Bränsle nivå vid tankning?

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Josef

Inlägg av Josef »

Knodden skrev:
Tommy skrev:Det måste vara skilnad på 1300 och 1800! Tala om vilka som har respektive, L-g och jag kör 1800 och våra tankar rymmer 19liter!
Visst är det skillnad på 1300 och 1800...Massor inte bara cc.... :roll:
Läser man på Hondas sida ser man att 1300 har en tank på 18l inkl. reserv på 3,7l Fråga: Är det bensinkran eller inte på 1300?

1800C (-06)har en tank på 18l (inte 19) inkl. reserv på 3l.
Jag har för mig att vid faceliften från 04 till 05 så växte tanken en liter dvs från 17 till 18l.
Bensinkran gäller för 1300cc

/Josef
Tommy

Inlägg av Tommy »

Du har rätt knodden! Det är bara 17 liter i tanken på 1800! Jag har blandat ihop tankrymden med Transalpen!
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Inlägg av Knodden »

:evil: Förbannade SK*T.. Lampa....

Idag hämtade jag hojen från 1200 servicen och på vägen hem började lampan lysa lite försiktigt vad 17,5 mil..
Jag väntade lite eftersom den bara "varnar" innan själva varningen så att säga..
Ganska exakt på 18,5 mil så lyste den konstant.. Tyvärr så vart det ju ingen mack i närheten just där och då så jag körde 19,19 mil innan jag lyckades "knö" ner hela 13,56l... :?
Säkert så kastar sig någon på räknan och konstaterar att detta ger ett snitt på sköna 0,7066 l/mil låt oss säga 0,7!

Nu räknar vi lite bakåt så borde nivån i tanken varit någonstans runt 3,9 liter vid 18,5 mil vilket då borde ge en "reserv" på 4 liter...
När lampan först började ge sig tillkänna på 17,5mil så teoretiskt borde det då vara runt 4,6 l kvar i tanken... Ganska stor reserv tycker jag...

Det spelar ju inte så stor roll hur man kört innan bara man "VET" hur mycket som man har kvar när lampan tänder sig..
Törstar du ut hojen på ca 12 mil (vilket har hänt mig) så vet du iaf hur långt du har kvar i tanken...(eller iaf borde ha)

Kan vara värt att kolla detta då det tydligen kan variera ganska mycket...

Inte långt kvar till VÄSTERVIK!!
Där ses vi!!
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Tommy

Inlägg av Tommy »

Jag hade alltid med 2liter extra i 2 st bränsle flaskor förr, kände mej osäker på om det skulle räcka eller inte. Slutade med det för något år sedan, och ännu har jag alldrig blivit stående! Kör du tills att det börjar att lysa, så kan du köra säkerligen 4 mil till om du är lätt på gasen!
Gäst

Bränsle

Inlägg av Gäst »

Har kollat lite att våra classic enligt usa hemsida så rymmer tanken 4,8gallons medan retromodelen som då finns här men 1300cc är på 5,3gallons.
Grothen

Inlägg av Grothen »

Hej alla vtxare !
Har följt bränsle snacket och har mest tittat på tanklampan sedan detta började. Mitt resultat blev lampan tändes vid 19,6 mil och jag tankade vid 19,7 mil och fick då i 14,66 l dvs 0,74 l/mil.
Har åkt ca 5 mil motorväg ca 120-130 km/h 5km stadskörning och resten landsväg i ca 100 km/h..
Det skall inte stickas under stolen med att gillar att vrida på högerhanden .
Hojen är utrstad med luft , buller och pc lll.
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Inlägg av Knodden »

Grothen skrev:Hej alla vtxare !
Har följt bränsle snacket och har mest tittat på tanklampan sedan detta började. Mitt resultat blev lampan tändes vid 19,6 mil och jag tankade vid 19,7 mil och fick då i 14,66 l dvs 0,74 l/mil.
Då får jag flika in att frågan i grunden inte gäller hur mycket bränsle (hur kul vi har) vi förbrukar per mil utan vid vilken nivå som hojen indikerar att det börja bli dax att fylla på lite soppa.

I ditt fall Grothen så verkar det som att sin sensor reagerar lite sent.. Om du tankade 14,66 l skulle det motsvara att du endast hade ca 2,3-2,4 l kvar! Enligt tidigare nämda specar så bör "reserven" ligga på 3l.

En annan fundering är HUR TANKAR NI?
Tankar ni med hojen på stödet eller sitter ni på den så den är någolunda lodrät? Detta utgör ju en ganska stor skillnad.. (vet inte hur mkt)
Jag sitter alltid på hojen, för att få i så mycket som möjligt...

