Shark Evoline hjälm - både öpen och helhjälm!

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Shark Evoline hjälm - både öpen och helhjälm!

Inlägg av Orre »

Fick i går ett avtal med en ny leverantör, och fick syn på den här hjälmen i sortimentet. Shark Evoline.
Såg den i sommar, och blev lite fundersam på om inte det kunde ge lite från bägge världar!....
BÅDE hel-hjälmens fördelar vid regn och rusk, OCH den öppna halv-hjälmen som man ju EGENTLIGEN vill ha... 8)
Dessutom har den det jag sedan flera år ABSOLUT vill ha!! - solvisir!!

Detta är hittills den enda hjälmen i världen som är godkänd BÅDE som hel och halv-hjälm!

Det som först slog mig, är ju att kinderna går betydligt längre fram än på en traditionell öppen-hjälm. Så nog ser den lite mer klumpig ut som halvhjälm...
Dock tycker jag att "hakan" smiter fint åt runt bakhuvudet när man fäller upp den, och den ser faktiskt inte så tokigt ut!
Som helhjälm tycker jag den ser ut som vilken som helst.
Jag har inte provat själv, men Sissels bror (vår fotograf på lördagsturen vid Tønsberg-träffen) har en sån här, och är hel-nöjd!

De enfärgade kostar mig ca. sek 2100,- så det är vad en medlem i VTX Riders Sweden får betala + ev. frakt då.
Finnes i några olika varianter, i princip matt eller blank grå eller svart. Vad jag förstår så är grafiken på de som kostar ett par hundralappar mer, "serie 2", självlysande!...
Här är de varianterna min leverantör har inne.

Ett par klipp jag hittade på youtube. Högerklicka och Play.



Bild
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Shark Evoline hjälm - både öpen och helhjälm!

Inlägg av Raffe Gbg »

Ser verkligt intressant ut. Jag ska ta mig en funderare. Priset är ju också helt okej. :perfect:
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Shark Evoline hjälm - både öpen och helhjälm!

Inlägg av Nesse »

Skulle ju vilja prova en... :-)
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Nizze.L
Mästare
Inlägg: 583
Blev medlem: 29 maj 2007, 18:00
VTX-modell: Röd VTX 1300 -06 L5E
Ort: Solberga

Re: Shark Evoline hjälm - både öpen och helhjälm!

Inlägg av Nizze.L »

Vill oxå prova.. :good:
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Shark Evoline hjälm - både öpen och helhjälm!

Inlägg av Raffe Gbg »

Kanske om Orre frågar Sissels bror om storleken är "normal"? Alltså om han kan ha samma storlek på Sharken som på den hjälm han hade innan. Det skulle kunna ge en fingervisning åtminstone. :thinking:
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Shark Evoline hjälm - både öpen och helhjälm!

Inlägg av Orre »

Jo det är frågan om man inte får köpa en sån där till våren... Skulle tro att den är som en helhjälm att ha på sig.
Kan inte se någon anledning till varför Shark storlekar skulle vara annorlunda än någon annan??? Du får hitta en Shark-affär i Götet och prova Raffe! ;)
Tyvärr får man nog inte prova på vägen utan att köpa först. Men bara man avtalar på förhand, så är det vanligtvis inget problem att lämna tillbaka om det visar sig att det inte funkar.
(Eller säljs inte Shark i Sverige kanske? hmmm. Jag kommer oavsett INTE att ta några returer!!) :p
Bild
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Shark Evoline hjälm - både öpen och helhjälm!

Inlägg av Nesse »

Jag måste nog prova hjälm innan jag köper. Har väl konstig huvudort tror jag. Men en hjälm ska sitta takt och vara skön samtidigt. Har provat flera hjälmar som inte sitter bra, oavsett pris... får leta i någon affär om den finns att prova. :)
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Shark Evoline hjälm - både öpen och helhjälm!

Inlägg av Raffe Gbg »

Jag har inte lyckats hitta nån här i Gbg som säljer Shark. Men tar tacksamt emot alla tips.
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Shark Evoline hjälm - både öpen och helhjälm!

Inlägg av Orre »

Helt enig! Det är nog nästan lika individuellt som alla andra plagg!... :thinking:
Dock, kan man om det bara klämmer litegrann typ i pannan eller så, trycka till och forma stoppningen med med makt! -Det är ju bara frigolit under...

Jo Nesse, din huvudort är väl Örebro, och det kan nog verka lite konstigt för en norrlänning... :))

Hittade "Superbike - Göteborg" och "YamahaCenter - Haninge" HÄR.
Fast jag ser att Sverige inte är representerat på Shark hemsida...
Bild
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Shark Evoline hjälm - både öpen och helhjälm!

Inlägg av Nesse »

Ha ha, "huvudort" - roligt med rättstavning i mobila enheter... skriver om det där inlägget...

