Grupp åkning

Moderator: Geronimo

Schassen

Grupp åkning

Inlägg av Schassen »

Hur gör Ni när Ni kör med varandra i grupp?

Kör Ni lite hur som helst eller håller Ni Er till strikta och väl diciplinerade kolumner?

Jag som bara har kört med upp till 2 andra samtidigt (den ena min handledare och den andra en som bara ville hänga med trots att vederbörande har sitt mc kort) har ju ingen erfarenhet av detta men antar att det finns såväl styrkor som svagheter med alla metoder och alternativ.

Jag antar att om man kör i diciplinerade led så måste var en veta sin plats i det ledet samt hur man skall aggera i olika situationer. Därför är det enligt vad jag "tror" viktigt att köra kortare turer med varandra och inte minst med nya som man tidigare inte kört med för att försäkra sig om att det funkar. Vidare "tror jag" att det inte är helt enkelt att köra i diciplinerade kollumner, att det är en teknik som man måste ta åt sig (lära sig).

Självklart kan jag ha fel!!!!!!!!!

Därför vore det kul om:

1. Någon/Några från VTX RIDERS SWEDEN i Göteborg skulle kunna ansöka om att bli min(a) handledare med Transportverket under en kort period så att jag på det viset kunde få lite erfarenhet med att köra i grupp och Ni får ett hum om hur jag kör. "WIN-WIN"

2. Om det händer att Ni kör en kortare tur förbi/genom Lerum så skulle jag kunna hänga på förutsatt att jag antingen har mitt kort i hand eller att punkt ett ovanför är uppfylld.
Senast redigerad av Schassen den 11 maj 2010, 09:12, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Grupp åkning

Inlägg av Nesse »

Vi försöker vara distinkt när vi kör i kolonn. Vi håller oss till zig-zag mönstret. Det är bra om du över det med dina kamrater. Men samtidigt måste man vara med på att kolonnen går över i ett led med lite längre avstånd om det blir kurvigt och/eller smalt. Är man ovan att köra i en längre kolonn kan det vara bra om man i början ligger med ganska långt fram i täten för att få in känslan.

Och ja, övning ger färdighet :-)
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Grupp åkning

Inlägg av Västerlanda »

Några allmänna regler: 8) 8)

Regler vid körning i kortege.



1. För alla körningar skall en frontman och en köman utses.

2. Det förutsätts att alla har full tank vid starten och om någon behöver tanka under resans gång skall
frontmannen informeras snarast.

3. Frontmannen informerar innan körningen om färdplanen

4. Frontmannen kör alltid först och kömannen alltid sist, båda liggande till vänster i filen, alternativt position
för kömannen är mitt i filen.

5. Kör i en så tät formation som möjligt i ett zig-zag mönster med första mc till vänster i filen. Släpp inte av
utrymmet fram till nästa hoj, detta för att undvika kraftiga gaspådrag och ojämn körning för att ”hinna i fatt”.
Kör ej i bredd, det är förbjudet, respektera den framförvarande hojens ”vingelutrymme”.

6. Kör med ”ett öga i backspegeln” hela tiden, håll uppsikt lika mycket bakåt som framåt.

7. Om vägen smalnar av upphör zig-zag formationen, alla tar automatiskt eget spår. Detta gäller främst smala
70-vägar där vägbredden kan vara runt 3-4 m, när vägen åter blir bredare återgår gruppen till zig-zag
formationen. Notera hur hojen framför dig kör.

8. Inga omkörningar inom gruppen, undantaget är återtagande av position om någon hoj tvingats sakta ner
eller stoppat. Alla måste bli på sin plats under körningen.

9. Mindre erfarna mc-förare bör köra långt fram i kortegen samt i möjligaste mån ligga i höger spår.

10. Gällande hastighetsbegränsning skall enligt lag följas, dock med hänsyn taget till allas säkerhet
avseende omkörande bilister har noterats att marschhastigheten främst på 70 och bredare 90-vägar bör
ligga 10 km över då omkörande bilister blir betydligt färre. Detta bedöms dock av frontmannen beroende på
vägens beskaffenhet.

11. Frontmannen styr hastigheten för kortegen och skall undvika kraftiga gaspådrag vid förändring av hastighet
när så påvisas av skyltar. Generellt skall frontmannen köra så jämnt som möjligt.

12. Vid omkörning skall frontmannen köra med kraftigt gaspådrag och gruppens medlemmar skall följa med, slå inte av gaspådraget för tidigt så att alla i gruppen kan fullfölja omkörningen och så att någon av medlemmarna inte blir ”hängande” i vänsterfil längre tid än absolut nödvändigt dvs. inte får plats mellan sista hoj i kortegen och den bil som varit mål för omkörning

13. Kömannen säkrar utrymme för kortegen vid filbyte och vid vissa omkörningar genom att gå ut i vänsterfil samtidigt som frontmannen byter fil, detta för att säkra upp utrymmet för den framförvarande kortegen i syfte att undvika att bilar kommer in i kortegen.

14. Försvinner hojen bakom dig, slå av på tempot och stanna till om hojen bakom dig inte dyker upp. Till slut stannar även frontmannen. OBS! stanna på ett sätt så att du inte utgör någon fara för dig själv eller andra trafikanter. Stå kvar på din plats. Frontmannen är den som åker tillbaka och kontrollerar. Frontmannen är också den som åter startar upp kortegen.

15. Vid tekniska problem är det kömannen som stannar med den som har problem. Resterande del av gruppen fortsätter med frontmannen och stannar vid första lämpliga plats och inväntar besked från kömannen.

16. Om någon lämnar gruppen vid delmål eller paus skall alltid frontmannen informeras innan avvikelse sker.

17. Lämnar man gruppen under körning skall man tydligt markera att bakomvarande skall glida förbi och som sist låta kömannen förstå att man lämnar gruppen.

18. Om bil lyckas tränga sig in i kortegen skall gruppen iakttaga stor försiktighet och inte omedelbart kasta sig ut i krypkörfältet då detta fält inte har samma vägskick som den övriga vägen det kan dessutom ligga både bildelar och annat i krypkörfältet som kan förorsaka en olycka. Behåll formationen och låt bilisten avvakta tills ny möjlighet till omkörning för bilisten ges.

19. Upprepa handsignaler framifrån från frontmannen till kömannen. Om handsignal om bensinbehov kommer bakifrån skall detta upprepas framåt. En kort signal med tutan kan användas för att påkalla uppmärksamhet från den framför.

20. Parkering vid stopp sker samlat och med snygg uppställning/parkering på led sida vid sida i formationsordning.



Handsignaler

1. Stopp eller sakta ner:

- Stopp, lyft vänster hand handflatan framåt. Sakta ner vinka upp/ner med handflatan vänd nedåt.

2. Behöver tanka:

- Vänster hand, peka på tanken

3. Din blinker är på:

- Vänster hand, växelvis knuten och öppen hand

4. Behöver stanna:

- Vänster hand vinka upp/ner med handflatan vänd nedåt (punkt 1).



Ljudsignal

Upprepade långa ljudsignaler, olycka har inträffat, stoppa kortegen. :!: :!:

Hälsningar Michael
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Grupp åkning

Inlägg av Västerlanda »

NESSE :!: :!:

Kan Du lägga ovanstående på lämplig plats i forumet så att det är lätt o hitta :?: :?: 8) 8)

TACK
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Schassen

Re: Grupp åkning

Inlägg av Schassen »

Tack Nesse och Vesterlanda, bra information
Användarens profilbild
Dosan
Senior adept
Inlägg: 232
Blev medlem: 28 aug 2009, 19:42
VTX-modell: 1800, -05 Svart !
Ort: Sandviken

Re: Grupp åkning

Inlägg av Dosan »

Kalas med lite (mycket) info för en som aldrig velat inta kolonnkörning :D
Det är inte något man strävar efter på cross och endurotävlingar :roll:

Jo, bara ett par funderingar :
Hur kör ni i t.ex stadskörning ? och vid stoppskylt, åker man upp jämsides två och två eller hur var det ?
Tackar för bra info !
Pengar har inget värde förrän man köpt en VTX för dom !
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Grupp åkning

