Oljebyte
Moderator: Toolbox
-
- Senior adept
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 05 aug 2012, 17:06
- VTX-modell: VTX 1800, 2006
- Ort: Sandviken
Oljebyte
Dags för oljebyte på min 1800 (för länge sedan om jag ska vara ärlig)
Vad är det för olja som gäller?
Motul 5100 eller Castrol GPS? eller har det dykt upp någon annan på marknaden?
Nöjer mig ju bara med det bästa. Annars hade jag nog inte kört VTX
Vad är det för olja som gäller?
Motul 5100 eller Castrol GPS? eller har det dykt upp någon annan på marknaden?
Nöjer mig ju bara med det bästa. Annars hade jag nog inte kört VTX
Det är resan som är målet
- Orre
- Site Admin
- Inlägg: 2054
- Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
- VTX-modell: VTX 1800 C -07
- Ort: Tønsberg-Norge
- Kontakt:
Re: Oljebyte
Hej Anton!
Hoppa över mineral/halvsynt oljorna och kör helsyntetisk! Då är 1000 mil inget problem även med ett standard filter.
-Och använd ett erkänt bra märke!! Motul och Castrol är kanon!
American Petrolium Institute "API" sätter standard för oljekvaliteten. "S" är för bensinmotorer och "C" för diesel.
VTX manualen säger API SF / SG kvalitet, men detta är en API som är utgått för länge sedan och finnes bara kvar i handeln som så kallad "motorcykelolja".
Att hävda att man inte ska använda en bättre olja är bara en bluff för att kunna sälja ut sämre oljor för dyrare pengar med att kalla det "special MC-olja"...
(Ju längre i alfabetet bokstaven efter S ju bättre olja. API SL är bättre än API SJ osv. -Detta är för övrigt kanon oljor)
Kör typ Motul 300V eller Castrol Power Racing så har du något av det bästa!
10W-40 blir perfekt. Då skvätter smörjan upp till ventilerna lite snabbare, speciellt när det är lite kylslaget!...
/Orre
Hoppa över mineral/halvsynt oljorna och kör helsyntetisk! Då är 1000 mil inget problem även med ett standard filter.
-Och använd ett erkänt bra märke!! Motul och Castrol är kanon!
American Petrolium Institute "API" sätter standard för oljekvaliteten. "S" är för bensinmotorer och "C" för diesel.
VTX manualen säger API SF / SG kvalitet, men detta är en API som är utgått för länge sedan och finnes bara kvar i handeln som så kallad "motorcykelolja".
Att hävda att man inte ska använda en bättre olja är bara en bluff för att kunna sälja ut sämre oljor för dyrare pengar med att kalla det "special MC-olja"...
(Ju längre i alfabetet bokstaven efter S ju bättre olja. API SL är bättre än API SJ osv. -Detta är för övrigt kanon oljor)
Kör typ Motul 300V eller Castrol Power Racing så har du något av det bästa!
10W-40 blir perfekt. Då skvätter smörjan upp till ventilerna lite snabbare, speciellt när det är lite kylslaget!...
/Orre
-
- Senior adept
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 05 aug 2012, 17:06
- VTX-modell: VTX 1800, 2006
- Ort: Sandviken
- kapten
- Mästare
- Inlägg: 567
- Blev medlem: 01 mar 2009, 08:01
- VTX-modell: VTX1300S 2007
- Ort: Strängnäs
Re: Oljebyte
Kolla vad det fabrikat av olja du väljer rekommenderar till din MC.
Motul har en förträfflig sida.
kapten
Motul har en förträfflig sida.
kapten
- Toolbox
- VTX-Shopen
- Inlägg: 637
- Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
- VTX-modell: vtx 1800 2002
- Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
- Kontakt:
Re: Oljebyte
Min teori är att lamellerna ej tycker om syntetolja (slirar på kopplingen)Orre skrev:Hej Anton!
Hoppa över mineral/halvsynt oljorna och kör helsyntetisk! Då är 1000 mil inget problem även med ett standard filter.
-Och använd ett erkänt bra märke!! Motul och Castrol är kanon!
American Petrolium Institute "API" sätter standard för oljekvaliteten. "S" är för bensinmotorer och "C" för diesel.
VTX manualen säger API SF / SG kvalitet, men detta är en API som är utgått för länge sedan och finnes bara kvar i handeln som så kallad "motorcykelolja".
Att hävda att man inte ska använda en bättre olja är bara en bluff för att kunna sälja ut sämre oljor för dyrare pengar med att kalla det "special MC-olja"...
