Service innan start? stått orörd i 7år
Moderator: Toolbox
-
- Wannabe
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 21 jan 2017, 07:34
- VTX-modell: VTX 1800 2005
Service innan start? stått orörd i 7år
Hej alla VTXare!
Mitt första inlägg i forumet.
Jag har köpt en 1800 från 2005.
Den har stått i varmgarage i 7 år utan att blivit körd.
Den har gått 630mil och har inte gjorts 600mila service på den.
Vågar man starta den innan man bytt olja och filter?
Skulle man köpt billigt filter och olja och kört runt den typ i 30 min för att spola ur den?
Köpa nån motorsköljning?
Hur skulle ni ha gjort??
Och har googlat service kit till den, det skulle jag inte gjort.
Vad ska man ha, är det bara att åka 7 mil till närmsta honda och köpa original.
Eller kan nån rekommendera nån seriös sida på nätet och vad jag ska köpa?
Man kan ju inte handla på biltema tänkte jag.
Men hur ska jag veta vad jag får på nätet då :-)
Bäst att fråga dom som kan!
Tack på förhand!
Mitt första inlägg i forumet.
Jag har köpt en 1800 från 2005.
Den har stått i varmgarage i 7 år utan att blivit körd.
Den har gått 630mil och har inte gjorts 600mila service på den.
Vågar man starta den innan man bytt olja och filter?
Skulle man köpt billigt filter och olja och kört runt den typ i 30 min för att spola ur den?
Köpa nån motorsköljning?
Hur skulle ni ha gjort??
Och har googlat service kit till den, det skulle jag inte gjort.
Vad ska man ha, är det bara att åka 7 mil till närmsta honda och köpa original.
Eller kan nån rekommendera nån seriös sida på nätet och vad jag ska köpa?
Man kan ju inte handla på biltema tänkte jag.
Men hur ska jag veta vad jag får på nätet då :-)
Bäst att fråga dom som kan!
Tack på förhand!
- Orre
- Site Admin
- Inlägg: 2054
- Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
- VTX-modell: VTX 1800 C -07
- Ort: Tønsberg-Norge
- Kontakt:
Re: Service innan start? stått orörd i 7år
Tjenare Ronny!
Grattis med nästan oanvänd VTX!! Och välkommen till vårt forum!
JA! Byt olja och filter så du vet vad du har!
Någon genomsköljning behövs inte om det inte är vatten eller bränsle eller nåt annat konstigt där inne...
Kolla på oljestickan. -Att det finnes olja, och att den inte är missfärgad (grå) eller luktar bensin eller nåt...
Om det ser ok ut, är det bara att ladda upp batteriet och dra igång!
Du vill ha en god och varm motor när du tappar av den gamla oljan!
Detta är viktigt för att få ut all olja, och alla olömskheter som gömmer sig i kringelkrokarna!...
(Om det inte står frisk olja på, får du tappa ur den kall, och så göra en genomsköljning med en billig-olja du bara kastar, så som du själv beskriver)
Olja köper du bästa kvalitet du kan komma över! (Dyrast) Du behöver 4 liter. (3,7 med filterbyte) 10W-40 är adekvat i vårt klimat.
Honda kör som regel på Motul. 5100 delsyntetisk eller 7100 fullsyntetisk. Men det finnes så klart många andra bra märken! (Biltema är mej veterligt inget raffinaderi, så det ville jag styrt undan!...)
Man KAN uppleva att full-syntetisk olja är lite FÖR glatt för våt-lamellerna (kopplingen). Men detta är nog egentligen bara märkbart när man vill vara snabbast ut av korsningen... (OM det är märkbart?...)
(OBS att om det är bytt avgas-system och luftfilter-burk så att den får lov att andas som den ska, så kommer den oavsett att slira på kopplingen vid fullt pådrag, om inte kopplings-fjädrarna byts. Du finner info om detta om du söker runt på forumet!)
Oljefilter:
HF-204 för HiFloFiltro. Detta för dom flesta förhandlare. (då dom flesta handlar hos Duells)
KN-204 för K&N Filters. Mycket bra filter, och finnes också i chrom. (KN-204C) (Också mycket bra tvättbara luftfilter!!)
15410-MFJ-D01 För Honda original.
600-mila-servicen är för övrigt bara kontroll av broms och kopplings-vätska...
Det kan gott hända att du behöver ett nytt batteri.
För att veta, behöver du först ladda upp det, och så mäta med en enkel batteri-testare. (t.ex. en sån här)
Kolla över däcken så dom inte har spruckit!...
Och så får jag bara önska dig välkommen som medlem i VTX Riders Sweden klubben!
Läs lite om oss HÄR!
Väldigt uppskattat om du vill skriva lite under "Presentation av medlemmarna"!
Och när du blitt medlem hoppas jag du lägger ut lite bilder i vår Galleria!
Så hoppas jag vi ses till nästa årsträff om inte annat!
Lycka till!
/Orre
Grattis med nästan oanvänd VTX!! Och välkommen till vårt forum!
JA! Byt olja och filter så du vet vad du har!
Någon genomsköljning behövs inte om det inte är vatten eller bränsle eller nåt annat konstigt där inne...
Kolla på oljestickan. -Att det finnes olja, och att den inte är missfärgad (grå) eller luktar bensin eller nåt...
Om det ser ok ut, är det bara att ladda upp batteriet och dra igång!
Du vill ha en god och varm motor när du tappar av den gamla oljan!
Detta är viktigt för att få ut all olja, och alla olömskheter som gömmer sig i kringelkrokarna!...
