Däcksbyte=Bromsbroblem

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
MC
Regionskontakt Södermanland
Inlägg: 1011
Blev medlem: 01 nov 2005, 13:16
VTX-modell: Laserblå 1800C-02
Ort: ESKILSTUNA

Däcksbyte=Bromsbroblem

Inlägg av MC »

Hoj, oj å oj!
Jag bytte mitt framdäck i fre. till ett Pirelli Night Dragon.
Har alltid åkt på Metzeler ME880 Marathon.
Allt gick bra, Ca.12 Min. Av & på med framhjulet + omläggning och balansering på MC-Delen.

Men när Jag sedan åkte hem var det något som tog i, inte hela tiden och inte så mycket men det kändes & hördes som ”gnutt, gnutt och gnutt liksom.
Provade att bromsa till lite och kände på skivorna vid rödljuset, lite varma var dom men inte onormalt.
Jag kunde inte se att det skulle ta i någonstans heller :thinking:

Sov hela Lör. och tänkte, det blir nog taxi till Sälen eller något annat fordon.
Nu söndag kom Jag på att det måste räcka med att låssa bromsoken, det kan inte vara något annat som tar i. Hjulet kan bara sitta på ett sätt.
Jo mycket riktigt, Det var dels en gjutklack som tog i skivan och även inne i ”gapet” på oket & i en låspinne :o inte mycket, bara pytte lite.
Filade ner klackarna och lite där det skafts av i mot.
Försökte sedan att förskjuta oket ut, med det sitter som det sitter.

När Jag sedan rullade hojen var det bättre. Med tog fortfarande i kanten på skivan inte hela bara en liten bit och kanske en tusendel el. några My.
Det var svårt att se vart så Jag touchade kanten och körde lite. Jo det skavde lite. Filade kanske två tre drag på kanten och det vart bättre.

Vad kan nu detta ha berott på? Kan dom ha tappat eller slagit i skivan så att den förflyttat sig :thinking:
Kan hjulet ha ändrat position? För det kan väl inte vara mitt fel, nää Jag ska ringa MC-Delen om Jag hinner och fråga om dom vet.

Dom har klantat sig förut. Tidigare
En som jag träffade i Eskilstuna lämnade in sin VTX som han köpt ny för att justera ventiler och serva.
Då sa dom att det hade försvunnit en mutter (el.bult) men att dom ersatt den och att det inte skulle vara några problem....
Han var lite tveksam och sa att den kan inte bara kunde försvinna och att dom måste hitta den först.
Men körde sedan där i från Ca. 3-500 meter så smällde det till i motorn som rasade.

Han ville då att dom skulle byta motorn eller hela hojen men NEJ. Vilken process det vart.
Honda vägrade och motorn skulle renoveras tyckte dom.
Gustavsson som Jag själv pratat med tyckte inte att det vart samma VTX och ville inte ha den senare, ... Undrar var den är nu & vem som har den :blush2:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Honda VTX 1800C-02
Victory Hammer S-07


Keep The Streets Empty For Me!
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Däcksbyte=Bromsbroblem

Inlägg av Orre »

För fan Martin! Nej! du ska inte fila på bromsoken! Sluta genast med det! :stop:

Det ÄR mycket att gå på när du monterar hjulet. Axeln kan förskjutas många mm. i sitt fäste i gaffeln!
I utgångspunkten ska axeln flukta med utsidan av gaffelbenet, men det finnes även en markering i axeln! (på vänstersidan)
Du kan montera hjulet med axeln "lös" och därmed hitta den optimala center-linjen. Min, och många andras, erfarenhet är tyvärr att det "subbar" hörbart i bromsklossarna vid låg fart. Men det ska absolut inte ta bort i oken! Då har du monterat hjulet fel!! :exclaim:

Nej! Det finns inte en chans att skivan har "förflyttat sig"! Om den har fått en smäll kan du se det när du roterar hjulet!

/Orre :peace:
Bild
Användarens profilbild
MC
Regionskontakt Södermanland
Inlägg: 1011
Blev medlem: 01 nov 2005, 13:16
VTX-modell: Laserblå 1800C-02
Ort: ESKILSTUNA

Re: Däcksbyte=Bromsbroblem

Inlägg av MC »

Ok Orre jag har slutat fila nu. :stop:
:blush2:
Ska kolla axeln :thinking:
Tack för tipps
Honda VTX 1800C-02
Victory Hammer S-07


Keep The Streets Empty For Me!
Användarens profilbild
Leffe
Regionskontakt Uppsala
Inlägg: 559
Blev medlem: 11 sep 2007, 19:12
VTX-modell: VTX 1800 2005 Blå
Ort: Rasbo Blå VTX 1800-05

Re: Däcksbyte=Bromsbroblem

Inlägg av Leffe »

Hej MC det kan ju var så att när krängde av däcket så kanske dom bröt mot bromsskivan så den vindar lite.
Vet några som råkat ut för det

Lycka till Vi ses snart
STOR STARK BLÅ 1800-05
Hsun
Mästare
Inlägg: 610
Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
VTX-modell: VTX 1800,2005
Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800

Re: Däcksbyte=Bromsbroblem

Inlägg av Hsun »

Har för mig att det är distanser som det är olika längd på mellan hjul och stötdämparbenet.
Dom kanske har skiftat sida på dem. :o
Hsun-1800 röd så klart.
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Däcksbyte=Bromsbroblem

Inlägg av Bobby »

Hände liknande mig första gången jag satte på framhjulet själv. Skivan gick emot.
Sen läste jag på lite och lärde mig att det inte bara är att skruva fast allt igen. Man måste göra allt i rätt ordning för att det ska bli rätt inställt.
Du kanske har koll på hur man ska göra men det hade inte jag iaf och fick samma problem.
:blush2:
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
MC
Regionskontakt Södermanland
Inlägg: 1011
Blev medlem: 01 nov 2005, 13:16
VTX-modell: Laserblå 1800C-02
Ort: ESKILSTUNA

Re: Däcksbyte=Bromsbroblem

Inlägg av MC »

Japp, Bobby har rätt.
Bromsok alltid av & på före och efter hjulet..
Gaffelbenen kan spänna lite (spreta”) Hjulet går ej att justera, sitter bara på ett sätt.
Montera hjulaxeln lite lagom hårt/löst, på med ok och snurra på hjulet och bromsa till med frambroms så centrerar allt sig.
Dra muttern till axeln på H. sida. Sedan dom fyra bulten på gaffelbenen till låsöverfallet.
:good:
Honda VTX 1800C-02
Victory Hammer S-07


Keep The Streets Empty For Me!
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Däcksbyte=Bromsbroblem

Inlägg av Orre »

Bra! :good:
Då ses vi snart! :drinks:

/Orre
Bild
Skriv svar