Jag måste nog prova hjälm innan jag köper. Har väl konstig huvudform tror jag. Men en hjälm ska sitta tajt och vara skön samtidigt. Har provat flera hjälmar som inte sitter bra, oavsett pris... får leta i någon mc-affär om den finns att prova...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Shark Evoline hjälm - både öpen och helhjälm!

Inlägg av Orre »

Hej!

Var och provade Shark Evoline i dag.
Var väl lite som väntat tycker jag. Positivt!

Hakan är nätt och lätt att fälla upp och igen, och som uppfälld märks den nog inte alls!
Solvisiret har fördelen att vara steglöst!
Som väntat går "kinderna" ganska långt fram i förhållande till många "vanliga" halvhjälmar, så inte blir man väl lika tuff att se på som de som kör med t.ex. en Philipinsk potta klädd med läder-imitation... :))

Jag frågade killen i affären vad han fått för respons från kunderna, och han tyckte nog att det genomgående var lite mer anmärkningar på ljud. Konstruktionen är ju inte helt slät och glatt som utsidan på en ordinär hel-hjälm..
Men det kan väl knappast bli mer ljud än med en vanlig öppen-hjälm så?... Stående inne i affären så tyckte jag den dämpade ljudet en hel del! men det är nog risk för en del turbulens-ljud i hög fart.
Det är förresten god plats till högtalare vid öronen!
Snabb-fäste på hak-remmen!
Överraskande tung...

Passform är ju så klart helt individuellt, men den passade min skalle fint!
Som jämförelse så passar mig INTE typ Bandit och Roof hjälmar som är korta i längd-riktningen. Näsan tar i glaset... :p Och det blir för trångt i pannan...
Hjälmar som PASSAR min skalle är t.ex. Caberg och Schubert... -så kanske det säger något?...

Storlek var som det brukar för mig.
XL (60cm?) var skön och rymlig! men kanske lite stor för att vara helt godkänd på race-track...
L (drygt 58cm?) var å andra sidan lite väl trång. Klämmer gott om kinderna så den inte går att snurra, men kommer liksom inte helt ner på skallen. Då måste jag börja att försöka klämma in (eller ta bort lite av) frigoliten i pannan, och kommer antagligen att känna mig lite beklämd den första säsongen... :p
Dock vill hakan i framfälld position hjälpa till att klämma ihop lite extra om kinderna, så jag är fortfarande lite tveksam vilken jag ska välja... (fast det är ju svårt att göra en för stor hjälm mindre... det är lättare åt andra hållet!...)

Jo men det var dagens butik-provnings-recension!
Summan av kardemumman så vill nog både jag och Sissel ha varsin sån här! Grejen är ju att man kan åka på långtur, och ha möjligheten att få hel-hjälm med ett handgrepp om det blir rusk-väder!
Som jag ser det är skillnaden med en flip-up-hjälm att man kan inte köra landsvägs-fart med en sådan öppen! Vartfall inte någon längre sträcka.. Det kan man utan tvekan med den här!
Sen kvarstår så klart hurvida det drar på ögonen eller såna saker, det är ju också individuellt och omöjligt att veta i affären tyvärr...
På minus-sidan så tror jag nog det kan vara ganska ljudlig! Är nog en hjälm man hellre får ha proppar i öronen än Vivaldi i högtalarna..
Tyckte också den var tung!

Ps.
Detta var "Serie 2" jag provade. Det är visst en ytterligare förbättrad "serie 3" på gång, men inget som min leverantör har per i dag.

/Orre 8)
Bild
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Shark Evoline hjälm - både öpen och helhjälm!

Inlägg av Nesse »

Okidok kompis, då får vi prova din hjälm då vid tillfälle.. annars så kan du väl klippa dig så får du in huvet i den mindre, eller skaffa en stickad mössa till den större ;-)
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Hsun
Mästare
Inlägg: 610
Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
VTX-modell: VTX 1800,2005
Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800

Re: Shark Evoline hjälm - både öpen och helhjälm!

Inlägg av Hsun »

Orre :exclaim:

Det är väl inget att fundera över, hjälmen har ju en bra lösning :clap:
Håller priset ca 2100 (sek?) så köper jag en av dej.
Hsun-1800 röd så klart.
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Shark Evoline hjälm - både öpen och helhjälm!

Inlägg av Orre »

@ Håkan. Har skickat PM till dig.
Jo sek.2100,- + frakt ca. 380,- = knappa sek. 2500,- hem i brevlådan för dom enfärgade.

@ Nesse. Jo men om jag rakar av mig håret och virkar en mössa av'et! DÅ passar det nog!? :thinking:
Bild
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Shark Evoline hjälm - både öpen och helhjälm!

Inlägg av Raffe Gbg »

En tanke slog mig - om du Orre klarar att släpa med dig ett par hjälmar till Gävle så man kan prova så kanske du får sålt några stycken. Fast det kanske är bökigt för dig att härbärgera på hojen förstås ... :thinking:
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Skriv svar