(Om det inte står frisk olja på, får du tappa ur den kall, och så göra en genomsköljning med en billig-olja du bara kastar, så som du själv beskriver)
Olja köper du bästa kvalitet du kan komma över! (Dyrast) Du behöver 4 liter. (3,7 med filterbyte) 10W-40 är adekvat i vårt klimat.
Honda kör som regel på Motul. 5100 delsyntetisk eller 7100 fullsyntetisk. Men det finnes så klart många andra bra märken! (Biltema är mej veterligt inget raffinaderi, så det ville jag styrt undan!...)
Man KAN uppleva att full-syntetisk olja är lite FÖR glatt för våt-lamellerna (kopplingen). Men detta är nog egentligen bara märkbart när man vill vara snabbast ut av korsningen... (OM det är märkbart?...)
(OBS att om det är bytt avgas-system och luftfilter-burk så att den får lov att andas som den ska, så kommer den oavsett att slira på kopplingen vid fullt pådrag, om inte kopplings-fjädrarna byts. Du finner info om detta om du söker runt på forumet!)
Oljefilter:
HF-204 för HiFloFiltro. Detta för dom flesta förhandlare. (då dom flesta handlar hos Duells)
KN-204 för K&N Filters. Mycket bra filter, och finnes också i chrom. (KN-204C) (Också mycket bra tvättbara luftfilter!!)
15410-MFJ-D01 För Honda original.
600-mila-servicen är för övrigt bara kontroll av broms och kopplings-vätska...
Det kan gott hända att du behöver ett nytt batteri.
För att veta, behöver du först ladda upp det, och så mäta med en enkel batteri-testare. (t.ex. en sån här)
Kolla över däcken så dom inte har spruckit!...
Och så får jag bara önska dig välkommen som medlem i VTX Riders Sweden klubben!
Läs lite om oss HÄR!
Väldigt uppskattat om du vill skriva lite under "Presentation av medlemmarna"!
Och när du blitt medlem hoppas jag du lägger ut lite bilder i vår Galleria!
Så hoppas jag vi ses till nästa årsträff om inte annat!
Lycka till!
/Orre
-
- Wannabe
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 21 jan 2017, 07:34
- VTX-modell: VTX 1800 2005
Re: Service innan start? stått orörd i 7år
Jäklar Orre, vet inte vad nån annan ska kunna fylla på med för info.
Tack så mycket för all info och tack för välkomnandet.
Sitter V&H, power commader och då borde det oxå sitta ett öppnare filter i burken.
Ska hämta hem den i morgon (söndag)
Misstänker att klivet är stort från min gamla VT 1100c 95:a
Tack så mycket för all info och tack för välkomnandet.
Sitter V&H, power commader och då borde det oxå sitta ett öppnare filter i burken.
Ska hämta hem den i morgon (söndag)
Misstänker att klivet är stort från min gamla VT 1100c 95:a
- Orre
- Site Admin
- Inlägg: 2054
- Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
- VTX-modell: VTX 1800 C -07
- Ort: Tønsberg-Norge
- Kontakt:
Re: Service innan start? stått orörd i 7år
Ha-ha... Jo du har nog rätt! -Totally different ballgame!...
Upp-ned-gaffel, riktigt bra bromsar, och ett fantastisk vrid!!...
Med V&H och PowerCommander har han ganska säkert bytt kopplingsfjädrar också. Annars märker du det fort...
(Enkel och billig jobb utan att tappa ut oljan)
Blir en spännande söndag då!
Grattis!
Upp-ned-gaffel, riktigt bra bromsar, och ett fantastisk vrid!!...
Med V&H och PowerCommander har han ganska säkert bytt kopplingsfjädrar också. Annars märker du det fort...
(Enkel och billig jobb utan att tappa ut oljan)
Blir en spännande söndag då!
Grattis!
- kapten
- Mästare
- Inlägg: 567
- Blev medlem: 01 mar 2009, 08:01
- VTX-modell: VTX1300S 2007
- Ort: Strängnäs
-
- Wannabe
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 21 jan 2017, 07:34
- VTX-modell: VTX 1800 2005
Re: Service innan start? stått orörd i 7år
Inte så dyr som jag trodde den skulle vara.
Tackar!
Tackar!
- Klesell
- Oinvigd mästare
- Inlägg: 385
- Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
- VTX-modell: VTX 1800C, 2005
- Ort: Solna
Re: Service innan start? stått orörd i 7år
Jag skulle nog sträcka mig till att säga att du bör byta däcken, oavsett sprickor eller inte. Gummit kommer vara ganska hårt och det kommer förmodligen bli väldigt halt i vått underlag.
Bättre kunnande människor (hej Orre m.fl.) får rätta mig om de inte alls håller med
Och välkommen hit!
/Klesell
Bättre kunnande människor (hej Orre m.fl.) får rätta mig om de inte alls håller med
Och välkommen hit!
/Klesell
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4389
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Service innan start? stått orörd i 7år
Jag har 3 moppar som jag underhåller och köper 20-litersdunk på Swedol med OK/Q8 SBK racing olja. Bra pris på det. Om du planerar att köra även i regn (alla väder är bra väder för en mc-tur enligt mig) så kör jag, men min 1300 på Bridgestones regndäck sedan 2010... perfekt grepp i alla somriga väglag. Tänker att du kanske ska tvätta av och olja in KN-filtret...
I övrigt: GRATTIS till ett kap!
I övrigt: GRATTIS till ett kap!
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin