Skivbromslås

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Skriv svar
Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Skivbromslås

Inlägg av Geronimo »

Glöm inte det! För det första så blir trippen onödigt kort för det andra så kan det slå sönder vissa saker, typ en gjuten platta som sitter mellan bromsoket och gaffelbenet.
Är det nån som har ett över? Vänster sida eller så får jag beställa snabbt som attan.
Ska besiktiga hojen 30/6 och 1/7 är det körförbud plus ett h-e att få ny tid.
Low, long and fat
Användarens profilbild
Martin
Guru prospect
Inlägg: 1300
Blev medlem: 01 nov 2005, 20:55
VTX-modell: VTX1300 2004
Ort: Skövde

Re: Skivbromslås

Inlägg av Martin »

Finns det inte något märke man kan klistra fast på hjälm-visiret, om man nu har detta, i lagom ögon-höjd, för att undvika problemet, tex ett VTX-märke, standard finns i SHOPPEN, är ca 8x10 cm, borde räcka tycker jag.

Nu får jag väl tbaks, Martin
Användarens profilbild
Klesell
Oinvigd mästare
Inlägg: 383
Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
VTX-modell: VTX 1800C, 2005
Ort: Solna

Re: Skivbromslås

Inlägg av Klesell »

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig men jag kan tipsa om ett skivbromslås med larm. Om du lutar upp hojen utan att ha plockat bort det så går larmet. Det är en ganska bra sekundär "tjänst" som jag konstaterat. ABUS' kostar ca 1400. Det har pratats om dem i andra trådar här om du vill veta mer.

Själv har jag lyckats köra åtminstone 5 meter på en grusväg med ett stort bygellås i framhjulet på min gamla Honda CB 900F Bol dór. Inte illa!

/Klesell
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Skivbromslås

Inlägg av Nesse »

Klesell skrev:Jag kan tyvärr inte hjälpa dig men jag kan tipsa om ett skivbromslås med larm. Om du lutar upp hojen utan att ha plockat bort det så går larmet. Det är en ganska bra sekundär "tjänst" som jag konstaterat. ABUS' kostar ca 1400. Det har pratats om dem i andra trådar här om du vill veta mer.

Själv har jag lyckats köra åtminstone 5 meter på en grusväg med ett stort bygellås i framhjulet på min gamla Honda CB 900F Bol dór. Inte illa!

/Klesell
en broder som ägt en 900 F2 Bol D'or!, jag hade en -82:a, du då?
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
mattin
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 865
Blev medlem: 24 aug 2006, 22:35
VTX-modell: VTX1800F,2006
Ort: Göteborg

Re: Skivbromslås

Inlägg av mattin »

Geronimo,
map om det är ont om besiktningstider...
slå RG engineering en pling, kanske skaffar han hem det lika snabbt
samt att han lämnar hojen för besiktning. Han lämnar vid niotiden sedan är du klar på max 2 timmar monterat och klart.

/ MATTIN
VTX1800F
Användarens profilbild
Klesell
Oinvigd mästare
Inlägg: 383
Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
VTX-modell: VTX 1800C, 2005
Ort: Solna

Re: Skivbromslås

Inlägg av Klesell »

Nesse skrev:
Klesell skrev: Själv har jag lyckats köra åtminstone 5 meter på en grusväg med ett stort bygellås i framhjulet på min gamla Honda CB 900F Bol dór. Inte illa!

/Klesell
en broder som ägt en 900 F2 Bol D'or!, jag hade en -82:a, du då?

Min var en 80:a, den första hojen jag ägde och verkligen körde. Det var en bra erfarenhet för svårare hoj har jag aldrig kört. Tung som satan, tyngdpunkten uppe i ringmuskeln och den låg väl på drygt litern per mil i förbrukning. Men efter den har ALLA hojar varit busenkla att köra :)

(Ledsen att vi kapade tråden lite. Men det är väl bra att den ligger högt upp på "Aktiva trådar"-listan ;) )
Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Re: Skivbromslås

Inlägg av Geronimo »

Det är lugnt :D Det där låset är nog värt sina pengar, har sett det. lite klumpigt att ha med bara.

Ska kolla med Honda imorgon vad lev-tiden är. I värsta fall får jag limma ihop delen provisoriskt :D

Mattin: RG engineering ??
Low, long and fat
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Skivbromslås

Inlägg av Raffe Gbg »

Ett bra sätt att inte glömma skivbromslåset är att sätta en spiralkabel från låset upp till ett av handtagen. Jag köpte en neongul spiralkabel på Biltema som är avsedd för just dettaändamål. Kostade 15 spänn, typ.
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Skivbromslås

Inlägg av Bobby »

Man kan även sätta en bromskloss framför hjulet så du inte kan köra iväg, som flygplan gör :lol:

Är det svårt att ta loss plattan som är trasig? Kanske något du kan låna för besiktningen av en vtx broder som är skruvglad? Det rör sig bara om en dag trots allt.
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
mattin
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 865
Blev medlem: 24 aug 2006, 22:35
VTX-modell: VTX1800F,2006
Ort: Göteborg

Re: Skivbromslås

Inlägg av mattin »

Geronimo,

Syftade på om det strulade med att få hem dina pryttlar och besiktningen
så finns det ju en möjlighet till en sorts drive in besiktninging hos RG.

Var ju nere själv 4/6 för olje byte (ja ja ), besiktningsinsatser, samt besiktning.
Lämnade in hojen till Rickard, 08.30, fick tillbaka den 11.30 ....

/MATTIN
VTX1800F
Skriv svar