Däck - en evig fråga

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Däck - en evig fråga

Inlägg av Raffe Gbg »

Jag ville inte kapa tråden om vibrationer pga slitna eller obalanserade däck så jag kör en ny tråd. Jag har åkt drygt 1300 mil på mina original Dunlop och ser egentligen ingen anledning att byta riktigt än. Även om det är dumt att krama ur dom sista milen ur däcken. Få se hur jag gör.
Men vilken typ av däck ska man satsa på? Är det nån vits med att dribbla med dimensioner t ex, och vilken tillverkare lyckas hitta en vettig kombination mellan grepp och slitstyrka?
Jag läste på en annan tråd om däck att Nesse satte på Bridgestone G 702 170/80 B15 TL 77H M/C och Bridgestone L 309 140/80 -17 TT 69H förra året. Vad tycker du Nesse efter en säsong på dom nya sulorna?
En annan sak är så kallade Dynabeads som man sprutar in i däcken och lär ge näst intill perfekt balansering. Finns detta i Sverige och är det nån här på forumet som använder medlet?
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Däck - en evig fråga

Inlägg av Bobby »

1: Prova bildäck, bästa jag någonsin haft!
2: Jag har dynabeads liggande hemma men har aldrig använt. Dyrt att importera men lär finnas andra i sverige. Det används en del i kross däck då däcken ofta flyttar på sig vid smällar mm.
3: Jag körde ca 2500mil på mina dunlops men fasiken var hala de var.
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Däck - en evig fråga

Inlägg av Nesse »

har inte åkt en säsong än, satt på dem i vintras. Min dunlop upplevde jag som hala på regnigt underlag om det var kurvigt. Dessa ska klara regn, men har inte kört speciellt mycket med dem än för att kunna fälla uttalande. Tycker de känns bra så långt i allafall, ska till Norge en sväng i sommar å då får vi se vad de duger till.

Jag har inte ändrat i dimensionerna som andra gjort... HSUN hade ett lägre men bredare däck som han tyckte var ok, metzler tror jag det var. jag kommer nog inte köra med Dunlop något mer i allafall...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Skriv svar