Ingen tomgång innan hojen är varm

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Skriv svar
thomasroine

Ingen tomgång innan hojen är varm

Inlägg av thomasroine »

Hej,

Har precis köpt mig en VTX1300. Har aldrig haft custom innan så jag är helt grön på området. Min VTX har ingen tomgång när den är nystartad. Jag måste åka flera km innan den vill fungera. Har försökt att köra lite med choke och det fungerar ju, i några 10-tal meter, sedan åker choken in igen av sig själv, vet inte om det beror på vibrasioner eller ej. Tydligen är det bytt munstycket i förgasaren pga andra pipor, vet inte om det beror på detta heller.

Någon som vet vad det beror på eller om VTX:en "bara är sådan"? Kanske räcker att skruva upp tomgången lite, det har jag inte provat.
Användarens profilbild
MC
Regionskontakt Södermanland
Inlägg: 1010
Blev medlem: 01 nov 2005, 13:16
VTX-modell: Laserblå 1800C-02
Ort: ESKILSTUNA

Re: Ingen tomgång innan hojen är varm

Inlägg av MC »

thomasroine skrev:Hej,

Har precis köpt mig en VTX1300. Har aldrig haft custom innan så jag är helt grön på området. Min VTX har ingen tomgång när den är nystartad. Jag måste åka flera km innan den vill fungera. Har försökt att köra lite med choke och det fungerar ju, i några 10-tal meter, sedan åker choken in igen av sig själv, vet inte om det beror på vibrasioner eller ej. Tydligen är det bytt munstycket i förgasaren pga andra pipor, vet inte om det beror på detta heller.

Någon som vet vad det beror på eller om VTX:en "bara är sådan"? Kanske räcker att skruva upp tomgången lite, det har jag inte provat.
1300 har förgasare, 1800 insprut. kan vara något skit i förgasaren, finns rengörings vätska för "småskit". Kan även vara något som "hängt sig". Tycker att du ska ställa upp tomg. lite när den är normalvarm. Så att den är på gränsen till för hög. Kolla även att du inte har för stora spel på alla vajrar. Lycka till.
Honda VTX 1800C-02
Victory Hammer S-07


Keep The Streets Empty For Me!
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Ingen tomgång innan hojen är varm

Inlägg av Västerlanda »

Kolla även vacuumslangar , om dom lossnat eller har spruckit :!: :!: :!:
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Ingen tomgång innan hojen är varm

Inlägg av Nesse »

På höger sida mellan cylindrarna under luftburken har du ett reglage (en liten "ratt") som du kan ställa tomgången med, mer behövs nog inte...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
MC
Regionskontakt Södermanland
Inlägg: 1010
Blev medlem: 01 nov 2005, 13:16
VTX-modell: Laserblå 1800C-02
Ort: ESKILSTUNA

Re: Ingen tomgång innan hojen är varm

Inlägg av MC »

Ratta, ratta, ra... det va det ja sa!!! Jasså 1300 har sin svarta plast ratt på höger sida. jag har min på v. sida. Då kan man ratta medan man gasar. (om man nu vill det förstås)
Honda VTX 1800C-02
Victory Hammer S-07


Keep The Streets Empty For Me!
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Ingen tomgång innan hojen är varm

Inlägg av Nesse »

MC, du är på hugget, har vårsolen äntligen tinat upp dig? Eftersom man hört så lite av dig under lågsäsongen kan man undra ifall du legat i dvala din gamle krambjörn ;-)
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
MC
Regionskontakt Södermanland
Inlägg: 1010
Blev medlem: 01 nov 2005, 13:16
VTX-modell: Laserblå 1800C-02
Ort: ESKILSTUNA

Re: Ingen tomgång innan hojen är varm

Inlägg av MC »

Nesse skrev:MC, du är på hugget, har vårsolen äntligen tinat upp dig? Eftersom man hört så lite av dig under lågsäsongen kan man undra ifall du legat i dvala din gamle krambjörn ;-)
Jo du, huggormen har krupit fram nu från sitt ide. Tyvärr kommer jag inte ner till Götet :cry: så du & alla andra slipper se mig där i år :D Ha´det bra ändå utan mig :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Honda VTX 1800C-02
Victory Hammer S-07


Keep The Streets Empty For Me!
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Ingen tomgång innan hojen är varm

Inlägg av Bobby »

Din choke borde inte krypa in av sig själv. Kolla om den går att dra åt på något sätt. Jag har även läst att man ska undvika att ha choken på annat än för att starta den, och sen hålla den igång med gasen istället. Ska sota igen stiften. Vet itne hur mycket sanning det ligger i det. :roll:
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
thomasroine

Re: Ingen tomgång innan hojen är varm

Inlägg av thomasroine »

Tack för alla svar. Jag skall prova med höjd tomgång först och se som det hjälper. Annars får jag ta det i samband med service. den skall ju in på 600:a snart. Men först bär det av till Norge :-)
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Ingen tomgång innan hojen är varm

Inlägg av Bobby »

Var i norge förra året en vecka och körde över Jotunheim massivet, och ner till Geiranger. Bästa jag kunnat göra. Heeelt fantastiskt underbart storslaget vackert! Och vilka härliga vägar!!
Undvik Atlantveien, den var helt meningslös :)
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
thomasroine

Re: Ingen tomgång innan hojen är varm

Inlägg av thomasroine »

Aha, fräckt. Jag skall också till Jotunheimen (Besseggen och Galhöpiggen). Någon som varit där? Hur är vägarna?
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Ingen tomgång innan hojen är varm

Inlägg av Bobby »

Vägarna är i princip max 70km/h hela tiden. Ofta lappad asphalt, stora gropar och ett och annat boskap på vägen. Lastbilar försöker alltid preja dig om de inte tycker att omkörningssträckan räcker för dig också så se upp för dem.
Annars är det en ren njutning att hojja fram över fjällen. Kyligt på natten och inte helt varmt på dan, men skiner solen så är det inga problem.
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
thomasroine

Re: Ingen tomgång innan hojen är varm

Inlägg av thomasroine »

Hmm... stora gropar, det låter otrevligt. Får väl ta på mig hökögonen innan jag åker då.
Skriv svar