Åka med hoj med barn

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Tob

Åka med hoj med barn

Inlägg av Tob »

Någon som har erfarenhet av att åka med ett barn bakpå?
Har en son som är 5,5 år, inte riktigt 120 cl ännu, hoppas att han kommer upp till det i sommar. Har lite svårt att hitta kläder till honom. Någon som kan dela med sig om sina erfarenheter?

- Tob
elge

Inlägg av elge »

Hej!
Har kompisar som kört med barn bakom. De är nog 7-8 år gamla. Bra med sissy som stöd och räkna med korta svängar. Lätt att dom vaggas till sömn av det vackra ljudet från en VTX. Vissa kör med sele eller remmar och det kan väl vara bra. Ännu bättre är nog någon form av headset så man kan prata med barnet under färd.

Elge
Användarens profilbild
PROPPEN
Adept
Inlägg: 134
Blev medlem: 29 apr 2006, 20:27
VTX-modell: VTX 1800 svart
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av PROPPEN »

Tjena Tob,
Vi har en 6åring snart 7. som i och för sig är väldigt lång för sin ålder ca 135cm. det som jag tycker känns väldigt viktigt är att han når ner till fotpinnarna utan problem. sen blir det lite besvärligt för de små att se något så de har en tendens att vilja luta sig ut åt sidorna, detta känns nog mer farligt än det igentligen är :) jag tror inte det är inte åldern utan mognaden som har störst betydelse för att kunna åka med. prova med lite korta turer så han inte tappar koncentratinen från början. själv har vi inte åkt på några längre turer än men det kommer nog i sommar för han är väldigt sugen på att få åka igen.
ha d och lycka till/ Proppen
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

Min 10 åring fick för sig att nicka till på Faluträffen förra sommaren, vaggas väl till sömns av den trygga motorn. Jag fick ha björnkoll bakot och knackade på hans knä hela tiden för att se om han var med. Lär ungarna att kommunicera på något sätt, med tummen upp (allt ok) och tummen ner( nu är jag trött) t ex... Sedan är det aldrig fel att spänna fast dem. Lilljäntan har hittills bara suttit framför mig, fastknuten i mig, på småturer på stan - hon bara älskar det...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Sidewagon
Senior adept
Inlägg: 276
Blev medlem: 29 aug 2005, 14:00
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Uppsala, kör VTX 02 2,0 liter

Åka med barn bak

Inlägg av Sidewagon »

Tjena,
Jag har åkt med min dotter sedan 01 och hon är född 94.men då hängde ja på sidovangnen,för annars hade det inte alls gått.jag tycker man ska va säker på att dom klarar det.Kp har börjat åka bak men det först våren 05,vid 11 års ålder.Och hon är lång för sin ålder och det har stor betydelse.Men 05 va vi till USA och åkte MC och vi tränade hemma all ledig tid för att hon skulle bli säker korta turer och så längre o längre,så blev det runt 400 mil där.
Det är ju viktigt med skyddsutrustning och då är problemet att hitta tillräckligt lätta hjälmar för barns nackar klarar inte av så stor tyngd.
Jag har kläder och hjälmar o stövlar som Kp vuxit ur så om någon är intresserad så hör av er till mig.Lycka till med era barn där bak men ta det försiktigt och börja med korta turer och stanna ofta.
Tob

Inlägg av Tob »

Tack för tipsen, han får nog vänta ett tag - växa till sig så att säga. Den som väntar på en VTX väntar aldrig för länge!

- Tob
Wippe

Inlägg av Wippe »

Alltid för länge menar du väl :D :D

För övrigt håller jag med föragående talare. Tänkte på de bara med komunikationen. Jag köpte 2 små walkitalkies och moterade in mic å hörlurar i hjälmarna.. Funkade kanon. Då vill inte min 7-8 åriga tös somna längre.. Dock fick papppa ont i huvudet av alla frågor. Men va gör de om man vill dela intresset..
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Inlägg av Orre »

Hoj!

Ser att det är en gammal tråd, men det är ju fort gjort å laga fler ungar...;-)

Duells har den här:
Barnsits mc/skoter
Sitsen som gör att du kan ta med barnen på en mc/skoter tur. Rekommenderas från 3 år. Universell montering med hjälp av ett flexibelt system med remmar.
Artikelnr: 29-535 Vägledande ut-pris: kr. 2195,-

Bild här

Og så finnes det ett "CRV" bälte som nog inte är så dumt. Hittade hemsidan här

Barnsitsen har visst selar till att sätt fötterna i om barnet inte räcker ner till fotpinnarna.
Bältet/selen är beräknat till max 45 kg.
Har inte letat efter några återförsälgare i Sverige..

Mina ungar har börjat åka först när de har räckt ner till fotpinnarna, och jag har inga personliga erfarenheter av dessa tillbehör, men jag har hittat en god del positiva omtaler på forum osv.
Både ungarna (och spättan) har somnat där bak flera gånger, så det är kanskje inte så dumt med en sele!... :wink: (Frugan satt och sov på den lilla plankan bak på en Fireblade vi lånade en 200-milatur också...) :shock:

Sissy känns väldigt trygt och gott! Både yngstemann och spättan har efterlyst det på nya cykeln... Har själv suttit bak på min gamla sykkel med sissy på några povturer, och man sitter ju som en kung! :D Det är nog det första en bör investera i!

Orre
Bild
Skriv svar