(Ju längre i alfabetet bokstaven efter S ju bättre olja. API SL är bättre än API SJ osv. -Detta är för övrigt kanon oljor)
Kör typ Motul 300V eller Castrol Power Racing så har du något av det bästa!
10W-40 blir perfekt. Då skvätter smörjan upp till ventilerna lite snabbare, speciellt när det är lite kylslaget!...
/Orre
Lamellerna mår bäst av mineral olja själv kör jag på technosynthese Motul 5100 Ester 15w50 fungerar utmärkt för mig
Helsyntet har jag provat en gång och det fungera inte för mig
TB
- Orre
- Site Admin
- Inlägg: 2054
- Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
- VTX-modell: VTX 1800 C -07
- Ort: Tønsberg-Norge
- Kontakt:
Re: Oljebyte
@Toolbox. Har också tänkt i dom banorna, och det är ju svårt att argumentera mot faktisk erfarenhet!...
Jag har dålig lust att köra på mineral-olja när det finnes så mycket bättre produkter! Men jag har också tänkt på att byta bara för att prova om det gör någon skillnad för kopplingen...
Dock torde detta vara en ren myt enligt expertiserna...
Syntetisk olja är inte "glattare" än mineralolja, men skyddar bättre mot slitage bl.a. på grund av sin jämnare molekyl-struktur.
Den ger också betydligt bättre skydd i höga temperaturer med mindre slitage och mindre avlagringar. Och det är just avlagringarna på lamellerna som ger kopplings-slir!...
Dock kan det vara skillnad på MC-oljor tänkta för våt-koppling och bil-oljor, eftersom man där ofta tillsätter "Energy Conservers" eller "Friction Modifiers".
Jag vet inte om det är så enkelt att det bara handlar om Molybden?. Vad jag förstår finnes det också lamell material som funkar med molybden?...
Men här hittade jag en lista på några oljor där talet betyder tillsatt molybden i "parts per million":
Amsoil (auto).............0
Bardahl blend.............0
Belray EXL,EXP semi, EXS..0
Castrol Actevo............0
Castrol GTX (auto)........59
Castrol motorcycle........129
Castrol synthetic blend...114
ELF.......................20
Honda GN4.................0
Honda HP4.................670
Klotz tech................0
Maxum 4...................0
Mobil 1 tri synthetic(auto)..0
Mobil 1 MX4T..............0
Motul 300V sport..........0
Motul 3100 blend..........0
Motul 5100................0
Motul E Tech..............0
Pennzoil motorcycle.......0
PJ1 silverfire............0
Redline...................872
Shell Rotella T...........0
Silkolene Racelube........0
Silkolene PRO4 Syn base...0
Golden Spectro 4..........0
Golden Spectro 4 blend....0
Suzuki break-in oil.......517
Torco MPZ 100%............626
Torco MPZ t-4r blend......736
Här är en artikel som kanske kan ge lite mer kött på benen.
The truth about motorcycle oils
/Orre
Jag har dålig lust att köra på mineral-olja när det finnes så mycket bättre produkter! Men jag har också tänkt på att byta bara för att prova om det gör någon skillnad för kopplingen...
Dock torde detta vara en ren myt enligt expertiserna...
Syntetisk olja är inte "glattare" än mineralolja, men skyddar bättre mot slitage bl.a. på grund av sin jämnare molekyl-struktur.
Den ger också betydligt bättre skydd i höga temperaturer med mindre slitage och mindre avlagringar. Och det är just avlagringarna på lamellerna som ger kopplings-slir!...
Dock kan det vara skillnad på MC-oljor tänkta för våt-koppling och bil-oljor, eftersom man där ofta tillsätter "Energy Conservers" eller "Friction Modifiers".
Jag vet inte om det är så enkelt att det bara handlar om Molybden?. Vad jag förstår finnes det också lamell material som funkar med molybden?...
Men här hittade jag en lista på några oljor där talet betyder tillsatt molybden i "parts per million":
Amsoil (auto).............0
Bardahl blend.............0
Belray EXL,EXP semi, EXS..0
Castrol Actevo............0
Castrol GTX (auto)........59
Castrol motorcycle........129
Castrol synthetic blend...114
ELF.......................20
Honda GN4.................0
Honda HP4.................670
Klotz tech................0
Maxum 4...................0
Mobil 1 tri synthetic(auto)..0
Mobil 1 MX4T..............0
Motul 300V sport..........0
Motul 3100 blend..........0
Motul 5100................0
Motul E Tech..............0
Pennzoil motorcycle.......0
PJ1 silverfire............0
Redline...................872
Shell Rotella T...........0
Silkolene Racelube........0
Silkolene PRO4 Syn base...0
Golden Spectro 4..........0
Golden Spectro 4 blend....0
Suzuki break-in oil.......517
Torco MPZ 100%............626
Torco MPZ t-4r blend......736
Här är en artikel som kanske kan ge lite mer kött på benen.
