Regnstövlar någon?

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Skriv svar
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Regnstövlar någon?

Inlägg av Raffe Gbg »

Nån som har tips på bra regnstövlar - såna som man drar över dom vanliga mc-stövlarna? Dom jag har hittat hittills är ju mer eller mindre rena skämtet, svåra att få på och av och går sönder ganska lätt. Typ såna man köper för 200 spänn på Handelsboden alltså. Samma sak gäller väl egentligen även regnhandskar. Det måste väl ändå finnas bättre och mer praktiska grejer, även om det blir lite dyrare. "You get what you pay for" heter det ju och säsongen närmar sig med STORMsteg ...
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Regnstövlar någon?

Inlägg av Nesse »

jaa, regnhandskar... finns handskar av gummi på biltema, där även "regnpåsar" för skorna finns, inte det bästa kanske, men vad är alternativet, stövlar kanske... jag provade nåt år med styrmuffar, det fungerade både mot kyla och hyfsat mot väta, men när det regnar och man behöver ta upp handen ur muffen för att torka visiret, så blir det problem att trycka ner handen i muffen igen eftersom den trycks ihop av fartvinden, aja, man tappar lite koncentration på vägen ett tag och det är ju inte det bästa i regn...

Ylle, jäkligt mycke ylle under stället om jag åker långt är mitt bästa tips efter att ha åkt i 35 mils regnande i <+10 graders värme... man blir blöt rakt igenom (vtx-tanken leder ju vattnet rakt mer i strevet, där det bildar en liten sjö, ett tag, sedan läcker det igenom regnställ) , men inte så jävla kall... är man helyllekille så är man tydligen en bra snubbe!
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Regnstövlar någon?

Inlägg av Raffe Gbg »

Nesse skrev:jaa, regnhandskar... finns handskar av gummi på biltema, där även "regnpåsar" för skorna finns, inte det bästa kanske, men vad är alternativet, stövlar kanske... jag provade nåt år med styrmuffar, det fungerade både mot kyla och hyfsat mot väta, men när det regnar och man behöver ta upp handen ur muffen för att torka visiret, så blir det problem att trycka ner handen i muffen igen eftersom den trycks ihop av fartvinden, aja, man tappar lite koncentration på vägen ett tag och det är ju inte det bästa i regn...

Ylle, jäkligt mycke ylle under stället om jag åker långt är mitt bästa tips efter att ha åkt i 35 mils regnande i <+10 graders värme... man blir blöt rakt igenom (vtx-tanken leder ju vattnet rakt mer i strevet, där det bildar en liten sjö, ett tag, sedan läcker det igenom regnställ) , men inte så jävla kall... är man helyllekille så är man tydligen en bra snubbe!

Fryser gör jag sällan, har ett utmärkt Rukka goretex-ställ. Och Handelsbodens tvådelade regnställ har hållit mig torr även under flera dagars regniga mc-turer i Norge. Men händer och fötter ...
Idén om att göra plats för gummistövlar i packningen låter faktiskt inte så dum. Jag har ett par rågummistövlar av god kvalitet som jag bara använt under jakt, men dom skulle säkert funka utmärkt även under mc-körning i regn. Ska faktiskt prova. Tackar för tipset Nesse! (Att jag inte tänkt på det själv?)
På tal om besvärande regn på visiret har jag läst nånstans att det hjälper bra om man vaxar visiret då och då. Dropparna ska rinna undan fort och lätt. Har dock inte provat själv.
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Regnstövlar någon?

Inlägg av Nesse »

jopp, vaxa visiret hjälper en del, men insidan är värst när det regnar, imma och regndroppar som stänker in när man öppnar lite för att slippa imman... kanske vax på insidan också? hmm, vilken modell har du av regnställ, jag har som bäst klarat mig i fem mil när det hällregnar... har funderat på att leta reda på galonisar efter nån av ungarna ibland
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Regnstövlar någon?

Inlägg av Nesse »

Har du ruta på din vtx?
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Regnstövlar någon?

Inlägg av Raffe Gbg »

Jepp, jag har ruta. Och den avvisar förstås en hel del regn och blåst. Regnstället är av märket Bikers, tvådelat. Jag är helnöjd och det har aldrig hänt mig att det blåser in väta mellan jacka och byxa. Jag har ett helt ställ också av samma märke, men det är så jäkla krångligt att dra på sig, särskilt om Goretexjackan har hunnit bli lite fuktig på utsidan.

Länk:

http://www.handelsboden.com/regnstall-t ... c-112.aspx
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
AntonW
Senior adept
Inlägg: 211
Blev medlem: 05 aug 2012, 17:06
VTX-modell: VTX 1800, 2006
Ort: Sandviken

Re: Regnstövlar någon?

Inlägg av AntonW »

Jag har också handelsbodens tvådelade. Funkar klockrent. Tyvärr så har jag lyckats bränna hål på högerbenet, som hamnar lite för nära avgaskröken. Men det är ju inte regnställets fel. Nackdelen är att det fyller ju nästan hela packväskan när man inte ska ha det på sig.
Det är resan som är målet
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Regnstövlar någon?

Inlägg av Nesse »

Raffe Gbg skrev:Jepp, jag har ruta. Och den avvisar förstås en hel del regn och blåst.

Länk:

http://www.handelsboden.com/regnstall-t ... c-112.aspx
Ahh, det förklara nog en del, antar att du aldrig får en pöl mellan benen vid tanken då? För grejen är väl att det är få regnställ som pallar med att man sitter i vatten. Kör jag min VTR så har regnet aldrig varit ett stort problem...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Regnstövlar någon?

Inlägg av Västerlanda »

Kör Ni i regn :swoon: :swoon:

" Om det blir spår i vattnet på vägbanan efter framförvarande fordon, finns inget grepp kvar. Stanna o invänta bättre väder."

;) ;)

Så står det....... :thinking: :thinking:

Har provat det mesta vad gäller stövlar o handskar, även neopren handskar (paddlar modell). MEN ännu inte hittat något som håller mig helt torr o varm. Kör med Lindstrands tvådelade regnställ, håller tätt, men vid RIKTIGT mycket regn händer det att det rinner in runt halsen från hjälmen.
http://www.motobikers.se/sv/product/514 ... -regnjacka
http://www.motobikers.se/sv/product/627 ... s-regnbyxa
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Regnstövlar någon?

Inlägg av Nesse »

Västerlanda skrev:Kör Ni i regn :swoon: :swoon:

" Om det blir spår i vattnet på vägbanan efter framförvarande fordon, finns inget grepp kvar. Stanna o invänta bättre väder."

;) ;)

Så står det....... :thinking: :thinking:

Har provat det mesta vad gäller stövlar o handskar, även neopren handskar (paddlar modell). MEN ännu inte hittat något som håller mig helt torr o varm. Kör med Lindstrands tvådelade regnställ, håller tätt, men vid RIKTIGT mycket regn händer det att det rinner in runt halsen från hjälmen.
http://www.motobikers.se/sv/product/514 ... -regnjacka
http://www.motobikers.se/sv/product/627 ... s-regnbyxa
Kör med regndäck sedan 2010... fungerar kanon i centimeterhögt vatten faktiskt, men självklart inte så jäkla kul...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Skriv svar