Sida 1 av 1

Stålomspunna bromsslangar

Postat: 09 feb 2009, 20:35
av birdie
Tja,

Hittade en gammal tråd - stålomspunna bromsslangar - som startades/avslutades för ca 3 år sedan. Var nära att hoppa på detta tåg och göra ett byte förra året i samband med ett erbjudande från Joe. Men det blev inte av...

Tänkte damma av denna tråd lite, kanske det hjälper en del nya medlemmar också?

Min fråga: Har många av er har bytt till stålomspunna bromsslangar? Bromsslangarna skall ju bytas efter ca 4 år enligt instruktionsboken. Det är väl egentligen ingen som gör av den anledningen... eller?

Det blir ju både snyggare och effektivare bromsverkan vid ett byte, vilket naturligtvis är utmärkt!

Vad och var köper man? Kvalitetsskillnad?
Joe, rekommenderar förmodligen Spiegler - http://www.spieglerusa.com/ -. S-Racing, Vänersborg - http://www.s-racing.se/album.php?c=20 - säljer också. Honda-butiken (MC-Proffsen) i Jönköping tillverkar själva på beställning...

Några tips till vinterns investering? Är det värt pengarna?
"Bra bromsverkan kan ju förvisso vara värt hur mycket som helst"!

/birdie

Re: Stålomspunna bromsslangar

Postat: 09 feb 2009, 21:08
av Toolbox
Hej Birdie

jag har nyligen monterat dessa
http://www.kewlmetal.com/Default.aspx?t ... genumber=0

MTL Custom är återförsäljare för Kewl om du vill handla i sverige vi betalande (gröna)vtxare har 10% hos MTL
http://www.mtlcustom.se/

har tyvärr ej provat om bromsverkan blivit bättre men enligt JOE så vart hans bättre han har samma slangar

//Toolbox 8)

Re: Stålomspunna bromsslangar

Postat: 09 feb 2009, 21:15
av snake
Jag har köpt Speigler-slangar. Det verkar vara av hög kvalitet och har en sjysst kromad t-koppling under styrhuvuded som ersätter den fula svarta. Har inte monterat klart ännu, men än så länge inga problem. Det jobbigaste är att ta bort alla gamla bromsrör och t-koppling under sitsen. Fick demontera batteri och batterilåda för att komma åt. Sedan ska bromsröret mellan fotpedal och styrhuvud också bort, och den är inklämd mellan ram och kylare. Lite meck att få bort, men snyggt blir det.

Jag är tveksam till om det blir bättre bromsverkan eftersom alla långa avstånd i alla fall använder bromsrör. Rör är ju per definition helstumma, så en stålomspunnen slang lär snarare vara sämre. Men det är klart, vill man tro att det blir bättre, så upplever man det säkert så. Det är väl en självuppfyllande profetia som vid allt mekande.

Re: Stålomspunna bromsslangar

Postat: 10 feb 2009, 10:08
av Joe
snake skrev:Jag har köpt Speigler-slangar. Det verkar vara av hög kvalitet och har en sjysst kromad t-koppling under styrhuvuded som ersätter den fula svarta. Har inte monterat klart ännu, men än så länge inga problem. Det jobbigaste är att ta bort alla gamla bromsrör och t-koppling under sitsen. Fick demontera batteri och batterilåda för att komma åt. Sedan ska bromsröret mellan fotpedal och styrhuvud också bort, och den är inklämd mellan ram och kylare. Lite meck att få bort, men snyggt blir det.

Jag är tveksam till om det blir bättre bromsverkan eftersom alla långa avstånd i alla fall använder bromsrör. Rör är ju per definition helstumma, så en stålomspunnen slang lär snarare vara sämre. Men det är klart, vill man tro att det blir bättre, så upplever man det säkert så. Det är väl en självuppfyllande profetia som vid allt mekande.
Ja du Snake..
Jag upplever att fotbroms blev betydligt bättre. Frambroms märker jag ingen större skillnad, kan visserligen bero på att jag ändrat vinkel i samband med kronbyte samt förlängd med ca 2,5". En sak som jag tror kan ha betydelse är färre kopplingspunkter och då framförallt till bakbroms.

Joe

Re: Stålomspunna bromsslangar

Postat: 10 feb 2009, 15:54
av Geronimo
Är det ett helvete att lufta bromsarna på VTX:en efteråt, med tanke på samverkan mellan fotbromsen och framhjulsbromsen?

Tony

Re: Stålomspunna bromsslangar

Postat: 10 feb 2009, 16:30
av Joe
Geronimo skrev:Är det ett helvete att lufta bromsarna på VTX:en efteråt, med tanke på samverkan mellan fotbromsen och framhjulsbromsen?

Tony
Inga problem alls. Det skall bara göras i en viss turordning och som jag inte kommer ihåg.

Joe

Re: Stålomspunna bromsslangar

Postat: 10 feb 2009, 16:36
av Joe
birdie skrev:Tja,

Hittade en gammal tråd - stålomspunna bromsslangar - som startades/avslutades för ca 3 år sedan. Var nära att hoppa på detta tåg och göra ett byte förra året i samband med ett erbjudande från Joe. Men det blev inte av...

Tänkte damma av denna tråd lite, kanske det hjälper en del nya medlemmar också?

Min fråga: Har många av er har bytt till stålomspunna bromsslangar? Bromsslangarna skall ju bytas efter ca 4 år enligt instruktionsboken. Det är väl egentligen ingen som gör av den anledningen... eller?

Det blir ju både snyggare och effektivare bromsverkan vid ett byte, vilket naturligtvis är utmärkt!

Vad och var köper man? Kvalitetsskillnad?
Joe, rekommenderar förmodligen Spiegler - http://www.spieglerusa.com/ -. S-Racing, Vänersborg - http://www.s-racing.se/album.php?c=20 - säljer också. Honda-butiken (MC-Proffsen) i Jönköping tillverkar själva på beställning...

Några tips till vinterns investering? Är det värt pengarna?
"Bra bromsverkan kan ju förvisso vara värt hur mycket som helst"!

/birdie
Det verkar redan som du bromsar allt för mycket, never up :( never in :cry:

Joe

Re: Stålomspunna bromsslangar

Postat: 10 feb 2009, 17:19
av Toolbox
Joe skrev:
Geronimo skrev:Är det ett helvete att lufta bromsarna på VTX:en efteråt, med tanke på samverkan mellan fotbromsen och framhjulsbromsen?

Tony
Inga problem alls. Det skall bara göras i en viss turordning och som jag inte kommer ihåg.

Joe
:shock: vad kommer du ihåg :?: :?:

Re: Stålomspunna bromsslangar

Postat: 10 feb 2009, 18:01
av Hsun
Man börjar med den luftnippel som är närmast huvudcylindern och fortsätter med den nästnärmaste osv ett :evil: pumpande blir det.