Elfel?

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

JoakimO

Elfel?

Inlägg av JoakimO »

Efter att ha installerat LED-blinkers, inkl nytt relä och diod-kit, så fungerade allt kanon i ungefär ett dygn.
Sedan dog hastighetsmätaren, neutrallampan, oljelampan, baklyset, + övrigt på samma krets.
Säkringen går så snart jag slår på tändningen, så det är alltså kortslutning någonstans.
Blinkersen fungerar dock utmärkt, och alla kopplingar jag gjort ser fortfarande bra ut.
Frågan är om jag kommit åt något annat när jag pillat, eller om det inte alls har med mitt blinkersbyte att göra :P

Tänkte kolla om någon annan råkat ut för detta innan jag börjar felsöka?
Användarens profilbild
Klesell
Oinvigd mästare
Inlägg: 383
Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
VTX-modell: VTX 1800C, 2005
Ort: Solna

Re: Elfel?

Inlägg av Klesell »

På min förra hoj råkade jag ut för ungefär samma sak. Det visade sig att trådarna under bakskärmen hade lossnat och låg an mot hjulet, som hade slitit sönder dem helt.

Det roliga var hur felet yttrade sig. Varje gång jag tryckte in kopplingshandtaget så slocknade displayen och hastighetsmätaren sjönk till 0.

När jag började blinka höger eller vänster hände samma sak... vid varje blink. Hastighetsmätaren;

0 - 110 - 0 - 110 - 0 - 110.



Nu blev det nästan en anekdot istället för hjälp, men om du varit och grejat med kablarna under skärmen kan det kanske hända dig också?

Hursomhelst, jag hade dragit ut det där nya reläet och sett om säkringen går eller inte, så vet du iaf lite mer än innan.


mvh
Klesell
JoakimO

Re: Elfel?

Inlägg av JoakimO »

Har redan testat dra ut reläet. Same shit. :P
Dessutom ligger inte blinkers/relä på samma krets som säkringen som går.

Får börja koppla ur alla förbrukare på kretsen till att börja med. Är det fortfarande kortis så är det ju något i kablaget. Annars kopplar jag på förbrukarna en och en tills det smäller :)

Bakskärm / baklyse /skyltbelysning är nog ett hett tips. Ska börja där! :idea:
Användarens profilbild
Ryssen
Regionskontakt Västernorrland
Inlägg: 586
Blev medlem: 28 aug 2005, 19:46
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Sundsvall Kör 1800 VTX Grön
Kontakt:

Re: Elfel?

Inlägg av Ryssen »

Tja
Kolla så du inte har klämt kabelaget
mellan skärmen & skärmchassit.
Ligger det pressat emellan så blir det kortis :twisted:
Mvh Ryssen
JoakimO

Re: Elfel?

Inlägg av JoakimO »

Jahapp.
Kopplade ur allt som satt på den säkringen, satte i en ny säkring, kopplade i grejjerna igen en efter en. Allt funkar???!?! :P
Aja... lär väl dyka upp igen då när man minst anar det.
Skriv svar