Power Commander -råd

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Power Commander -råd

Inlägg av Orre »

Hoj.

Har äntligen fått mig en Power Commander! :teeth: Tack Gusten! :hug:
I avvaktan på att hitta en annan luftburk med lite bättre flow, och mer attityd, och få bänkat härligheten, så tänkte jag att det kan väl inte va värre med en färdig-map än med org. styrenheten... Så jag kopplade in PC'n och tog en liten provtur.
Lite rappare acc. var det nog, och ingen som helst skjutande eller bluddrande, så det var ganska säkert inte helt fel! (jag kollade aldrig stiften) men det var heller inga stora saker...

Nåväl... jag har tre frågor:

Jag fick med O2 eliminator'n, men den behöver jag väl inte plugga i?
Har förstått det som att lambdan gör jobben bäst själv på första 3'e-delen av gaspådrag? och att det är utsläpps-kraven i California som tvingat fram krav om annan map'ning (med O2-eliminator)?...
När jag ser på map'arna (utan att begripa dem) så är det ganska stor skillnad på 49-state och California map'en med O2 eliminatorn!...

På provturen upplevde jag att vid fullt pådrag från "botten", alltså seg-drag från lägsta varvtal, så var det en "tvekan" typ mellan första och andra 3'e-del på varvtal-skalan.
Är det bara helt enkelt det uppenbara i att map'en inte är optimal? Eller är det fel att inte använda O2 eliminatorn?

Är det någon som har en Svensk/Europeisk map till mig att jämföra med ev. installera?
-Roadhouse shorty och Hypercharger.


På förhand tack!
/Orre 8)
Bild
Användarens profilbild
Mange
Wannabe
Inlägg: 99
Blev medlem: 11 feb 2011, 20:30
VTX-modell: Svart VTX-1800C 2002
Ort: Munsö

Re: Power Commander -råd

Inlägg av Mange »

Vet inte om du sett denna sida med alla mapsen i botten.

http://www.powercommander.com/powercomm ... 23&yr=2007
If you need a reason to ride,You are not on the right bike.
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Power Commander -råd

Inlägg av Orre »

@Mange. Jo sorry, det skrev jag inte, men det var DynoJets map'ar jag menade med "färdig-map"...
Därför jag gärna skulle haft en map från vårat lite kyligare klimat!...
Så som sagt, om någon med Roadhouse har en map att skicka över så vore det kanon! :good:
Bild
Hasse-c
Senior adept
Inlägg: 234
Blev medlem: 03 dec 2007, 14:13
VTX-modell: VTX 1800 2007
Ort: Rottne

Re: Power Commander -råd

Inlägg av Hasse-c »

Hej Orre jag kör med O2 eliminator inkopplad känner inte igen det du skriver om segt pådrag.
vet inte om du installerat Accelerator pump fins att ladda hem, med den kan du göra ytligare inställningar jag kör med allt standard utom luftfilter jag upplever att min hoj går mycket bättre svarar bättre på gasen. jag kör med inställningarna på min Acceleratorpump
Sensitivity 70% Fuel Increase 15% Endgine Revolutions 20. hoppas detta hjälper dig anars får du prova med O2 Eliminatorn inkopplad jag har inte provat utan :peace:
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Power Commander -råd

Inlägg av Orre »

Tack för tipset om programvaran Hasse! Kul! Det måste ju provas! :crazy:

Den där O2 eliminatorn hittar jag inte nämnd någonstans annat än för "California" och "Några Europeiska modeller". Likaså är samtliga map'ar jag hittar för O2 eliminatorn märkta "California", så jag är ganska säker på att det bara har med avgaskrav att göra, och därmed torde det bara hindra att få ut full effekt!...

Tvivlar inte på att PC III ger bättre prestanda! Det är ju ganska självklart... Är dock ganska överbevisad om att cykeln SKA på bänk för att optimaliseras!
Men det kunde ju va kul att hitta en map som funkar i mellantiden! ;)

Ser också att många experimenterar med att hitta dels en map för max effekt, dels en map för bensin-ekonomi, och dels en lite mitt i mellan... Och det har jag full förståelse för!
Tänker då, ni som har haft hojen på bänk. Har ni bett om att få två eller flera map'ar just med hänsyn till bensin-förbrukning? Vore inte det på sin plats?... :unsure:

/Orre
Bild
Användarens profilbild
Mekarn
Adept
Inlägg: 169
Blev medlem: 23 aug 2013, 16:37
VTX-modell: VTX1800C 2005
Ort: Viskafors

Re: Power Commander -råd

Inlägg av Mekarn »

Tjenare!
Har kollat mappen på min hoj och den stämde med min setup, min fråga är då om mapparna är snålt inställda som man har sett på andra forum att dom säger och om man då kanske kan öka på siffrorna lite , samt att mitt gasspjäll stog på 2% och jag satte ner den till 0% och nu skjuter den lite och puffar när jag drar på och släpper gasen.
Ha det!
HONDA VTX 1800C 2005 BIG BLACK BEAUTY
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Power Commander -råd

Inlägg av Gusten »

