Bränsleförbrukning

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Brickan
Wannabe
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 maj 2019, 15:27
VTX-modell: VTX 1800 C -2004

Bränsleförbrukning

Inlägg av Brickan »

Hej

Jag har ju nyligen köpt en VTX 1800 C av 2004 års modell som gått 3200 mil. Jag är lite fundersam över bränsleförbrukningen. Jag läste på en sida någon som hade provkört VTX 1800 och vid blandad körning kommit fram till att den drog 0,5 liter milen vid sparsam körning. Jag har tankat några gånger nu och aldrig kommit under 0,65 liter milen vid blandad körning. I dag tankade jag och kunde då konstatera att den dragit 0,73 liter milen. jag tycker det verkar vara mycket. Vad tycker ni och vad kommer ni fram till för förbrukning? Mvh Janne
Användarens profilbild
MC
Regionskontakt Södermanland
Inlägg: 1013
Blev medlem: 01 nov 2005, 13:16
VTX-modell: Laserblå 1800C-02
Ort: ESKILSTUNA

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av MC »

Hoj Där!

Detta har det alltid diskuterats om.
VTX:n är en stor maskin som vill ha både mycket luft & bränsle.
Alla är olika, allt påverkar väder/vind höjd över havet (och kanske under också) om man är kort eller tjock eller båda delarna, hur man kör, vad hen har för extr. utrustning m.m. Jag har själv åkt en tank med en 05:a (Jag har en mycket tidig 02:a) på Gotland och skilde över deciliter / Mil.
VTX. drar runt halvlitern upp runt litern. Jag har nog kört upp en tank på ca. 14-15 mil.
Vad är mycket, Ja det är också olika vad alla tycker det finns inga riktlinjer eller begränsningar VTXn. Kommer aldrig att vara en elhoj.

Gå med i klubben, åk med alla på våra trevliga träffar å tillställningar och jämför och bedöm själv.. :good:
:peace:
M C
Honda VTX 1800C-02
Victory Hammer S-07


Keep The Streets Empty For Me!
Användarens profilbild
Klesell
Oinvigd mästare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
VTX-modell: VTX 1800C, 2005
Ort: Solna

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av Klesell »

Har en 05:a. Den kommer kanske ner mot 0.6 nån gång när man kört väldigt snällt men det är i undantagsfall. Dina siffror känns vädigt bekanta för mig iaf. Jag har luft, buller och PC3.


/Klesell
Brickan
Wannabe
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 maj 2019, 15:27
VTX-modell: VTX 1800 C -2004

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av Brickan »

tack så mycket för svar :-) Luft och buller ja. Jag hade ett jäkla högt ljud när jag köpte min hoj. Lite väl högt tyckte jag och köpte en DB killer som jag satt i och fick ner ljudet lagom tycker jag. Jag tittar på det här K o N luftfilter som ska ge lite mer effekt. Kan man installera det utan att göra något annat tro?
Brickan
Wannabe
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 maj 2019, 15:27
VTX-modell: VTX 1800 C -2004

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av Brickan »

angående att gå med i klubben så kommer vi till det med.ska fixa lite och lära känna hojen först tänkte jag.

Är inte så kunnig och har just lokaliserat oljepåfyllning och vart filtret sitter :-d
Brickan
Wannabe
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 maj 2019, 15:27
VTX-modell: VTX 1800 C -2004

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av Brickan »

häftig hoj i vart fall :-D
Skriv svar