så jag anlitade dem.

Allt gick bra och de hade behövt justera både insug och utblås sa verkstadskillen jag pratade med. De hade också bytt kylvätska. Av någon konstig anledning vart det troligen något fel till min fördel och jag fick en räkning på 2475 för hela jobbet som jag betalade på en gång.

Resten av servicen gjorde jag som sagt själv.

Kan det vara så att jag för en gångs skull gått plus? Eller mindre minus i alla fall :-D


Vill tillägga att Ribboda MC service ville ha 3600 bara för kontrollen och 1800 till om de skulle behövt justera. :-/
Skriv svar