Hur få bort avgasknallar?
Moderator: Toolbox
- Raffe Gbg
- Mästare
- Inlägg: 751
- Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
- VTX-modell: VTX 1300, 2008
- Ort: Göteborg
Hur få bort avgasknallar?
Hej alla. Jag har en VTX 1300 -08 försedd med Roadhouse 2-2 slip on. Motorn går perfekt men det irriterar mig att det smäller vid gasavslag, alltså när jag släpper gaspådraget helt. Jag har haft den inne på Honda i Göteborg två gånger utan att dom har lyckats få bort smällandet.
ERG-ventilerna är blockerade med ett block-off-plates-kit jag beställde från USA. På USA-forumet hävdades det att detta skulle ta bort allt smällande, men icke.
I går ringde jag en rutinerad och välrenommerad mc-mekaniker (RN mc i Partille) och fick rådet: sätt på originalljuddämparen. Han hävdade också att alla eftermarknadspipor smäller. Jag argumenterade att jag har massor av kompisar med eftermarknadssystem som INTE smäller. Han svarade: då har dom haft tur ...
Detta kan väl inte vara möjligt? Känns snarare som att det är jag som haft otur.
Nu undrar jag om det finns någon mer än jag här som har 1300 med likadant Roadhouse, och om det i så fall smäller.
Givetvis tar jag gärna emot tips om hur smällandet kan elimineras. Jag vet ju att finns gott om mycket kompetenta skruvare i detta fina sällskap.
Jag kan tillägga att jag kan leva med avgasknallarna, så farligt är det inte, men det irriterar mig som sagt. / Allt gott. Raffe
ERG-ventilerna är blockerade med ett block-off-plates-kit jag beställde från USA. På USA-forumet hävdades det att detta skulle ta bort allt smällande, men icke.
I går ringde jag en rutinerad och välrenommerad mc-mekaniker (RN mc i Partille) och fick rådet: sätt på originalljuddämparen. Han hävdade också att alla eftermarknadspipor smäller. Jag argumenterade att jag har massor av kompisar med eftermarknadssystem som INTE smäller. Han svarade: då har dom haft tur ...
Detta kan väl inte vara möjligt? Känns snarare som att det är jag som haft otur.
Nu undrar jag om det finns någon mer än jag här som har 1300 med likadant Roadhouse, och om det i så fall smäller.
Givetvis tar jag gärna emot tips om hur smällandet kan elimineras. Jag vet ju att finns gott om mycket kompetenta skruvare i detta fina sällskap.
Jag kan tillägga att jag kan leva med avgasknallarna, så farligt är det inte, men det irriterar mig som sagt. / Allt gott. Raffe
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
"Det är mycket bättre att vara glad"
-
- Wannabe
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 12 jul 2015, 20:24
- VTX-modell: VTX 1800 2005
- Ort: Halmstad
Re: Hur få bort avgasknallar?
hur ligger din tomgång? Min erfarenhet igenom åren är att en högre ställd tomgång beivrar avgassmällar.... prova o justera upp den lite.
- Raffe Gbg
- Mästare
- Inlägg: 751
- Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
- VTX-modell: VTX 1300, 2008
- Ort: Göteborg
Re: Hur få bort avgasknallar?
Tomgången är där den ska vara, men förr gillade jag ju när den låg väldigt lågt. Fick mig en reprimand av Hondamekaniker som sa att med så låg tomgång får motorn inte tillräckligt med smörjning. Men då var tomgången så låg att motorn med näppe inte dog. Men jag ska prova att höja den lite till. Tack.
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
"Det är mycket bättre att vara glad"
- Orre
- Site Admin
- Inlägg: 2054
- Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
- VTX-modell: VTX 1800 C -07
- Ort: Tønsberg-Norge
- Kontakt:
Re: Hur få bort avgasknallar?
Tjenixen!
Jo jag vet precis vad du menar Raffe! Irriterande!...
Och det kan vara nog så komplicerat att komma åt i all sin enkelhet...
Din mekaniker har ju faktiskt rätt på ett vis.. Det är nämligen fullständigt normalt med "eftersmällar"!
Det är 1 orsak till smällarna! -Förbränning i avgasröret!
Och det är ju faktiskt just för att öka denna "efter-förbränning" som det där PAIR-stystemet (Pulsed Secondary Air Injection) existerar! -För att få ner utsläpp av oförbrända avgaser.
