Problem med en Volvo 740
Moderator: Nesse
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4388
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Problem med en Volvo 740
Ja den kanske inte riktigt hör hemma här, men eftersom det finns en massa motorkunniga människor här så tänkte jag i vart fall slänga ut frågan.
Har en 740 som jag vill bli av med, problemet är att den går ryckigt och tänder inte på alla cylindrar. Har bytt tändstift, rotor och fördelare.
Den gick bra efter att jag gjort bytet, men efter en tur fram och tillbaka till Norge började den strejka igen. Vet inte om den ville vara kvar i Norge eller inte bli såld, sur är den i vart fall.
Kontakter till luftmassemätare etc är kollade. Funderar på om det är någon tändlägesgrejsemojs som gett upp och som kan vara problemet. Någon annan som har någon ide och/eller känner igen problemet? Ideer tas tacksamt emot.
Om någon är intresserad av att köpa den så hör av er, ok vinterdäck på stålfälg och fina sommardäck på aluminiumfälg. Nyrenoverad generator, kamrem bytt för ca 1500 mil sedan, ny kylare förra sommaren, servad varje år, gått genom alla besiktningar sedan 2006 utan anmärkning förutom på den sista då tutan var dålig, men de är bytt...
Har en 740 som jag vill bli av med, problemet är att den går ryckigt och tänder inte på alla cylindrar. Har bytt tändstift, rotor och fördelare.
Den gick bra efter att jag gjort bytet, men efter en tur fram och tillbaka till Norge började den strejka igen. Vet inte om den ville vara kvar i Norge eller inte bli såld, sur är den i vart fall.
Kontakter till luftmassemätare etc är kollade. Funderar på om det är någon tändlägesgrejsemojs som gett upp och som kan vara problemet. Någon annan som har någon ide och/eller känner igen problemet? Ideer tas tacksamt emot.
Om någon är intresserad av att köpa den så hör av er, ok vinterdäck på stålfälg och fina sommardäck på aluminiumfälg. Nyrenoverad generator, kamrem bytt för ca 1500 mil sedan, ny kylare förra sommaren, servad varje år, gått genom alla besiktningar sedan 2006 utan anmärkning förutom på den sista då tutan var dålig, men de är bytt...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
-
- Senior adept
- Inlägg: 234
- Blev medlem: 03 dec 2007, 14:13
- VTX-modell: VTX 1800 2007
- Ort: Rottne
Re: Problem med en Volvo 740
Kolla lambdasonden Jag hade en Opel som hade liknade symtom,Vet inte hur det är på Volvon men på Opel kunde man ta loss sladden frånlambdasonden för att kolla om det var fel på den, Bilen gick då på någon sorts
Grundinställning utan lambdasond på min Opel visade det sig att det var lambdasonden Som krånglade. Hittade ett tipps på Internet att det gick att prova att skruva bort lambdasonden värma upp den
med en gasolbrännare inte svetslåga för då smälter den det fungerade på min Opel deg gick helt ok sedan.
Grundinställning utan lambdasond på min Opel visade det sig att det var lambdasonden Som krånglade. Hittade ett tipps på Internet att det gick att prova att skruva bort lambdasonden värma upp den
med en gasolbrännare inte svetslåga för då smälter den det fungerade på min Opel deg gick helt ok sedan.
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4388
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Problem med en Volvo 740
ok, ja allt är möjligt, fler ideer, ska ju ändå skruva med skiten så man kan gå över fler grejer på en gång
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
- Västerlanda
- Guru prospect
- Inlägg: 1195
- Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
- VTX-modell: VTX 1800C -06
- Ort: VÄSTERLANDA
Re: Problem med en Volvo 740
Kolla Volvo 740 forum. Där nämns oxå Lambda mm mm mm
Michael
Michael
VÄSTERLANDA
"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
- Leffe
- Regionskontakt Uppsala
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 11 sep 2007, 19:12
- VTX-modell: VTX 1800 2005 Blå
- Ort: Rasbo Blå VTX 1800-05
Re: Problem med en Volvo 740
HEJSAN
KOLLA TÄNDLÄGES GIVAREN SOM SITTER I KÅPAN MELLAN MOTOR OCH VÄXELÅDA PÅ ÖVERSIDAN
MVH LEFFE
KOLLA TÄNDLÄGES GIVAREN SOM SITTER I KÅPAN MELLAN MOTOR OCH VÄXELÅDA PÅ ÖVERSIDAN
MVH LEFFE
STOR STARK BLÅ 1800-05
- Raffe Gbg
- Mästare
- Inlägg: 751
- Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
- VTX-modell: VTX 1300, 2008
- Ort: Göteborg
Re: Problem med en Volvo 740
Förr bytte man alltid kondensator när problem uppstod när motorn blev varm. Men det kanske inte ens finns en kondensator i en 740? Jag är inte riktigt uppdaterad skall erkännas.
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
"Det är mycket bättre att vara glad"
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4388
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Problem med en Volvo 740
Ingen aning, men har inget problem med att motorn blir varm eftersom den knappt vill starta. Problemet är att den inte tänder som den ska. Har inte haft tid att ta isär fördelaren igen, men ska göra det i helgen och se om det är något lurt med den. om den ser ok ut så ska jag ge mig i kast med tändlägesgivaren, vart fn den nu sitter...Raffe Gbg skrev:Förr bytte man alltid kondensator när problem uppstod när motorn blev varm. Men det kanske inte ens finns en kondensator i en 740? Jag är inte riktigt uppdaterad skall erkännas.
Tändkablar är bytta, ingen skillnad.
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4388
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Problem med en Volvo 740
Nä jag ger f.n upp snart...
tändlägesgivaren bytt, tändkablar bytt, rotor och fördelardosa bytt, tändstift bytt... vill fortfarande inte starta... fler ideer?
tändlägesgivaren bytt, tändkablar bytt, rotor och fördelardosa bytt, tändstift bytt... vill fortfarande inte starta... fler ideer?
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
- mattin
- Regionskontakt Västra Götaland
- Inlägg: 868
- Blev medlem: 24 aug 2006, 22:35
- VTX-modell: VTX1800F,2006
- Ort: Göteborg
Re: Problem med en Volvo 740
Nesse....har du kollat den lilla boxen som (i alla gjorde den det på min) sitter till vänster i motorrummet.
En bit bakom vänster strålkastare , någon sorts tändmodul.....min pajade och fick inte ett liv i bilen.
Provade med en från en 240...funkade direkt......
/Mattin
En bit bakom vänster strålkastare , någon sorts tändmodul.....min pajade och fick inte ett liv i bilen.
Provade med en från en 240...funkade direkt......
/Mattin
VTX1800F
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4388
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Problem med en Volvo 740
...något relä som du menar? Sitter ett på expansionskärlet som jag öppnat och kollat, inga problem med det... fick tips om att kamremmen kan ha hoppat nåt steg, kollar det i morgon eller onsdag, suck, fortfarande ingen som är sugen på den. bara nya delarna är väl värd 5000...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
- Toolbox
- VTX-Shopen
- Inlägg: 637
- Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
- VTX-modell: vtx 1800 2002
- Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
- Kontakt:
- Knodden
- Mästare
- Inlägg: 594
- Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
- VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
- Ort: Bohus
Re: Problem med en Volvo 740
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010