Fick 1200 mil stämpeln hos den lokala Honda-verkstaden, mot att dom bara bytte olja! (Det kostade kr. 1500 spänn med 15% rabatt!) :shock:
Och så har jag altså själv tagit veniljusteringen och bytt tändstift nu.
Som väntat var det peanuts!
Dock lite trångt och pilligt att komma till den bakre cylindern, då ventilkåpan ligger helt upp under ramen och trängs med kabelhärvan och luftslangar.
Du behöver: Två 10 mm. fastnycklar/lednyckel. En 8 mm. fastnyckel. En liten skiftnyckel. Bladmått.
Så här ser det ut:
- 1. Självklart underlättar det att inte ha så mycket bensin i tanken att brottas med!
2. Som vanligt är, är tanken fäst med en bult i bak-kant, och skjutit fram på två gummiupphäng i framkant. (Den skal altså lyftas upp i bakkant och dras bakåt för att tas loss.)
3. Att ha förberett seg med nå't att plugga i tanken är ju inte dumt! 1 st. ca. 8mm slangstuss och 1 st. ca. 12 mm. slangstuss med en propp/bult i änden gör susen. Det är ett uttag (det mittre) på vänstersidan, och ett längst bak på vänstersidan där bensinen vil ut. Lite söl blir det så klart innan man räcker att få proppen på plats, men det kan jag leva med! Alternativt får du ju tömma tanken 100%, vilket ju är en jobb i seg! :roll:
4. Två kopplingar till tanken längst fram på vänstersidan, och en under tanken.
5. Skruva loss bakre tändspolen och lägg till sidan.
6. Koppla loss luftslangen från ventilkåpan både fram och bak och lägg till sidan.
7. lossna på kabelhärvan och dra den åt sidan.
8. Ev. kan man böja koppling/broms-rören till sidan lite med.
9. En strips här och där för att hålla saker åt sidan kan ju va käckt!
10. Passa på att det är RENT! (Blås med tryckluft) Så du inte får skit i ventilhuset!
11. Locken över ventilerna (ca. 10cm långa) får du loss med din 8 mm. fstnyckel. Inntag mot mitten, och utblås i bakkant på bakre cylinder och i framkant på den främre.
12. 10 mm. låsmuttern till ventiljusteringen sitter/ska sitta hårt! -Moment vet jag inte.. :roll:
13. 0.13 mm. på intag och 0.32 mm. på utblås. Har läst att folk sätter dom ett par hundradelar tightare ändå, men det tycker jag inte det finnes någon som helst grund att experimentera med!
Jag misstänker att alla ventilerna är satt något för rymsligt från fabrik?.. Var ju vartfall trevligt att se att det var slitit exakt lika dant på alla ventiler! -DET ÄR HONDA DET!! :!:
På tändstiften kan jag se att den har gått lite för fett, (faktiskt lite fetare bak än fram?) så det hade nog gjort seg med en PowerCommander! -Gott att det är åt det hållet i varje fall!
Fick också bytt fjädrarna till kopplingen! Så nu känns det mycket bättre att ge seg ut på vägen igen!
Enda abret är att jag inte har fått bytt däck ännu... Handlade på http://www.mynetmoto.com utan att få några däck, så det ser ut som om jag förlorade dom stålarna!
:!: HANDLA INTE DÄR!! :!:
Får väl bara bita i det sura äpplet och köpa ett sett till, för nu är Dunlopen INTE roliga på våt asfalt! :shock:
Anyway..
Det finnes ingen grund till att va rädd för att justera ventilerna själv!
Lycka till!
Orre