Hej alla erfarna VTXare.
Som nybliven ägare av en ännu obesiktigad VTX som är lite ombyggd oroar jag mig inför den stundande drabbningen med besiktningen i vår. Jag har surfat runt lite och ska man tolka reglementet hårt verkar man inte få byta märke på ventilgummit knappt. Men sedan det slår mig att många fåniga fix, tex Xenon ljus eller LED blinkers verkar kunna kan ge anmärkning, men att bredda svingen och hänga på ett 240, eller ens rejka om gaffeln, verkar ingen bry sig om... Så, vad ger tvåor, treor och ettor (=godkänt i min värld..)? Finns det något instruktionshandledningar från SBP att tillgå? Jag har följande mods och tar tacksamt emot råd vad jag ska fokusera på att fixa till;
-Xenon (ännu ej monterat dock)
-Breddad sving med 240 däck
-V&H bigshot
-custom skylt (ser ok ut men är ju inte orginal...)
-LED blinkers.
-LED bak och skylt
-Framflyttade pinnar
-Tuta saknas
Tacksam för råd
Rob
Vad klarar man igenom i bilprovningen?
Moderator: Geronimo
-
- Wannabe
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 04 nov 2009, 22:43
- VTX-modell: VTX1800 2006
- Orre
- Site Admin
- Inlägg: 2054
- Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
- VTX-modell: VTX 1800 C -07
- Ort: Tønsberg-Norge
- Kontakt:
Re: Vad klarar man igenom i bilprovningen?
Tjena Robert!
V&H går ganska säkert inte genom utan dämpning. Här hittar du massa info på forumet!
Skylt går heller inte om man inte har tur...
Blinkersen ska egentligen vara E-märkt, men det finnes många exempel på att dom går ändå. Förutom att det står på besiktningsgubben, så har det med utseende att göra. Ljuset ska kunna ses från sidorna, och måste vara gult eller orange, får inte va rött!
Likaså ska lyktan vara E-märkt. Xenon ombygnad är väl inte lov, men syns det så mycket då? Hur är det med ljus-bilden?
Framflytt är väl inga problem.
Breddat vet jag inte. Finnes också mycket skrivet om breddning här!
Tuta är väl en 1'a.
Simma lugnt!
Orre
V&H går ganska säkert inte genom utan dämpning. Här hittar du massa info på forumet!
Skylt går heller inte om man inte har tur...
Blinkersen ska egentligen vara E-märkt, men det finnes många exempel på att dom går ändå. Förutom att det står på besiktningsgubben, så har det med utseende att göra. Ljuset ska kunna ses från sidorna, och måste vara gult eller orange, får inte va rött!
Likaså ska lyktan vara E-märkt. Xenon ombygnad är väl inte lov, men syns det så mycket då? Hur är det med ljus-bilden?
Framflytt är väl inga problem.
Breddat vet jag inte. Finnes också mycket skrivet om breddning här!
Tuta är väl en 1'a.
Simma lugnt!
Orre
-
- Wannabe
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 04 nov 2009, 22:43
- VTX-modell: VTX1800 2006
Re: Vad klarar man igenom i bilprovningen?
Tjena Orre
Så allt annat är 2:or? Jag hade hoppats på fler ettor...
Robert
Så allt annat är 2:or? Jag hade hoppats på fler ettor...
Robert
- Orre
- Site Admin
- Inlägg: 2054
- Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
- VTX-modell: VTX 1800 C -07
- Ort: Tønsberg-Norge
- Kontakt:
Re: Vad klarar man igenom i bilprovningen?
Jo... Enligt boken så är det nog tyvärr så..
Men det är ju så jäkla olika vilken gubbe man råkar få, och hans humör just då... :roll:
Och så är det tydligen stor skillnad om det är en registrerings-besiktning eller en vanlig kontroll...
Var bor du? Det är kanske någon som har rekommendationer på var du borde gå vid just ditt när-miljö?..
Jag har god erfarenhet med Strömstad...
Men det är ju så jäkla olika vilken gubbe man råkar få, och hans humör just då... :roll:
Och så är det tydligen stor skillnad om det är en registrerings-besiktning eller en vanlig kontroll...
Var bor du? Det är kanske någon som har rekommendationer på var du borde gå vid just ditt när-miljö?..
Jag har god erfarenhet med Strömstad...