underkänt vid reg besiktning och buller prov hos SFRO
Moderator: Geronimo
- mattin
- Regionskontakt Västra Götaland
- Inlägg: 868
- Blev medlem: 24 aug 2006, 22:35
- VTX-modell: VTX1800F,2006
- Ort: Göteborg
underkänt vid reg besiktning och buller prov hos SFRO
Hej,
vet inte om ni märkt mig förut men i alla fall...
Jag har ju bott i USA och nu flyttat hem. Tog med en VTX (förstås), fast en modell F. Alltså samma instruktionsbok som C, fast lite kosmetiska skillnader. Jag har fört in hojen som " för eget bruk" och ljudkravet var då enligt besiktningsmannen, enligt 1999 års nivå inte 2007. Åkte upp till SFRO i Alingsås för att få ett buller intyg. Trodde att med orginal piporna på det bara var formalia att få ett intyg. Provet visade 86db enligt SFRO 6db ÖVER. Läste lite på teknikforumet om "besikta med V&H pipor. Det verkar vara så att C-modellen är typad för 97db. Kan någon kunnig förklara varför jag måste klara 80db Förutsatt att jag fattat detta rätt.
/Mattin
vet inte om ni märkt mig förut men i alla fall...
Jag har ju bott i USA och nu flyttat hem. Tog med en VTX (förstås), fast en modell F. Alltså samma instruktionsbok som C, fast lite kosmetiska skillnader. Jag har fört in hojen som " för eget bruk" och ljudkravet var då enligt besiktningsmannen, enligt 1999 års nivå inte 2007. Åkte upp till SFRO i Alingsås för att få ett buller intyg. Trodde att med orginal piporna på det bara var formalia att få ett intyg. Provet visade 86db enligt SFRO 6db ÖVER. Läste lite på teknikforumet om "besikta med V&H pipor. Det verkar vara så att C-modellen är typad för 97db. Kan någon kunnig förklara varför jag måste klara 80db Förutsatt att jag fattat detta rätt.
/Mattin
VTX1800F
- Knodden
- Mästare
- Inlägg: 594
- Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
- VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
- Ort: Bohus
Konstigt..
Hej..
Kollade för säkerhets skull på vv.se och knappade in mitt regnummer och gick vidare för att kolla på tilläginformationen...
Har du inte gjort ngt med hojen i övrigt och har alla orginaldelar på så BORDE det ju inte vara några som helst bekymmer...
Skulle det bråka med dig så har jag ett orginalsystem till "C" liggandes som du kan låna för att få ordning på alla papper om det kan vara till ngn hjälp...
Lycka till!!
Kollade för säkerhets skull på vv.se och knappade in mitt regnummer och gick vidare för att kolla på tilläginformationen...
KAN det vara så att de blandat ihop stillastående och förbipasserande ljudnivåer??T31U LJUDNIVÅ:STILLASTÅENDE 97 DB(A),UNDER KÖRNING 78 DB(A
Har du inte gjort ngt med hojen i övrigt och har alla orginaldelar på så BORDE det ju inte vara några som helst bekymmer...
Skulle det bråka med dig så har jag ett orginalsystem till "C" liggandes som du kan låna för att få ordning på alla papper om det kan vara till ngn hjälp...
Lycka till!!
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
- mattin
- Regionskontakt Västra Götaland
- Inlägg: 868
- Blev medlem: 24 aug 2006, 22:35
- VTX-modell: VTX1800F,2006
- Ort: Göteborg
suck......
Hej,
Som jag skrev i mitt PM, så har jag nu frågat om verkstaden visste något,
men de tryckte att det vore enklast att låna en C-pipa, så.....
jag vore mycket tacksam om dittt erbjudande kvarstår?
Om så , använder du dina avgas krökar ?
När jag kollat skillnaderna mellan C och F verkar det som att det inte går att lösa utan dem också. Du kanske använder dem ? Det verkar också vara olika "y-klykor" dvs fästen, fast där kan man nog hitta på något.
mvh Martin
Som jag skrev i mitt PM, så har jag nu frågat om verkstaden visste något,
men de tryckte att det vore enklast att låna en C-pipa, så.....
jag vore mycket tacksam om dittt erbjudande kvarstår?
