Hjälm nr 9

Här diskuteras och utbytes idéer, underfundigheter och knasiga tankar om allt möjligt som inte passar i de andra kategorierna...

Moderator: Nesse

Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hjälm nr 9

Inlägg av alba »

Man är tamefan hjälmoman, jag kunda bara inte låta bli att investera i den här NR:9 PÅ HYLLAN I GARAGET 8)
Snart får man väl öppna en loppmaknad på hjälmar :lol:
Bild
Black med tangerin flames 1800c
106,07Hk 170,67Nm !!!! More is less !!
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hjälm nr 9

Inlägg av Nesse »

Jag är glad för din skull Alba... Vad fin du blir i hjälm :mrgreen:
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
mattin
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 865
Blev medlem: 24 aug 2006, 22:35
VTX-modell: VTX1800F,2006
Ort: Göteborg

Re: Hjälm nr 9

Inlägg av mattin »

Hej Alba,

med så många hjälmar i bagaget (garaget) så får du skriva ner lite personliga recensioner,
för att hjälpa oss andra.........:)

/Mattin
VTX1800F
Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hjälm nr 9

Inlägg av alba »

mattin skrev:Hej Alba,

med så många hjälmar i bagaget (garaget) så får du skriva ner lite personliga recensioner,
för att hjälpa oss andra.........:)

/Mattin
Jag återkommer i ärendet
Black med tangerin flames 1800c
106,07Hk 170,67Nm !!!! More is less !!
Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hjälm nr 9

Inlägg av alba »

Jadu Mattin det är en djungel av hjälmar där ute i kylan
Vi kan väl börja med att hjälmen skall/bör vara godkänd :!:

I Trafiksäkerhetsverkets föreskrifter om skyddshjälm TSVFS 1987:10 står följande:
'1.1 Skyddshjälm skall vara E-märkt eller SIS-märkt
I Sverige är det ECE 22.05 som gäller. ECE 22.05 är för närvarande det mest genomarbetade systemet och i princip gäller att om en hjälm klarar av att passera ECE 22.05 klarar den även alla andra tester för standardhjälmar för gatubruk

Då har vi rätt ut det
Sen är frågan vilken prisklass man skall lägga sej i, och var man ska göra sitt inköp :roll:

Det är faktigst så att de billiga hjälmarna som man kan köpa tillsammans med mjölk och salladskål på Lidl och Biltema, har ett bättre skydd mot stötar än en välkänd märkeshjälm för tusentals kronor. :roll:

Det är Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, SP, som på uppdrag av Plus utfört testet av tre mc-hjälmar: en hjälm från Biltema för 599 kronor, en hjälm från Lidl för 449 kronor och en hjälm från italienska mc-jätten Nolan för 3 650 kronor.

Nolan-hjälmen, fick icke godkänt på en punkt. Den skulle därmed inte ha blivit godkänd av Sveriges Tekniska Forskningsinstitut om det varit ett officiellt test. Nolan-hjälmen visade sig vara mindre tålig mot slag och stötar mitt fram, i pannan. Enligt SP kan detta bero på att hjälmen har ett inbyggt solvisir. Det gör att partiet som ska skydda framsidan av huvudet är tunnare för att ge plats åt solvisiret

Man skall åxå tänka på att inte göra ingrepp på hjälmen. Det är dumt att spraya på hjälmen för att färgen innehåller vissa ämnen som gör att hjälmen tappar sitt fulla skydd. ämnerna bryter ner hjälmen. därför är det inte att rekommendera att spraya på hjälmen.
Jag har faktigst sett att det finns folk som lackar sina hjälmar gröna :mrgreen: :oops: :shock: :shock:

Om du går till en lackfirma och ber dom lacka om hjälmen så kommer du antagligen att få skriva på papper om att du tar ansvaret om det händer olycka eller så kommer dom säja att dom inte gör det. dessutom så kommer troligen inte försäkrings bolaget godkänna den som godkänd.

Vad får man ut av det här ? Köp 9 hjälmar så har du lite att vanntra med :roll:

Själv går jag på bekvämlighet kontra a pris, köp 3 hjälmar för 6,000:-
I ställer för en för samma pris, då har du ju lite olika varianter

Själv vill jag ha minst en öppen och en flip-up samt en integral beroende på vilken mc-tur jag tänker göra 8) 8) 8)

Men det viktigast är nog att den är cool. och bekväm 8) :D

Man kan alltså inte rekommendera någon hjälm, man måste prova ut vilken som passa sitt eget tycke och knopp
Lycka till :D
PS Till salu 800:- körd 10 milBild
Black med tangerin flames 1800c
106,07Hk 170,67Nm !!!! More is less !!
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hjälm nr 9

Inlägg av Nesse »

alba skrev: Man skall åxå tänka på att inte göra ingrepp på hjälmen. Det är dumt att spraya på hjälmen för att färgen innehåller vissa ämnen som gör att hjälmen tappar sitt fulla skydd. ämnerna bryter ner hjälmen. därför är det inte att rekommendera att spraya på hjälmen.
Jag har faktigst sett att det finns folk som lackar sina hjälmar gröna :mrgreen: :oops: :shock: :shock:
Det där är en skröna som hjälmtillverkarna trycker ut, de använder precis samma färger och lacker som konstnärerna som utsmyckar hjälmarna...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hjälm nr 9

Inlägg av alba »

Nesse skrev:
alba skrev: Man skall åxå tänka på att inte göra ingrepp på hjälmen. Det är dumt att spraya på hjälmen för att färgen innehåller vissa ämnen som gör att hjälmen tappar sitt fulla skydd. ämnerna bryter ner hjälmen. därför är det inte att rekommendera att spraya på hjälmen.
Jag har faktigst sett att det finns folk som lackar sina hjälmar gröna :mrgreen: :oops: :shock: :shock:
Det där är en skröna som hjälmtillverkarna trycker ut, de använder precis samma färger och lacker som konstnärerna som utsmyckar hjälmarna...
SÅ BRA DÅ
Black med tangerin flames 1800c
106,07Hk 170,67Nm !!!! More is less !!
Skriv svar