Kör/sol glasögon med styrka - internet-rekommendation.

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Kör/sol glasögon med styrka - internet-rekommendation.

Inlägg av Orre »

Hej. :wave:

Har kommit dithän att det är hiskeligt mycket bättre upplevelse av världen när man har på sig glasögon... :sorry:
Detta bjuder ju på en del utfodringar när man kör hoj då.. Speciellt med öppen hjälm!

Likaså har det upp genom åren alltid varit ett tema att hitta bra solglasögon som funkar som körglasögon.
Lite här och där på mässor och träffar brukar det ju finnas kör-brillor med packning som ska sluta tätt (och jag har så klart några såna också...) men man vill ju gärna ha dom där riktigt sköna märkes-glasen!
Det är verkligen milsvid skillnad att ha på sig typ "Oakley", "RayBan", Maui Jim" osv... ! :exclaim: Har dock aldrig hittat några solbrillor som sluter så tätt att man slipper att ögonen rinner, med medföljande risk för katarr osv... :no:
(Inte ens VTX-shopens egna supertuffa Gatorz har funkat för mig...) :o

I år tänkte jag att nu får det kosta vad det kosta vill, jag SKA ha!
Tyckte att en sån grej som glasögon, som dessutom kostar så jäkla mycket, vill man handla i fack-handeln och prova och känna på liksom... Så jag har varit hos otaliga optiker och letat och frågat!
Men nej då... Glasögon-bågar är ju så klart en mode-sak, så det har varit komplett omöjligt att framdriva några kör-glasögon!??
-Dock har jag fått veta att man nu fått nya tekniker för att slipa glas så att man även kan slipa glas med relativt stor böj på glaset! Så om jag bara hittar den glasögonbåge jag vill ha, så kan jag få slipat in glas för ca. nok. 2700,- st.!... -Så klart PLUS tillägg för färg, polaroid, anti-reflex, spegel osv. osv... Alltså MINST 6-7 tusen bara för glasen!... Oavsett hjälper ju inte det när jag inte har hittat någon båge! Sätta in glas för 7 papp i en hundra-kronors båge från Biltema har man ju inte lust till... :sleepy:

Jag beställde en ny syn-test, och gav sen upp mina lokala optiker och började kolla runt för att handla via internet i stället!
Det finnes så klart MASSOR att välja på ute i världen! (Googla efter "RX Sunglasses" (RX för recept)) Varför butikerna här hemma inte klarar att skaffa fram något vet i katten...

Det är nu några veckor sedan jag fick mina brillor i posten, och jag är så jäkla nöjd att jag har lust att dela med mig av detta! :yahoo:

Jag fastnade för en butik som heter SPORTRX.COM som jag nu absolut kan rekommendera!
Där är enkelt att söka via div. "kategorier", och det finnes mycket information, blogg och hjälp till att hitta rätt glasögon. Dessutom har dom en "chat" där jag snabbt och enkelt fick svar på frågor! :good:
Det är så klart högst individuellt vad man ska handla, och jag kan bara berätta om detta ena paret jag har köpt.
-Jag skulle alltså ha solglasögon med styrka som är mest möjligt täta mot skallen för att kunna köra hoj utan visir.

Jag ände upp med en "Wiley X" båge som heter "Tide". Grundat på att den har en packning som enkelt kan knäppas på eller av, storlek, färg och en form och utseende som jag tycker har funkat med andra solglasögon. Fåfängan länge leve... :p
Jag gick för "Build Your Own Prescription Sunglasses" och valde:
"Single Vision Digital", och fick helt perfekta glas! Det är nog så stor böj på glaset, men det är helt perfekt syn över det hela! Ingen som helst förvrängning någonstans vad jag kan se! Fasen vad gott det är att se klart! :good:
"Light Reactive Drive", är alltid solglasögon, men går från gult till koppar till mörkbrun beroende på ljus. PRECIS som jag vill ha det! DESSUTOM ändrar dom färg även i bilen! Alltså även där det finnes något UV-skydd i vägen!! Jag måste säga att jag är sjukt nöjd med dessa glas! Dom är så snabba, och ändrar precis den del av glaset som behövs för att jag aldrig blir bländad! Dessutom är dom på det ljusaste alltså nog så gula (kontrastrika) och ljusa nog för att det är först när det blir HELT mörkt ute som dom blir FÖR mörka!... -Polaroid ingår! :good: (Här är producenten)
"Gold Flash Mirror", för att få ännu lite mer ljus-reflektion, och för det skulle va lite coolt... 8) Som jag hoppades visade det sig också att "Flash Mirror" bara var litegrann spegling, och inte HELT spegelblanka, vilket ju kan vara lite jobbigt för den man står och pratar med... :p -Här blev jag också över förväntan nöjd! :good:
"Anti Reflective" ingår i spegelglas!
("Anti Fog" hoppade jag över, och har heller inte saknat det.. )

Som sagt, jag är dundrande nöjd! :cheer:
Glasögonen sitter som ett skott! Är så gott som HELT täta mot skallen med packningen på, och även utan packningen är dom täta nog upp till ca. 80 km/h utan problem!
De där "Drivewear" glasen är det sjukt skönt ljus i! Och att äntligen få recept-glas som funkar som solglasögon också i bilen är ju bara helt super!
Utseendet med "Flash" spegelglasen tyckte jag blev suveränt, även om just den där bruna "Tide" bågen jag valde nog visade sig vara mer svart än brun..
Väska, stroppar och tvätt-klutar var förstås med.

Det tog en vecka med slipning + en dryg vecka frakt, närmare bestämt 17 dagar från jag beställde till jag hade dom i handen.
Pris kom på ca. nok. 4500,- totalt med frakt, tull och moms. :good:

/Orre 8)
Wiley-X-Orre.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild
Användarens profilbild
Wheeler
Adept
Inlägg: 149
Blev medlem: 11 sep 2012, 16:48
VTX-modell: VTX 1800, 2004
Ort: Umeå

Re: Kör/sol glasögon med styrka - internet-rekommendation.

Inlägg av Wheeler »

Värst Orre!
Snygga som tusan, OCH slipning.
Nice!
Våga leva! Lev idag!
Skriv svar