MOTOROLJA

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Smokey
Wannabe
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 okt 2016, 16:26
VTX-modell: VTX 1800, 2004

Re: MOTOROLJA

Inlägg av Smokey »

Får nog bli ett byte av fjädrar till Barnett. Vilken silikon kör ni för att täta kåpan efteråt?
uros_89@hotmail.com
Wannabe
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 jun 2016, 16:54
VTX-modell: VTX 1800 C, 2006
Ort: Tumba

Re: MOTOROLJA

Inlägg av uros_89@hotmail.com »

Smokey skrev: 25 jun 2017, 09:40 Får nog bli ett byte av fjädrar till Barnett. Vilken silikon kör ni för att täta kåpan efteråt?
Hej

Bytte precis till Barnett fjädrar för 3 veckor sedan. Köpte J-b weld på Mekonomen. Funkade jätte bra. 24h torktid efter att du har klappat ihop kalaset.
Så här ser det ut. https://navx.se/produkt/hi-temp-red-silicone-85-gr/

Big shot + demontering = Pain!

Lycka till!
Smokey
Wannabe
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 okt 2016, 16:26
VTX-modell: VTX 1800, 2004

Re: MOTOROLJA

Inlägg av Smokey »

Tack!

Big shots här med.. Första gången de ska ner. Några tips på saker för att underlätta eländet? 8)
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: MOTOROLJA

Inlägg av Orre »

Har väl egentligen aldrig haft problem med "fel märke" på packningsmassa, och torktid har jag aldrig ens tänkt på i detta sammanhang... :rolleyes:

Däremot har jag bränt mig på att ytorna inte har varit 100% rena och avfettade!! :exclaim: Använd brake-cleaner eller rödsprit eller nåt sånt!
-En klassiker är att det ligger kvar lite olja i kåpan som gör en liten rännil i botten när du vänder på den och monterar. -DÄR kommer det att läcka!!... :dash:

Jag har också ofta sett skrämmande MYCKET packningmassa i motorerna! :stop: Du vill INTE ha små silikon-bitar som åker runt och täpper till oljekanaler! :exclaim: -Tänk på att det pressas ut lika mycket på insidan som det du ser på utsidan!
Tillpassningen är i utgångspunkten så gott som perfekt, så stryk ut det med fingret så det bara blir ett tunt lag!

/Orre :peace:
Bild
Smokey
Wannabe
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 okt 2016, 16:26
VTX-modell: VTX 1800, 2004

Re: MOTOROLJA

Inlägg av Smokey »

Har varierat mig med Castrol och Motul nu och Motul är ljusår bättre i VTXen. Framförallt märks det på växlarna och hur mer precist och tydligt de går i. Med Castrol hade jag ofta krångel med växlarna och fick ofta problem att få i 1an från neutral osv. Förvånande hur stor skillnad det kan vara men ingen mer Castrol i min hoj.
Skriv svar