Inlägg av Västerlanda »

Vi ställer oss så många som möjligt i bredd , o väntar på att Julgranen ska bli GRÖN.
Sedan drar vi järnet till nästa ljus :P :P :P :lol: :lol: :lol: :wink: :wink:


Två o två, vid stopp, återtar sedan normal pos. 8) 8)
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Grupp åkning

Inlägg av Nesse »

Om man kör kortege (med tillstånd) genom stan, så brukar man "sätta ut" en man som "spärrar" trafiken där så behövs för att slippa få in bilisterna i kortegen (se punkt 13). Med fördel använder vi Martin och hans lysande röda mc som stoppsignal ;-). Men det är väl lite specialfall där alla känner färdvägen och personer blivit vidtalade i förväg för att sköta denna uppgift. Normalt så försöker vi få med så många som möjligt genom trafiken och planera så att det finns ställen att vänta in de som fastnat. Åter igen, planering av färdvägen är viktig och känsla för trafiksituationen och observanta kortegianer.

Jag hoppas det blir en kortege till slottet och parkering bredvid högvakten, eller...?
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Martin
Guru prospect
Inlägg: 1300
Blev medlem: 01 nov 2005, 20:55
VTX-modell: VTX1300 2004
Ort: Skövde

Re: Grupp åkning

Inlägg av Martin »

Självklart ställer jag och min RÖDA vän upp på vad klubben önskar. Eller också kan man tänka sig ett TEAMWORK (lagarbete), DU, Nesse i starten med din GRÖNA och jag vid målet med min RÖDA.
Bara en månad kvar ca, va gött.

Martin
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Grupp åkning

Inlägg av Bobby »

Stoppskyltar och lampor gäller bara bilister. Fråga vilken cyklist som helst :o
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Schassen

Re: Grupp åkning

Inlägg av Schassen »

Hand signals http://www.ohioxriders.com/etiquette.htm kan vara en intressant länk????????
Användarens profilbild
Martin
Guru prospect
Inlägg: 1300
Blev medlem: 01 nov 2005, 20:55
VTX-modell: VTX1300 2004
Ort: Skövde

Re: Grupp åkning

Inlägg av Martin »

Pice of kake för dig som behärskar detta språk, Shassen, kanske värre för oss andra, enspråkiga svenskar. Men med rätt tecken,( handflax), så tror jag att man kan reda ut de problem, som kan uppstå vid en "kortege-körning". Länken var intressent och kanske man ska anamma de rörelserna som visades? En fördel som vi har: Vi kan diskutera, om en del saker, här på vårat Forum innan man "bestämmer" hur det ska vara i vår klubb.

/Martin
Schassen

Re: Grupp åkning

Inlägg av Schassen »

Martin skrev:Pice of kake för dig som behärskar detta språk, Shassen, kanske värre för oss andra, enspråkiga svenskar. Men med rätt tecken,( handflax), så tror jag att man kan reda ut de problem, som kan uppstå vid en "kortege-körning". Länken var intressent och kanske man ska anamma de rörelserna som visades? En fördel som vi har: Vi kan diskutera, om en del saker, här på vårat Forum innan man "bestämmer" hur det ska vara i vår klubb.

/Martin
Jag märker att en del av signalerna är enligt min mening lite överbord (för mycket) eller hur jag nu skall uttrycka mig - t.ex. starta motorerna..., andra signaler t.ex. när man visar att det finns fara på vägbanan används redan av flera inom klubben bl.a. av Bobby m.fl.

Det är således inget som säger och det tycker inte jag heller att vi bör kopiera detta men vi kan kanske enas om något som gäller för oss (VTX Riders Sweden) "steg 1" när vi är ute och kör så att vi förstår varandras teckenspråk. Då vore det kanske en idé att i steg 2 lägga ut de tecken som klubben enas om under en länk av något slag på hemsidan så att det blir lättare för klubbens alla medlemmar att få kännedom om dessa.

Förstår du hur jag tänker?

/Thomas
Skriv svar