Mekarn skrev:Tjenare!
Har kollat mappen på min hoj och den stämde med min setup, min fråga är då om mapparna är snålt inställda som man har sett på andra forum att dom säger och om man då kanske kan öka på siffrorna lite , samt att mitt gasspjäll stog på 2% och jag satte ner den till 0% och nu skjuter den lite och puffar när jag drar på och släpper gasen.
Ha det!
Du har ju en -05:a....du behöver inte Power commandern....din hoj mappar ju sig själv. :perfect:
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Användarens profilbild
Mekarn
Adept
Inlägg: 169
Blev medlem: 23 aug 2013, 16:37
VTX-modell: VTX1800C 2005
Ort: Viskafors

Re: Power Commander -råd

Inlägg av Mekarn »

Gusten skrev:
Mekarn skrev:Tjenare!
Har kollat mappen på min hoj och den stämde med min setup, min fråga är då om mapparna är snålt inställda som man har sett på andra forum att dom säger och om man då kanske kan öka på siffrorna lite , samt att mitt gasspjäll stog på 2% och jag satte ner den till 0% och nu skjuter den lite och puffar när jag drar på och släpper gasen.
Ha det!
Du har ju en -05:a....du behöver inte Power commandern....din hoj mappar ju sig själv. :perfect:
Det satt ju på så jag tar ej väck det ;)
Sålänge den inte går snålt är jag nöjd :)
hade velat optimera den men det kostar :P
HONDA VTX 1800C 2005 BIG BLACK BEAUTY
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Power Commander -råd

Inlägg av Gusten »

Mekarn skrev:
Gusten skrev:
Mekarn skrev:Tjenare!
Har kollat mappen på min hoj och den stämde med min setup, min fråga är då om mapparna är snålt inställda som man har sett på andra forum att dom säger och om man då kanske kan öka på siffrorna lite , samt att mitt gasspjäll stog på 2% och jag satte ner den till 0% och nu skjuter den lite och puffar när jag drar på och släpper gasen.
Ha det!
Du har ju en -05:a....du behöver inte Power commandern....din hoj mappar ju sig själv. :perfect:
Det satt ju på så jag tar ej väck det ;)
Sålänge den inte går snålt är jag nöjd :)
hade velat optimera den men det kostar :P
Min -07;a går utan Power commander och jag har bytt luft och buller på min och den går på otroliga 0,44liter/mil vid lugn körning :good:
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Användarens profilbild
Kulan
Mästare
Inlägg: 596
Blev medlem: 19 apr 2007, 09:19
VTX-modell: VTX 1800C, 2007 (svart)
Ort: Sundsvall

Re: Power Commander -råd

Inlägg av Kulan »

Hej Gusten
Stänger du av hojen i nerförsbackarna :)) :)) :)) :)) :)) :thinking: :thinking: :thinking:
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Power Commander -råd

Inlägg av Orre »

Jag gjorde nu misstaget att kalibrera nya hastighetsmätaren. Bensinförbrukningen gick upp drastiskt!... :taunt: ;)


Fick bänkat min i fjor och det blev perfekt! -Klarade inte att få till det så bra med någon "standard-map" och gehör...
Ska få hämtat ut min map från PowerCommander'n en dag så lägger jag ut den här till jämförelse! :peace:

/Orre 8)
Bild
Användarens profilbild
Mekarn
Adept
Inlägg: 169
Blev medlem: 23 aug 2013, 16:37
VTX-modell: VTX1800C 2005
Ort: Viskafors

Re: Power Commander -råd

Inlägg av Mekarn »

Hade vart kul och optimera den med det kostar ;)
HONDA VTX 1800C 2005 BIG BLACK BEAUTY
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Power Commander -råd

Inlägg av Gusten »

Kulan skrev:Hej Gusten
Stänger du av hojen i nerförsbackarna :)) :)) :)) :)) :)) :thinking: :thinking: :thinking:
Nej jag är fullt allvarlig :perfect:
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Nidhogg
Wannabe
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 jun 2014, 05:53
VTX-modell: VtX 1800, 2007
Ort: Tjörn

Re: Power Commander -råd

Inlägg av Nidhogg »

Hej.
Är även jag ute efter en mapp om någon har, i väntan på bänkning.
Laddade ner mappen som fanns dynojets hemsida. Tycker fortfarande att den skjuter en hel del. Positiva är att den inte går magert. Bra färg på stiften och bra respons!
Kör med hypercharger och Bigs-shots.
Mappen som passade bästa på dynojets hemsida indikerar 6 växlar vid inläsning???

Någon som har en mapp att "låna" ut :)
huggasen
Wannabe
Inlägg: 53
Blev medlem: 29 jul 2014, 23:06
VTX-modell: VTX 1800, 2007
Ort: Deje

Re: Power Commander -råd

Inlägg av huggasen »

Gusten skrev:
Kulan skrev:Hej Gusten
Stänger du av hojen i nerförsbackarna :)) :)) :)) :)) :)) :thinking: :thinking: :thinking:
Nej jag är fullt allvarlig :perfect:




men med optimerad Power commander så skall väl bensinförbrukning bli lägre ?
103/162 i dynojeten
Skriv svar