Om så , använder du dina avgas krökar ?
När jag kollat skillnaderna mellan C och F verkar det som att det inte går att lösa utan dem också. Du kanske använder dem ? Det verkar också vara olika "y-klykor" dvs fästen, fast där kan man nog hitta på något.
mvh Martin
VTX1800F
- snake
- Mästare
- Inlägg: 773
- Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
- VTX-modell: VTX 1800, 2002
- Ort: Stockholm, VTX 1800
- Kontakt:
- mattin
- Regionskontakt Västra Götaland
- Inlägg: 868
- Blev medlem: 24 aug 2006, 22:35
- VTX-modell: VTX1800F,2006
- Ort: Göteborg
Hej Snake,
Enligt besiktningen så är ett bullerintyg ett måste. Då min import ej klassades som flyttsak. Enligt SFRO för importer:
Grundkravet för din mc enl. VVFS 2003:23 och enligt förbifartsmetoden är 80 dB
Om din MC gått längre än 600 mil får detta värde utökas till 82dB
Detta värde skall motsvara ett stationär värde på 103dB vilket Polis eller Vägverket mäter vid flygande besiktning eller som Bilprovningen gör vid vanlig besiktning.
OBS detta 103 dB värde är INTE giltigt utan är bara en indikation på att bullervärdet vid förbifartsprovet rimligen kan innehållas.
Så gick det till:
Tog hojen till anvisad plats av SFRO rep. (kolla deras hemsida). De hade ställt upp en mikrofon på stativ (ca metern hög) på en gata i ett industriområde. Jag körde fram hojen till micken, där tog SFRO
killen över körde iväg en bit längs gatan ,vände körde på en viss växel,viss hastighet förbi micken och pricis där , gasade han fullt. Detta upprepades från andra hållet , dvs med pipan/piporna nämast micken. Thats it !
Jag har inte lånat C-pipan av knodden än, har just kollat när de kör prov igen och det är ju inte förrän i Mars/April 2008.
/Mattin
Enligt besiktningen så är ett bullerintyg ett måste. Då min import ej klassades som flyttsak. Enligt SFRO för importer:
Grundkravet för din mc enl. VVFS 2003:23 och enligt förbifartsmetoden är 80 dB
Om din MC gått längre än 600 mil får detta värde utökas till 82dB
Detta värde skall motsvara ett stationär värde på 103dB vilket Polis eller Vägverket mäter vid flygande besiktning eller som Bilprovningen gör vid vanlig besiktning.
OBS detta 103 dB värde är INTE giltigt utan är bara en indikation på att bullervärdet vid förbifartsprovet rimligen kan innehållas.
Så gick det till:
Tog hojen till anvisad plats av SFRO rep. (kolla deras hemsida). De hade ställt upp en mikrofon på stativ (ca metern hög) på en gata i ett industriområde. Jag körde fram hojen till micken, där tog SFRO
killen över körde iväg en bit längs gatan ,vände körde på en viss växel,viss hastighet förbi micken och pricis där , gasade han fullt. Detta upprepades från andra hållet , dvs med pipan/piporna nämast micken. Thats it !
Jag har inte lånat C-pipan av knodden än, har just kollat när de kör prov igen och det är ju inte förrän i Mars/April 2008.
/Mattin
VTX1800F
- snake
- Mästare
- Inlägg: 773
- Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
- VTX-modell: VTX 1800, 2002
- Ort: Stockholm, VTX 1800
- Kontakt:
- mattin
- Regionskontakt Västra Götaland
- Inlägg: 868
- Blev medlem: 24 aug 2006, 22:35
- VTX-modell: VTX1800F,2006
- Ort: Göteborg
SFRO fiins ju på flera ställen i Sverige, så det kanske kör lite olika.
Min hade inte nästa buller prov förrän mars/april, som sagt.
