Vad är det för olja som gäller?
Motul 5100 eller Castrol GPS? eller har det dykt upp någon annan på marknaden?

Nöjer mig ju bara med det bästa. Annars hade jag nog inte kört VTX

Moderator: Toolbox
Min teori är att lamellerna ej tycker om syntetolja (slirar på kopplingen)Orre skrev:Hej Anton!
Hoppa över mineral/halvsynt oljorna och kör helsyntetisk! Då är 1000 mil inget problem även med ett standard filter.
-Och använd ett erkänt bra märke!! Motul och Castrol är kanon!
American Petrolium Institute "API" sätter standard för oljekvaliteten. "S" är för bensinmotorer och "C" för diesel.
VTX manualen säger API SF / SG kvalitet, men detta är en API som är utgått för länge sedan och finnes bara kvar i handeln som så kallad "motorcykelolja".
Att hävda att man inte ska använda en bättre olja är bara en bluff för att kunna sälja ut sämre oljor för dyrare pengar med att kalla det "special MC-olja"...![]()
(Ju längre i alfabetet bokstaven efter S ju bättre olja. API SL är bättre än API SJ osv. -Detta är för övrigt kanon oljor)
Kör typ Motul 300V eller Castrol Power Racing så har du något av det bästa!
10W-40 blir perfekt. Då skvätter smörjan upp till ventilerna lite snabbare, speciellt när det är lite kylslaget!...![]()
![]()
/Orre
Motul i VTR:en...MC skrev:Ha'det gött Nesse pojken, kör lugnt och glöm inte att kolla oljan.
M C
Synd. Hade gärna haft med mig några VTXare i år. YCC var några stycken där förra året, men så är det ju när man satsar mer på kvantitet än kvalitetNesse skrev:Skulle gärna åkt med till Jämtland/Härjedalen, men är redan inbokad på en tur med VTR-klubben, så det blir en Norgetur för min del :-D. Nästa år kanske...