The truth about motorcycle oils
/Orre
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4389
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Oljebyte
För en novis blev det bara mer ben i köttet...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
-
- Senior adept
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 05 aug 2012, 17:06
- VTX-modell: VTX 1800, 2006
- Ort: Sandviken
Re: Oljebyte
Det blev en halvsyntet Motul 5100. Har bara provkört några hundra meter (hade en öl som sällskap i garaget) men jäklar vad mycket tystare det blev vid växling. har haft lite tendens till slirande koppling förut, men får väl ta och testa det imorgon.
Det är resan som är målet
- MC
- Regionskontakt Södermanland
- Inlägg: 1013
- Blev medlem: 01 nov 2005, 13:16
- VTX-modell: Laserblå 1800C-02
- Ort: ESKILSTUNA
Re: Oljebyte
Hur går 1800:an Anton efter nytt blod i motorn?
Det blir alltid lite tystare i motorn med ny smörja.
Jag kör inte med helsyntet, har Castrol "någonting" har varit lite slirig, men tror det är mera org. fjädrarnas fel.
Ska byta olja innan Jag ställer undan i höst.
Tack för tips & kloka ord.
M C
Det blir alltid lite tystare i motorn med ny smörja.
Jag kör inte med helsyntet, har Castrol "någonting" har varit lite slirig, men tror det är mera org. fjädrarnas fel.
Ska byta olja innan Jag ställer undan i höst.
Tack för tips & kloka ord.
M C
Honda VTX 1800C-02
Victory Hammer S-07
Keep The Streets Empty For Me!
Victory Hammer S-07
Keep The Streets Empty For Me!
-
- Senior adept
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 05 aug 2012, 17:06
- VTX-modell: VTX 1800, 2006
- Ort: Sandviken
Re: Oljebyte
Den går betydligt tystare i lådan, och jag vet inte om det är inbillning men jag tycker nog att det slirar mindre också. Har ju inte haft några stora problem med det tidigare, men känt en tendens ibland. På torsdag ska jag åka upp till Jämtland med full packning. Det får väl bli en lämplig testrunda
Det är resan som är målet
- MC
- Regionskontakt Södermanland
- Inlägg: 1013
- Blev medlem: 01 nov 2005, 13:16
- VTX-modell: Laserblå 1800C-02
- Ort: ESKILSTUNA
Re: Oljebyte
Lycka till och kör lugnt i spöregnet
Hoppas på mera info. I framtiden.
Take Care. // M C
Hoppas på mera info. I framtiden.
Take Care. // M C
Honda VTX 1800C-02
Victory Hammer S-07
Keep The Streets Empty For Me!
Victory Hammer S-07
Keep The Streets Empty For Me!
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4389
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Oljebyte
Skulle gärna åkt med till Jämtland/Härjedalen, men är redan inbokad på en tur med VTR-klubben, så det blir en Norgetur för min del :-D. Nästa år kanske...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
- MC
- Regionskontakt Södermanland
- Inlägg: 1013
- Blev medlem: 01 nov 2005, 13:16
- VTX-modell: Laserblå 1800C-02
- Ort: ESKILSTUNA
Re: Oljebyte
Ha'det gött Nesse pojken, kör lugnt och glöm inte att kolla oljan.
M C
M C
Honda VTX 1800C-02
Victory Hammer S-07
Keep The Streets Empty For Me!
Victory Hammer S-07
Keep The Streets Empty For Me!
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4389
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Oljebyte
Motul i VTR:en...MC skrev:Ha'det gött Nesse pojken, kör lugnt och glöm inte att kolla oljan.
M C
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
-
- Senior adept
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 05 aug 2012, 17:06
- VTX-modell: VTX 1800, 2006
- Ort: Sandviken
Re: Oljebyte
Synd. Hade gärna haft med mig några VTXare i år. YCC var några stycken där förra året, men så är det ju när man satsar mer på kvantitet än kvalitetNesse skrev:Skulle gärna åkt med till Jämtland/Härjedalen, men är redan inbokad på en tur med VTR-klubben, så det blir en Norgetur för min del :-D. Nästa år kanske...
Det är resan som är målet