Med org. pipor så hör man det bara inte...
Men så vill man bli kvitt det då alltså!..
Orsaken till förbränningen är så klart att förhållandena ligger till rätta! Alltså triangeln Värme - Syre - Bränsle.
Med PAIR systemet tillsätter man alltså luft. =magrare blandning =högre värme =förbränning. -Detta har du ju blockerat och eliminerat.
Samma händer med läckande packningar och skarvar. Detta är nog den vanligaste orsaken! -Kolla med rök!..
Ett avgassystem kan också vara så öppet att det rätt och slätt tar in nog luft bakifrån...
En riktigt tunad motor kommer att smälla! Men man kan justera en del och rätt och slätt "de-tuna"...
Ge den mer bränsle, så blir blandningen för fet för att kunna antändas! (Plus lite svalare avgas) Med PowerCommander kan man enkelt justera värdena vid givna situationer.
Eller motsatt, sätt på något sorts system för att helt slå av bränsletillförsel vid avslagen gas. (Det kan hjälpa att ha som vana att släppa gasen helt)
Lycka till!
/Orre
Jo jag vet precis vad du menar Raffe! Irriterande!...
Och det kan vara nog så komplicerat att komma åt i all sin enkelhet...
Din mekaniker har ju faktiskt rätt på ett vis.. Det är nämligen fullständigt normalt med "eftersmällar"!
Det är 1 orsak till smällarna! -Förbränning i avgasröret!
Och det är ju faktiskt just för att öka denna "efter-förbränning" som det där PAIR-stystemet (Pulsed Secondary Air Injection) existerar! -För att få ner utsläpp av oförbrända avgaser.
Med org. pipor så hör man det bara inte...
Men så vill man bli kvitt det då alltså!..
Orsaken till förbränningen är så klart att förhållandena ligger till rätta! Alltså triangeln Värme - Syre - Bränsle.
Med PAIR systemet tillsätter man alltså luft. =magrare blandning =högre värme =förbränning. -Detta har du ju blockerat och eliminerat.
Samma händer med läckande packningar och skarvar. Detta är nog den vanligaste orsaken! -Kolla med rök!..
Ett avgassystem kan också vara så öppet att det rätt och slätt tar in nog luft bakifrån...
En riktigt tunad motor kommer att smälla! Men man kan justera en del och rätt och slätt "de-tuna"...
Ge den mer bränsle, så blir blandningen för fet för att kunna antändas! (Plus lite svalare avgas) Med PowerCommander kan man enkelt justera värdena vid givna situationer.
Eller motsatt, sätt på något sorts system för att helt slå av bränsletillförsel vid avslagen gas. (Det kan hjälpa att ha som vana att släppa gasen helt)
Lycka till!
/Orre
- Raffe Gbg
- Mästare
- Inlägg: 751
- Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
- VTX-modell: VTX 1300, 2008
- Ort: Göteborg
Re: Hur få bort avgasknallar?
Tack Orre. Jag ska byta packningar både vid utblåset och i skarven där slipon-rören tar vid. Än har jag inte gett upp. / Raffe
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
"Det är mycket bättre att vara glad"
- Geronimo
- Regionskontakt Västra Götaland
- Inlägg: 660
- Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
- VTX-modell: VTX 1300, 2006
- Ort: Henån
Re: Hur få bort avgasknallar?
När min 1800 börjar med avgas-smällar så inom 50-100 mil så är det dags att byta tändstift för sen rasar dom totalt. Anledningen sägs vara att den går för mager blandning av bensin
Low, long and fat
-
- Wannabe
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 23 okt 2013, 18:05
- VTX-modell: VTX 1800 -2002
- Ort: Halmstad
Re: Hur få bort avgasknallar?
Jag fixade min med att dra åt bultarna vid cylindern lite samt rikade på bränslet vid lågt varv med PC lite
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4388
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Hur få bort avgasknallar?
Klart det ska smälla!
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
- Bobby
- Guru prospect
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
- VTX-modell: VTX 1300, -06
- Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06
Re: Hur få bort avgasknallar?
Orre sa det bäst om PAIR och packningar. Framförallt packingen vid cylindern som är viktig och lätt läcker. Har läst att en magrare blandning ger större upphov till knallar så om du ska mecka med blandningen (som är lite bökigt om du inte har en förlängd ställskruv) så ställ den lite fetare isf.
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
-Toy Boy