Många tankar om tanken...
Vi ses i VÄSTERVIK
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Tommy

Inlägg av Tommy »

Jag har testat nu! Tankade så fullt som man normalt gör när hojen stod på stödet. Soppa upp till nivå ovnför ventilen som sitter i tanken, och lite till. Visste att det går i mer när man rätar upp den , men kunde inte tro att det var så mycket som jag fick i! 1,8 liter!!! Men då var det så fullt att det började att rinna över!
Grothen

Inlägg av Grothen »

Hej alla tänkare runt tankar!!!!

Knodden jag vet var det började men det far iväg ibland :D .

Det är trevligt och lärorikt att var med i detta forum.
Åter till saken jag tankar cykeln på stöd vilket innebär att det inte blir maxat.
Jag har en -05 a och vill påstå att tanken är 18 liter och reserv 3 liter, vilket innebär att sensorn visar +0,6 liter fel som jag anser är åt rätt håll. :lol:
Jag tror tank volymen ökades med att man bland annat flyttade bränslepumpen på -05. :?:

Har jag fel , rätta mig :D
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Inlägg av Knodden »

Ryssen skrev:Tjena alla

I Falun körde jag tomt och kom precis på 30 mil. Fick i 16,98 L ( Rullade in på macken ).
Snitt hastigheten hadde då legat på 90 km/h.
Mvh Ryssen med frugan

ALLA TILL VÄSTERVIK
Hade du hojen på stödet eller satt du gränsle på den?

Inte långt till "BÄSTERVIK" :wink:
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Användarens profilbild
Joe
Adept
Inlägg: 189
Blev medlem: 29 aug 2005, 13:11
VTX-modell: VTX 1800
Ort: Örebro, VTX 1800C

Inlägg av Joe »

Knodden skrev:
Ryssen skrev:Tjena alla

I Falun körde jag tomt och kom precis på 30 mil. Fick i 16,98 L ( Rullade in på macken ).
Snitt hastigheten hadde då legat på 90 km/h.
Mvh Ryssen med frugan

ALLA TILL VÄSTERVIK
Hade du hojen på stödet eller satt du gränsle på den?

Inte långt till "BÄSTERVIK" :wink:
Knodden är lite försiktig i sina frågor... Han menar självklart om Ryssen med sin fruga hade hojen på stöd när hon satt gränsle, eller?????
Ju mer man vet ju mer vet man vad man inte vet
Användarens profilbild
Ryssen
Regionskontakt Västernorrland
Inlägg: 586
Blev medlem: 28 aug 2005, 19:46
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Sundsvall Kör 1800 VTX Grön
Kontakt:

Inlägg av Ryssen »

Grabbar stödet har man väl alltid ute :twisted: :twisted: :twisted:
Om Knodden menar sidostödet så används det av mej endast när jag har parkerat. Men jag råkar veta om en som brukar glöma bort det oxså pga cool statusen han försöker ha.
Mvh Ryssen med den gränslande frugan :D Eller var det den gräsliga frugan :?:
ALLA TILL VÄSTERVIK
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Inlägg av Knodden »

Ryssen skrev:Grabbar stödet har man väl alltid ute :twisted: :twisted: :twisted:
Om Knodden menar sidostödet så används det av mej endast när jag har parkerat. Men jag råkar veta om en som brukar glöma bort det oxså pga cool statusen han försöker ha.
Mvh Ryssen med den gränslande frugan :D Eller var det den gräsliga frugan :?:
ALLA TILL VÄSTERVIK
Frugor är väl ALDRIG gräsliga??
Iaf in din Ryssen...
Skall bli dunderkul att tjöta under mer "kontrolerade" former...


Inte många dagar kvar..
PÖÖSS på er alla...
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
port513

Inlägg av port513 »

Jag klarar mig till mina föräldrar i Småland utan att lampan tänds. Resan är ca 19 mil och jag tankar i ca 10L när jag är framme.

Vägen är en bit på E22 (110km/h), sen är det väg 23 (70-90km/h)


/Henke
axa

Re: Bränsle nivå vid tankning?

Inlägg av axa »

Knodden skrev:Morsning..

Hur långt kör ni på en tank innan ni fyller på?
Jag brukar kör runt 18mil sedan tänder sig lampan och jag försöker tanka så snart som det går då den tänt sig.

Här om dagen körde jag dryga tre mil efter det att lampan tänt sig och fick i 14,79l. Är det jag som är lite nojjig och inte vill rikera soppators, eller kan det vara så att min "reserv" är lite för stor?

Enligt alla papper skall tanken rymma 17l och reserv ca 3l kvar borde vara ca 14l att fylla när lampan tänder sig?

Med en förbrukning på 0,7l/mil(högt räknat) borde man komma ca 20 mil innan lampan tänder sig?

Vad har ni för erfarenheter :?:
Jag kör 24 mil och tycker det är helt ok :D :D
Skriv svar