När jag gjorde provet , så var det flera MC och bilar på en gång. Fick ingen unik tid , tror alla fick samma. Hos oss var det först på plats, som började.
Om jag kollat rätt så är närmsta SFRO rep för dig
Tommy Ståhl
Bromma
Mobil 0706-84 64 40
MC
mvh Mattin
Min hade inte nästa buller prov förrän mars/april, som sagt.
När jag gjorde provet , så var det flera MC och bilar på en gång. Fick ingen unik tid , tror alla fick samma. Hos oss var det först på plats, som började.
Om jag kollat rätt så är närmsta SFRO rep för dig
Tommy Ståhl
Bromma
Mobil 0706-84 64 40
MC
mvh Mattin
VTX1800F
- snake
- Mästare
- Inlägg: 773
- Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
- VTX-modell: VTX 1800, 2002
- Ort: Stockholm, VTX 1800
- Kontakt:
Fick svaret att inget nytt test görs förrän i april. Det är bara att vänta...
I Stockholm (hör och häpna) görs inget bullerprov. Jag måste åka till Norrtälje eller Västerås. Jag vet inte varför, men det luktar utlokaliserings-politik lång väg.
Varför finns det inte i Stockholm? Sveriges intellektuella mittpunkt och konungens högsäte?
I Stockholm (hör och häpna) görs inget bullerprov. Jag måste åka till Norrtälje eller Västerås. Jag vet inte varför, men det luktar utlokaliserings-politik lång väg.
Varför finns det inte i Stockholm? Sveriges intellektuella mittpunkt och konungens högsäte?
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4388
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Svaret är väl ganska enkelt, med alla bullriga typer som huserar där så är det omöjligt att göra ett bullerprov på ett fordon ... :roll:snake skrev:...
I Stockholm (hör och häpna) görs inget bullerprov. Jag måste åka till Norrtälje eller Västerås. Jag vet inte varför, men det luktar utlokaliserings-politik lång väg.
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
- Knodden
- Mästare
- Inlägg: 594
- Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
- VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
- Ort: Bohus
Ja SWE bor väl där i krokarna....Nesse skrev:Svaret är väl ganska enkelt, med alla bullriga typer som huserar där så är det omöjligt att göra ett bullerprov på ett fordon ... :roll:snake skrev:...
I Stockholm (hör och häpna) görs inget bullerprov. Jag måste åka till Norrtälje eller Västerås. Jag vet inte varför, men det luktar utlokaliserings-politik lång väg.
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
- mattin
- Regionskontakt Västra Götaland
- Inlägg: 868
- Blev medlem: 24 aug 2006, 22:35
- VTX-modell: VTX1800F,2006
- Ort: Göteborg
Hej,
Japp så var det i Göteborg också. Får ta mig till Trollhättan eller Alingsås.
Du har inte kollat med Honda svenska MC ? Till mig vägrade de.
Sa att de inte mäter på samma sätt (usa och Eu) och att det inte finns några Översättnings tabeller att tillgå. Om du inte prövat kan det kaske vara värt att slå en pling dit.
/Mattin
Japp så var det i Göteborg också. Får ta mig till Trollhättan eller Alingsås.
Du har inte kollat med Honda svenska MC ? Till mig vägrade de.
Sa att de inte mäter på samma sätt (usa och Eu) och att det inte finns några Översättnings tabeller att tillgå. Om du inte prövat kan det kaske vara värt att slå en pling dit.
/Mattin
VTX1800F
- snake
- Mästare
- Inlägg: 773
- Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
- VTX-modell: VTX 1800, 2002
- Ort: Stockholm, VTX 1800
- Kontakt:
- Knodden
- Mästare
- Inlägg: 594
- Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
- VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
- Ort: Bohus
Hörde du med Honda om hur de gjorde då de fick RUNEN som de hade som demo reggad och trafikgodkänd?snake skrev:Har pratat med Honda, men Runen såldes aldrig i Europa överhuvudtaget så det finns inget helfordonsgodkännande. Bullerprov eller import via omväg till Tyskland är enda alternativen.
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010