Sida 1 av 1

Kurvtagning i den högre skolan.

Postat: 10 jun 2015, 16:31
av Kulan
Hejsan.
Jag vill bara tacka Orre för tipset jag fick i lördags kväll.
Provade det på vägen hem ifrån träffen, fungerade perfekt. :good: :good:
Kanske det behövs lite mer träning innan man kan det. :yes:
Kulan.

Re: Kurvtagning i den högre skolan.

Postat: 10 jun 2015, 17:17
av Klesell
Berätta mer :)

Re: Kurvtagning i den högre skolan.

Postat: 11 jun 2015, 05:46
av Diesel
:good:

/Diesel

Re: Kurvtagning i den högre skolan.

Postat: 11 jun 2015, 06:02
av Kulan
Jag vet inte om Orre vill att det skall komma ut, det är kanske hemligt :thinking:
Det ända jag kan säga är att man styr åt fel håll i kurvorna. :o :o .
Kulan. 8)

Re: Kurvtagning i den högre skolan.

Postat: 11 jun 2015, 06:42
av Hasse-c
Detta borde alla känna till. Det är faktiskt inte alla som kör hoj som är medvetna om detta. Men för att svänga med din motorcykel måste du i alla farter över cirka noll kilometer i timmen du sitter på hojen vrida styret fel håll för att svänga rätt. Tror du mig inte kan du ta en vanlig trampcykel och när du kör rakt fram vrida styret åt höger och ser varåt cykeln försöker ta vägen. En motorcykel svänger höger när den lutas höger. För att luta höger krävs det att framhjulet sticker iväg lite åt vänster så att tyngden får hojen att brytas in åt höger. Det är först nu som styret kommer att, precis som körriktningen, vara vridet mot höger.

Varför pratar jag om det här då? Jo, du bör, om du inte redan är bekant med fenomenet, köra din hoj och förstå hur den faktiskt fungerar!
Det är inte alls ovanligt att folk som av en eller annan anledning på motorcykel kommit för nära en trottoarkant eller ett räcke, i panik tänker fel och försöker forcera kursen med att vrida styret »rätt håll« för att komma bort från faran. Vi tar det igen; vrider du styret höger styr hojen vänster, och tvärt om givetvis. Kör din hoj rakt fram och känn efter med små rörelser hur hojen reagerar. Detta kan vara livsviktigt att ha i ryggmärgen den dagen då du kanske hamnar i paniksituation, jag nyss nämnde.
Den som känner för att experimentera lite extra med hjärnans sätt att tänka fel kan sätta sig på en trampcykel på en gräsmatta och cykla med händerna i kors. Den som lyckas »tänka bort reflexerna« kommer obehindrat cykla vidare medan den som försöker styra nära ofelbart dratta ikull.
Naturligtvis ska du inte ta ditt fokus från trafiken, men gör dig själv klar med hur din hoj fungerar! Köröva alltid på en, för dig och andra, säker plats! Vrid eller luta
Du kan istället för att motstyra din motorcykel flytta tyngdpunkten, till exempel hänga dig ut åt endera håll men detta fungerar i praktiken endast i lite högre farter och a inom racingen.

Sporthojsåkare kan till och med belasta innerfoten på fotpinnen för att öka vikten på den sida hojen skall svänga åt.

Vi som kör vanlig motorcykel på gata har sedan urminnes tider och kommer antagligen, i all framtid, motstyra för att ändra kursen på vår motorcykel. Källa BIke
:perfect:

Re: Kurvtagning i den högre skolan.

Postat: 11 jun 2015, 08:42
av Kulan
Jag vet hur man svänger på en hoj. :))
Men ligger man ner i en kurva och ser att man har lite för hög fart, för att få ner hojen lite till skall man trycka till lite på styret åt fel håll.
Då kommer hojen att lägga ner sig ännu mera.
Jag har inte kört rakt fram i 4000 mil :)) :)) :))
Kulan.

Re: Kurvtagning i den högre skolan.

Postat: 11 jun 2015, 14:30
av AntonW
Kulan skrev:Jag vet hur man svänger på en hoj. :))
Men ligger man ner i en kurva och ser att man har lite för hög fart, för att få ner hojen lite till skall man trycka till lite på styret åt fel håll.
Då kommer hojen att lägga ner sig ännu mera.
Jag har inte kört rakt fram i 4000 mil :)) :)) :))
Kulan.
Tack för tipset :good: ska ut och testa det i morgon :rolleyes:

Re: Kurvtagning i den högre skolan.

Postat: 12 jun 2015, 05:49
av Nesse
Berättade för en som övningskörde med mig om detta enkla sätt att snabbt komma ner i svängen... innan testen "du är inte klok!", efter testen "...fy faan va kul!!!"

Ja jag rekommenderar också alla att testa mottryck, som beskrivits ovan.
8)

Re: Kurvtagning i den högre skolan.

Postat: 12 jun 2015, 12:21
av Hasse-c
Jag lärde mig det här med motstyrning för många år sedan nar jag körde sporthoj,
Men tycker själv att man har mer nytta av det på VTX en den har en ganska stor gyroeffekt
Vill gärna vara i upprätt läge, lite trög att få ner i kurvorna. Ni som inte har provat gör de ni kommer att älska det. Gör ett litet tillägg prova på en raksträcka så känner ni hur hojen reagerar

:yahoo:

Re: Kurvtagning i den högre skolan.

Postat: 29 jun 2015, 08:40
av Bobby
Har fått tipsa flera om just detta. När någon säger att deras hoj är svår att lägga ner i kurvorna och att de får brottas med den, så är det oftast att det inte upptäckt detta.
Är någon skeptisk så titta bara på vad styret faktiskt gör på väg in i en kurva. Svänger du inte höger kommer inte hojen vilja lägga sig till vänster.

Re: Kurvtagning i den högre skolan.

Postat: 03 jul 2015, 19:59
av AntonW
Blev lite besviken när jag skulle prova det. Det är ju så jag brukar göra utan att ha tänkt på det. :o
Men jag har ju aldrig varit någon teoretiker. Kanske därför man är ugnsmurare :thinking: