ryckig gång 1800

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
svintus99
Wannabe
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 jun 2012, 10:07
VTX-modell: VTX 1800, 2005
Ort: Lerum

ryckig gång 1800

Inlägg av svintus99 »

Hej kunskapspanelen! :dirol:

Jag har problem med ryckig gång på min 1800 -05 ca 3900 mil. Det den rycker precis som när att soppan håller på att ta slut. Jag har haft den inne på Honda verkstad 2 gånger men dom har inte hittat nåt fel.
Den var på 3600 mils service 10/6-20 och hade väl inte gått mer än 200 mil efter det som jag kände av ryckningarna. Det var i år jag märkte det.

Jag har bytt batteri och gjort rent så det är god kontakt på polerna. Haft i ett medel i tanken vid tankning jag köpte på Honda som ska korrigerar det mesta.
Vid första besöket på verkstaden byttes tändstift från 6 till 5 i värmegrad? Det byttes ju tändstift vid stor servicen 3600 mil? Och jag rekommenderades att byta till original dämparen. Jag har gjort det och även tankat 98 oktan 3 senaste gångerna. Fortfarande ryckig gång.

Andra gången den var på felsökning på verkstaden kollades ventilspel, rengjort och kontrollerat slangar och kontakter mm. Inga felkoder noterade heller. Han vet inte vad han skall göra mer på verkstaden. Börja byta grejor på måfå tills felet upphör kanske?

Jag kan ju prova att lämna till annan Honda verkstad men dom kan väl inte mer antar jag. Det kostar ju pengar även om felet inte är avhjälpt. Det är ju surt.. :frusty:

Jag är ingen mekaniker men jag har en känsla av att det är nåt med bränslet. Med tanke på hur ryckningarna känns. Det finns ju inget bränslefilter vad jag förstår.

Är det någon har något tips som inte verkstaden kan? Jag kan väl skruva lite men ingen mekaniker alls...

Tacksam för all hjälp jag kan få..

Svintus99
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: ryckig gång 1800

Inlägg av Orre »

Hejsan!

Ja du har ju gått genom hela felsökning-programmet hörs det som!...
Tyvärr kan man ju bara hoppas att verkstaden verkligen har gjort felsökningen så grundligt som man önskar... -Det är väl det enda jag kan säga ang. att gå till en annan verkstad. (Hur duktig verkstadskillen är vet man ju inte innan minst en till har gett sin syn på saken...)

Har du "Power Commander" eller någon annan 2'a hands styrnings enhet? I så fall ta bort den! :exclaim:

Den KAN vara kittlig på tändstift märke, och är anpassad IRIDIUM stift!
Värme värde ger dock inte sådana symptom! Där emot måste du vara obs så den inte går för varmt! -Jag ville satt tillbaka org. stiften innan nästa sommar...

Ett vanligt problem är dålig jordning till tändspolarna. (Rost eller lack i vägen.)
Tunna, lätt-skadade/ärgade sladdar/kopplingar till sensorerna. (Luft, avgas, temp.)
Vakuum-slang/packningar luft-läckage. (Kan ofta indikeras om gången ändras när man duschar med startgas)

Och så klart bränsletillgång som du säger. Hörs ju ut som om du har koll på läget där! (98 okt. och en skvätt rödsprit för att få kört genom ev. vatten.)
Det kan ju dock vara slagg/fel på insprutnings munstyckena och/eller skit i tanken som tätar igen. Det ska väldigt lite störning till för att få en ryckig gång...

Kommer inte på något annat bra tips till dig i farten. Kanske någon annan har synpunkter!

Lycka till! Och håll oss uppdaterade! :yes:

/Orre :peace:
Bild
Användarens profilbild
svintus99
Wannabe
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 jun 2012, 10:07
VTX-modell: VTX 1800, 2005
Ort: Lerum

Re: ryckig gång 1800

Inlägg av svintus99 »

Tack Orre!

Får väl åtminstone höra mig för med annan verkstad innan jag ev. lämnar den där så dom vet historien och om dom har några nya ideer.

8)
Smokey
Wannabe
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 okt 2016, 16:26
VTX-modell: VTX 1800, 2004

Re: ryckig gång 1800

Inlägg av Smokey »

Jag hade liknande problem förra säsongen. Började misstänka nya bränslet med tillsatser som kanske krånglar med Powercommander? Körde i injector cleaning och blev bättre tyckte jag men känns opålitligt.

Hur tar man bort powercommander och återställer den till original?
Prosten
Wannabe
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 apr 2020, 12:15
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Tallkrogen, Stockholm

Re: ryckig gång 1800

Inlägg av Prosten »

Fick du någon ordning på den ryckiga gången? :thinking:

/J
Användarens profilbild
Peo
Regionskontakt Stockholm
Inlägg: 1373
Blev medlem: 09 nov 2005, 20:42
VTX-modell: VTX 1800 C 2005 Röd
Ort: Bandhagen, Stockholm

Re: ryckig gång 1800

Inlägg av Peo »

Hejsan.
Jag fick tips om att när man startar hojen, absolut inget gaspådrag sedan låta hojen gå tills fläkten går igång. Då ställer hojen in dom rätta värdena på rätt sätt. :stop: Men OBS att om man INTE får röra gasen under tiden.
Jag gör detta med jämna mellanrum och hojen går nu fint..
Sen rent tekniskt kanske detta inte har nån relevans men det funkar för mig..
kostnad för detta test 0:- :peace:
Nu är säsongen på G igen. 8)
Lufta era däck ofta och kör med hjärna å tänk. :thinking:
Ses utefter vägarna å på träffar :good:
Kent
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 jul 2022, 07:56
VTX-modell: Honda vtx 1300-05
Ort: Simrishamn

Re: ryckig gång 1800

Inlägg av Kent »

Måste testa de receptet, min är så ryckig mellan ettan o trean vid varvtal runt tippningsvis 15-1700 varv...
Kent
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 jul 2022, 07:56
VTX-modell: Honda vtx 1300-05
Ort: Simrishamn

Re: ryckig gång 1800

Inlägg av Kent »

Har samma skit, rycker som fan på låga varv, till exempel på fyran rycker den till 50 cirka, sen när ja kommer över den farten så slutar det, samma när jag släpper ner farten så rycker motorn i stort sett hela vägen ner till ja ska växla ner.
Kan de ha att göra med den där luftburen och de systemet, smog eller va fan de kallas, men då får man ta bort slangar och givare, även maskera kopplingar som sitter kvar. Såg nåt på Youtube om detta. Har ingen aning hur ja ska göra, de e jävligt tråkigt som de e nu, lite högre varv på växlarna så märks de inte. Men så sja de inte vara i alla fall.
Användarens profilbild
MC
Regionskontakt Södermanland
Inlägg: 1010
Blev medlem: 01 nov 2005, 13:16
VTX-modell: Laserblå 1800C-02
Ort: ESKILSTUNA

Re: ryckig gång 1800

Inlägg av MC »

Peo, är soppan inräknad i priset?
Min rycker bara när man rör gasen.
😝
Honda VTX 1800C-02
Victory Hammer S-07


Keep The Streets Empty For Me!
Kent
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 jul 2022, 07:56
VTX-modell: Honda vtx 1300-05
Ort: Simrishamn

Re: ryckig gång 1800

Inlägg av Kent »

De finns nåt som kallas desmog system, och sök på det på Youtube, har beställt grejer så de åtgärdas när ja får hem grejerna. De finns utförligt där hur man ska göra. Luftsystemet ska göras om från burken så de e en hel del luftslang med mera som ska bort och ett hål i burken ska plomberas. Två plomberingsbrickor ska ersätta det som sitter på plats nu. Lättare att söka på desmog Honda vtx 1800 så finns de en film att följa. De ser invecklat ut men är inte så svårt. Här e länken...
https://m.youtube.com/watch?v=TuQWt47C3 ... OT6LEZdbUQ
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: ryckig gång 1800

Inlägg av Nesse »

Det finns gummikuddar i bakhjulet som ska ta upp en del ojämnheter. Om de inte är bytta kanske de är slitna och kan göra ett det glappar lite...... Men borde inte ha så stor inverkan. Desmog har jag gjort på min 1300, vet inte om det gjorde nån skillnad på ryckig gång, men 1300 har ju förgasare...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Kent
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 jul 2022, 07:56
VTX-modell: Honda vtx 1300-05
Ort: Simrishamn

Re: ryckig gång 1800

Inlägg av Kent »

Har inte fått hem grejerna än, men har sett på Youtube att de ska hjälpa, hoppas så åtminstone på min 1800 :happy1:
Kent
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 jul 2022, 07:56
VTX-modell: Honda vtx 1300-05
Ort: Simrishamn

Re: ryckig gång 1800

Inlägg av Kent »

Fått hem grejerna och de sitter på plats, spasmer a från motorn är borta till 90%så de e rätt beslut att ta bort desmogskiten.
Motorn är helt annorlunda, till de bättre :yahoo: :clap:
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: ryckig gång 1800

Inlägg av Orre »

Hey!

Bra catch Kent! :good:
De flesta rev väck det där "desmog" eller "pair valve" grejerna när hojen var ny, och vi har väl hunnit glömma bort det... :p

Det handlar alltså om, som på de flesta nyare fordon, att "återanvända" oförbrända gaser för att kunna visa till snyggare utsläpps-siffror. Vilket i själva verket bara ger ytterst marginella, eller inga alls besparingar förutom just på test-siffrorna, och som endast leder till ett fordon som hela tiden måste på verkstad!
Här är "pair valve systemet" dock långt ifrån det sämsta, då man endast tillsätter frisk luft till avgaserna för att dessa ska antändas i avgassystemet. (Därav "skjuter" den när man släpper gasen) -Det vill ju dock per automatik ge en utfordring till bränsle/luft förhållandet, och gör det mer eller mindre omöjligt att få till en konsekvent jämn motorgång! Varken med förgasare eller insprutning. Med original luft och buller hör och känner man det bara inte så gott...

Insprutning systemet är som Peo säger "självlärande". (AI? :thinking: ) Men hans trick att låta hojen gå riktigt varm på tomgång känner jag själv inte till. Min erfarenhet säger annars en till två veckors körning, så det är ju värt att prova om man ändrat något! :perfect:
Motorn är ju rejält kvävd! Så det blir en totalt förändrad karaktär bara med att låta den få andas med "luft och buller"! -Alltså en öppen luftburk med ett betydligt mer öppet (K&N) filter, och med en öppen ljuddämpare. Mycket rappare och en helt annan effekt-kurva!

Power Commander funkar i mitt syn dåligt med alla "färdig-map'ar", men med att använda många timmar på att ändra lite - köra en tur - ändra lite - köra en tur - osv. osv... fick jag nog så gott resultat! (Hade jag haft en spätta bakpå med laptoppen som kunde ändrat map medans jag körde så hade det varit betydligt enklare! -Det kanske funkar med mobilen i dag?)
Man måste dock ha sten-koll på hur tändstiften ser ut! -Ger du en för mager blandning riskerar du total-haveri! (Och var obs på att bakre cylinder alltid går varmare på denna typen V-motor!)
När jag fick anledning att få den mappad på bänk tyckte jag det var riktigt häftigt! En riktig wow-upplevelse! :D
-Men när sen PowerCommander'n la av för några år sedan, gick det 14 dagar innan den gick fint alldeles av sig själv, och så tyckte jag, och tycker fortfarande, att det funkar precis lika bra utan! Så med facit i hand kunde jag väl egentligen bara ha skitit i hela map-grejen... -Inte ska jag vinna några tävlingar med tiondels-marginaler... :fierce:
(Det var väl förresten just det som Gusten sa när jag fick köpa hans PowerCommander!... :p -Vilken för övrigt bara kan tas bort utan några allvarliga ingrepp.) (Det hör nog också till saken att jag 15 år senare och med 8° rake kör betydligt lugnare!...) :yes:

Här är som en kuriosa min egen map från dyno-bänkning.
Som sagt är det effekt-kurvan som blir så enormt förändrad när motorn får andas! Effekt-SIFFRORNA är uppenbart inget att bry sig om. -Ja förutom det tidiga och kraftiga momentet då!... 8)
Den mättes då på hjulet till 99.6hk. vid ca.4800rpm. och hela 176.7Nm. vid ca.3000rpm.! (112.5hk. på motorn)
(Original uppges till ca. 97hk. och 156Nm på hjulet.)
IMG_20230809_091037.jpg

Sen vet jag inte om någon kanske förväxlar "ryckig gång" med själva utväxlings-systemets alla "glapp"? -För med kardandrift blir det många och hårda övergångar!
Först med endast två enorma och lång-slagiga kolvar, som visserligen med en balans-axel mellan, ändå dunkar rakt på en något under-dimensionerad växellåda (som för övrigt INTE är någon egen "låda"! ;) ) Och så från växellådans utgående drivaxel först två 90 graders tandhjul, så raka splines till ett knutkors, och så själva kardanen med ytterligare raka splines i varje ända, och så till ännu två 90 graders tandhjul, och ytterligare en axel med splines till slutligen gummi-kuddar i bakhjulet... -Då BLIR det glapp!!... :o
Jag menar, för att rent praktiskt kunna montera detta på denna typ av fordon så ÄR det pytte-lite glapp på varenda spline och tandhjul! Och sammantaget så blir det ett rejält avstånd mellan pådrag och släpp! (Och som Nesse säger gör gamla och hårda och kanske slitna gummi-kuddar inte saken bättre!)
Sen gör ju den "själlösa" insprutningen med 100 hästar och 170Nm inte saken lättare! 1800-motorn går nog så "hårt"! (Och jag misstänker att den lite snällare förgasar-motorn på 1300'an mildrar detta fenomen?)

Jag vet att det inte bara är jag som gillar att dunka fram på så låga varv som möjligt! Men min hoj kör jag INTE så mycket under 60 knyck på 5'ans växel! -Jag kan nog hålla den på 5'an ner till ca.40 knyck, om jag sen inte behöver mycket motorkraft för att öka farten. OM jag behöver det, så börjar den att "jucka" på alla glapp i utväxlingen! Tveklöst!!

-Detta "fenomen" är INTE någon "ryckig gång i motorn", utan helt enkelt sättet hojen är byggd på! -Med KARDAN!
(Det kan ju också ses på bänknings-resultatet över! -HK på motor kontra på hjulet... ;)
Jag känner inte till någon bälte-konvertering, men kedja vet jag har använts. Det handlar nog då mest om bakhjulsbredd...
-Om man inte kan leva med att inte kunna kryp-köra i samma växel som ger 200 knyck så är kanske inte VTX'en rätta hojen. Men jäklar vad jag skulle sakna känslan att vid 40km/h ge full gas i 3'an, och så bara hålla den där till varvtals-spärren slår in!!! :boogie: :teeth:

Ps.
Jag har ingen som helst erfarenhet av HD, men provkörde för några veckor sedan en kompis hoj med egen-byggd ca.1700cc. stor motor.
Den gick trots den "blaffriga" HD-gången förvånande smidigt, och med mycket mindre vibrationer än min VTX1800! (Jag misstänker att hans kunskaper som motor-byggare hade stor ära i just det.) Dessutom utan tvekan betydligt mer "själ" i en stor maskin med förgasare! -Och väldigt gott att slippa kardan-effekten nämnd över! Men fan, jag måtte ju växla tre gånger så ofta!!...
-Makan till varv-villig PowerCruiser än VTX1800 ska man nog leta länge efter!! Och med de ram- gaffel- broms- motor- kvaliteter våra hojar besitter är och förblir jag såld!... :heartbounce:

Simma lugnt! :surfing:
/Orre
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild
Sudden
Oinvigd mästare
Inlägg: 355
Blev medlem: 30 apr 2007, 09:03
VTX-modell: VTX 1800, 2005
Ort: Örebro, VTX1800C Grön

Re: ryckig gång 1800

Inlägg av Sudden »

Orre,
bra och informativt :clap:

Tack
Sudden
Skriv svar