stift
Moderator: Geronimo
- sorpa
- Adept
- Inlägg: 109
- Blev medlem: 10 dec 2009, 16:58
- VTX-modell: vtx 1800 -06
- Ort: sandviken
stift
Hej ,jag undrar om någon kan hjälpa mej me en sak,jag skickade efter 4st stift till min vtx 1800 och beskrev tydligt cubik och årgång,men dom jag fick var alldeles för långa i gängen,så jag skickade tillbaka dom ochförklarade hur det låg till..då fick jag följande svar från opie oils: I have checked your bike in the Denso Catalogue and their recommended plug is a Denso VK16, this is the same fitment as the DensoIK16 so I am a bit confused. Can you tell me what plugs are currently inyour boke so I can cross reff? Vet du vad det ska vara för benämning på dom?? mvh "sorpa" sören lundin
Senast redigerad av sorpa den 13 apr 2010, 19:18, redigerad totalt 1 gånger.
- Västerlanda
- Guru prospect
- Inlägg: 1195
- Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
- VTX-modell: VTX 1800C -06
- Ort: VÄSTERLANDA
Re: stift
Till 1800:an -06 ska det va, DENSO VK20 - 5604 ( står det på askarna). Längd på gängor ca 17mm. Samma som på HONDA orginalstift.
Har 4st som ligger på lager inköpta från UK 2007 OPIE OILS för 37,40 pund, kostnad inkl allt 43,96 pund, På fakturan står det " Irdium Power VK20PRZ11 "
Prova det med "OPIUM OILS" :roll: :roll:
LYCKA TILL Michael
Har 4st som ligger på lager inköpta från UK 2007 OPIE OILS för 37,40 pund, kostnad inkl allt 43,96 pund, På fakturan står det " Irdium Power VK20PRZ11 "
Prova det med "OPIUM OILS" :roll: :roll:
LYCKA TILL Michael
VÄSTERLANDA
"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
- Västerlanda
- Guru prospect
- Inlägg: 1195
- Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
- VTX-modell: VTX 1800C -06
- Ort: VÄSTERLANDA
Re: stift
Rekommendationen för 06 - > är NGK-IFR6L11 Vilket oxå är HONDAS orginalstift.snake skrev:Äldre VTX 1800 har:
NGK-IFR5L11
eller
NGK-IFR6L11 (Kallare stift för varmt klimat)
VÄSTERLANDA
"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
- Orre
- Site Admin
- Inlägg: 2054
- Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
- VTX-modell: VTX 1800 C -07
- Ort: Tønsberg-Norge
- Kontakt:
Re: stift
@ sorpa. Det spelar ingen roll var du gömmer dina inlägg om tändstift, vi hittar dom ändå! :twisted:
@ Västerlanda. Inte visste jag att Honda tilverkar tändstift?... Och då med CA. mått!...
Jo enligt boken vill man ha tändstift med "iridium" elektrodkärna.
Med styrkan till iridium kan man då göra kärnan (den som sticker upp mitt i tändstiftet) mycket mindre, och ändå få en kraftigare gnistbildning, som därmed ger mer effektiv förbränning. Självklart går cykeln med ett "vanligt" tändstift, men personligen vill jag inte gamble med hur väl motorn kommer att må över tid...
Dessutom håller iridium-stiften minst dubbelt så länge! Så ta vara på dom när du helt i onödan byter dom på servicen! :twisted:
Tyvärr! är iridium svindyrt -Det är varjefall den offisiella förklaringen.. (I staterna kostar dom från ca.10 dollar har jag sett...) :roll:
NGK IFR5L11 eller Denso VK16PRZ11 är dom tändstift som Honda rekommenderar till 1800'an. (Honda använder NGK som sina "orginal" stift)
Om man kör hårt och/eller i ett varmare klimat bör man välja ett "kallare" stift, dvs. ett som bättre leder bort värme. T.ex. NGK IFR6L11 eller Denso VK20PRZ11. (Det är ingen fördel att använda ett kallare stift "för säkerhets skull" då förbränningen blir ofullständig om inte rätt tempratur uppnås)
Hur man "läser" ett tändstift kan man se exempel på HÄR. I stora drag bör stiftet vara brunaktigt utan avlagringar. Mörkt/svart m. avlagringar kan tyda på en för fet blandning och/eller ett för kallt stift. En porös insulator och/eller glacerad yta kan tyda på ett för varmt stift...
Beteckningen visar vad det är för typ av stift, storlek och längd på gängan, storlek på 6-kanten, och värmevärde. Den kan se'n enkelt omsättas till andra fabrikanter.
I fallet NGK:
I = Iridium
F = Gänga Ø14 x EXAKT 19mm. och 16 mm. sexkantnyckel.
R = Resistor -Hindrar störningar på t.eks. CDI-boxen och din radio och GPS...
5 = Värmevärde. -Högre tal = kallare stift = bättre värmeavledning.
L = "Specialdesign" -Vet i sjutton vad det är?
11 = 1,1mm. öppning mellan elektroderna.
Hos NGK hittas mycken och god info med cross-tabeller osv.!
Här är den Svenska sidan.
Lycka till!
Orre
@ Västerlanda. Inte visste jag att Honda tilverkar tändstift?... Och då med CA. mått!...
Jo enligt boken vill man ha tändstift med "iridium" elektrodkärna.
Med styrkan till iridium kan man då göra kärnan (den som sticker upp mitt i tändstiftet) mycket mindre, och ändå få en kraftigare gnistbildning, som därmed ger mer effektiv förbränning. Självklart går cykeln med ett "vanligt" tändstift, men personligen vill jag inte gamble med hur väl motorn kommer att må över tid...
Dessutom håller iridium-stiften minst dubbelt så länge! Så ta vara på dom när du helt i onödan byter dom på servicen! :twisted:
Tyvärr! är iridium svindyrt -Det är varjefall den offisiella förklaringen.. (I staterna kostar dom från ca.10 dollar har jag sett...) :roll:
NGK IFR5L11 eller Denso VK16PRZ11 är dom tändstift som Honda rekommenderar till 1800'an. (Honda använder NGK som sina "orginal" stift)
Om man kör hårt och/eller i ett varmare klimat bör man välja ett "kallare" stift, dvs. ett som bättre leder bort värme. T.ex. NGK IFR6L11 eller Denso VK20PRZ11. (Det är ingen fördel att använda ett kallare stift "för säkerhets skull" då förbränningen blir ofullständig om inte rätt tempratur uppnås)
Hur man "läser" ett tändstift kan man se exempel på HÄR. I stora drag bör stiftet vara brunaktigt utan avlagringar. Mörkt/svart m. avlagringar kan tyda på en för fet blandning och/eller ett för kallt stift. En porös insulator och/eller glacerad yta kan tyda på ett för varmt stift...
Beteckningen visar vad det är för typ av stift, storlek och längd på gängan, storlek på 6-kanten, och värmevärde. Den kan se'n enkelt omsättas till andra fabrikanter.
I fallet NGK:
I = Iridium
F = Gänga Ø14 x EXAKT 19mm. och 16 mm. sexkantnyckel.
R = Resistor -Hindrar störningar på t.eks. CDI-boxen och din radio och GPS...
5 = Värmevärde. -Högre tal = kallare stift = bättre värmeavledning.
L = "Specialdesign" -Vet i sjutton vad det är?
11 = 1,1mm. öppning mellan elektroderna.
Hos NGK hittas mycken och god info med cross-tabeller osv.!
Här är den Svenska sidan.
Lycka till!
Orre
- Västerlanda
- Guru prospect
- Inlägg: 1195
- Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
- VTX-modell: VTX 1800C -06
- Ort: VÄSTERLANDA
Re: stift
Har även 4st NGK-IFR6L11 liggande i HOND orginalkartong, därav uttrycket :roll: :roll:orre skrev:
@ Västerlanda. Inte visste jag att Honda tilverkar tändstift?... Och då med CA. mått!...
Måttet ska vara 16,6 mm exkl. brickan
Messerschmitter där :P :P
Michael
Senast redigerad av Västerlanda den 09 mar 2010, 23:08, redigerad totalt 1 gånger.
VÄSTERLANDA
"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
- Orre
- Site Admin
- Inlägg: 2054
- Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
- VTX-modell: VTX 1800 C -07
- Ort: Tønsberg-Norge
- Kontakt:
Re: stift
Du menar 19mm längd på gängan exkl brickan.! Eftersom brickan är en "kläm-packning" som det därför inte kan uppges exakt mått på!Västerlanda skrev: Måttet ska vara 16,6 mm inkl. brickan
Messerschmitter där :P :P
Michael
Ps. Utskutande elektrod eller inte framgår vanligtvis av betäckningen. Dock inte i detta tillfälle?
Editerat på grund av felinformation...) Ds.
Senast redigerad av Orre den 10 mar 2010, 11:37, redigerad totalt 1 gånger.
- sorpa
- Adept
- Inlägg: 109
- Blev medlem: 10 dec 2009, 16:58
- VTX-modell: vtx 1800 -06
- Ort: sandviken
Re: stift
haha...tack orre för hjälpen
orre skrev:@ sorpa. Det spelar ingen roll var du gömmer dina inlägg om tändstift, vi hittar dom ändå! :twisted:
@ Västerlanda. Inte visste jag att Honda tilverkar tändstift?... Och då med CA. mått!...
Jo enligt boken vill man ha tändstift med "iridium" elektrodkärna.
Med styrkan till iridium kan man då göra kärnan (den som sticker upp mitt i tändstiftet) mycket mindre, och ändå få en kraftigare gnistbildning, som därmed ger mer effektiv förbränning. Självklart går cykeln med ett "vanligt" tändstift, men personligen vill jag inte gamble med hur väl motorn kommer att må över tid...
Dessutom håller iridium-stiften minst dubbelt så länge! Så ta vara på dom när du helt i onödan byter dom på servicen! :twisted:
Tyvärr! är iridium svindyrt -Det är varjefall den offisiella förklaringen.. (I staterna kostar dom från ca.10 dollar har jag sett...) :roll:
NGK IFR5L11 eller Denso VK16PRZ11 är dom tändstift som Honda rekommenderar till 1800'an. (Honda använder NGK som sina "orginal" stift)
Om man kör hårt och/eller i ett varmare klimat bör man välja ett "kallare" stift, dvs. ett som bättre leder bort värme. T.ex. NGK IFR6L11 eller Denso VK20PRZ11. (Det är ingen fördel att använda ett kallare stift "för säkerhets skull" då förbränningen blir ofullständig om inte rätt tempratur uppnås)
Hur man "läser" ett tändstift kan man se exempel på HÄR. I stora drag bör stiftet vara brunaktigt utan avlagringar. Mörkt/svart m. avlagringar kan tyda på en för fet blandning och/eller ett för kallt stift. En porös insulator och/eller glacerad yta kan tyda på ett för varmt stift...
Beteckningen visar vad det är för typ av stift, storlek och längd på gängan, storlek på 6-kanten, och värmevärde. Den kan se'n enkelt omsättas till andra fabrikanter.
I fallet NGK:
I = Iridium
F = Gänga Ø14 x EXAKT 19mm. och 16 mm. sexkantnyckel.
R = Resistor -Hindrar störningar på t.eks. CDI-boxen och din radio och GPS...
5 = Värmevärde. -Högre tal = kallare stift = bättre värmeavledning.
L = "Specialdesign" -Vet i sjutton vad det är?
11 = 1,1mm. öppning mellan elektroderna.
Hos NGK hittas mycken och god info med cross-tabeller osv.!
Här är den Svenska sidan.
Lycka till!
Orre