I slutet av februari 2008 hämtade jag en fabriksny 1300 hos en handlare i Stockholm.
Redan efter 10-15 mil började jag få problem med att motorn "dog" titt som tätt... Den stannade alltså. Inte särskilt kul eller trafiksäkert om du sitter i en rondell i rusningstrafik.
Nåväl, in på "akut" översyn på verkstaden som skruvade lite och, enligt egen utsago, fick bort lite skit i lågfartsmunstycket...
Cykeln skulle ju in på 100-mila lite senare så vi lät det bero med en noggrannare felsökning...
De resterande 90 milen gick "ganska OK" med ganska så få - men inte helt uteblivna - stopp.
Sagt och gjort - jag hämtade cykeln i förrgår och bortsett från att jag var tre lax fattigare så fick jag med mig ett litet "kit" hem.
Ett munstycke och en fet gummipropp!
Jag fick det förklarat för mig att de hade "av-strypt" den och att det var nödvändigt att byta ut munstycket. Inget att orda om - munstycket kostade någon hundring men de hade verkligen fått "rodda" för att komma på att cykeln var strypt...
Avsluningsvis, nu är "hon" mycket piggare på alla växlar och i relativt höga farter så nu kanske jag får ut de 1300 som jag faktiskt trodde jag fick från början... :-)
Man betalar ju inte för en "trettonhundra" och får en "sju-femtio", eller?
Hursomhelst, intresant lärdom... :-)
Stypt motor?
Moderator: Toolbox
- Bobby
- Guru prospect
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
- VTX-modell: VTX 1300, -06
- Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06
- snake
- Mästare
- Inlägg: 773
- Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
- VTX-modell: VTX 1800, 2002
- Ort: Stockholm, VTX 1800
- Kontakt:
Mors!Bobby skrev:Hmmm, jag köpte en 06:a förra året och är givetvis nyfiken på det är.
Vad var det för propp och vilket munstycke var det?
Fick du någon förklaring varför den var strypt av säljaren? :roll:
Jag har lagt upp en bild under medlemsbilder om du vill se hur skrotet de "opererade bort" ser ut.
Nåväl, orsaken/förklaringen jag fick var att "man gör så" för att klara typbesiktning etc med hänsyn tagen till avgaskrav, effekt etc etc
Det kan nog finnas anledning att kolla även din cykel.
(och det kanske "Snake" också ska göra om det inte redan é gjort. Han kanske inte kör den storlek på cykel som han tror sig göra. Men va fan, det é skit samma. "Var och en blir lycklig på sin tro" heter det ju... :-) )
- snake
- Mästare
- Inlägg: 773
- Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
- VTX-modell: VTX 1800, 2002
- Ort: Stockholm, VTX 1800
- Kontakt:
-
- Mästare
- Inlägg: 610
- Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
- VTX-modell: VTX 1800,2005
- Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4392
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Stämmer Snake, hade också en KS 50 med det lååånga baklyset. En kompis hade en "något" trimmad version av den som vi körde ifrån en 125 cc med, piggare moppe fick man leta efter. På den tiden var man ju hjälmlös så tack o lov så hände ingen större krasch då...snake skrev:1800:an har ju insprutning, så där finns inget att operera bort. Jag har hört talas om förgasarmotorer tidigare. Om jag minns rätt så hade min gamla Zundapp KS 50 från 1971 en förgasarmotor, men jag kan ha fel.
I övrigt en intressant diskussion, ska kolla under tanken om jag har någon blockerande gummikloss...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin