Köpa prylar i USA

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Köpa prylar i USA

Inlägg av Nesse »

Tror vi är flera som ibland undvikit vissa firmor i USA pga deras höga kostnader för att få grejerna till Sverige. Jag skrev till BikeBandit som har väldigt mycket grejer om varför de tar 100$ för att skicka en lite skitgrej när det finns flat rate boxes. Svaret var:
Thanks for writing in!
For international order's that is our price for the UPS Air service. We do also offer the option for you to use a freight forwarder if you still would like to order with us. Please view the link below.

http://www.myus.com/en/ship-to-sweden/
Så det var ju en bra lösning då i vissa fall, så nu vet ni.

Annars så fråga om firman ni köper hos kan använda USPS flat rate boxes (kostar från 24$ ungefär)

Leta här (jävligt sunkig sida att leta på) : https://store.usps.com/store/browse/pro ... ategoryId=
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Köpa prylar i USA

Inlägg av Orre »

Med anledning av att jag råkade nämna eBay här under "önskas köpt"... :p

eBay är typ som Blocket.se fast globalt. Plus att det är många som driver sina nät-affärer via annons på, eller helt och hållet på eBay.
Märke och kvalitet har alltså inget med eBay att göra.
Man kan skriva en sök-text och söka efter vad som helst av grejer. Eller man kan surfa på butiker eller i kategorier.
Man kan välja att söka t.ex. bara på ett specifikt land, eller ebay.com eller ebay.uk eller worldwide...
Säljaren skriver var varan befinner sig, och var/hur/till vilket pris han vill skicka.

Det är inte säkert att säljaren på eBay, eller vilken som helst annan butik, vill skicka varor utomlands.
En del får rätt och slätt inte lov... och det begränsar så klart urvalet! -MEN:

Jag har kollat runt lite på olika post-vidaresändning firmor. Dels för att kunna handla hos de som inte skickar utomlands, dels för att samla flera varor i ett paket, och framför allt för att kunna skriva ner värdet, och därmed momsen!! :devil:
Det är långt ifrån alla säljare som vill skriva ner priset, och/eller märka med "gift" eller "sample". :p

"Jetcarrier" är kanske det vanligaste i norden. (Norskt firma)
Tyvärr är dom också väldigt Norska i sin policy, och skickar helt enkelt inte vidare varor utan följesedel... Man får heller inte sätta värdet själv.

Andra stora populära firmor är t.ex. "MyUs" eller "UsGlobalMail" där du också själv kan sätta värde på paketet!
Men dessa och många andra kör med månads/år abonnemang, och även om det bara är några dollar i månaden så passar det inte mig som inte handlar så mycket eller ofta.

Jag hittade ett firma som heter http://www.Stacry.com där det inte kostar vare sig anmälan eller abonnemang.
Där har jag nu samlat några paket från lite varstans i USA. Inte minst småprylar med gratis frakt!
Tanken är att spara frakt och moms och samla allt i ett paket (dom packar om åt en) och skicka hem med ett löjligt litet värde att betala moms av! :devil:
Jag kan dock inte säga mer än att jag ser att mina paket kommer dit. Har ännu inte skickat hem något som helst därifrån... :p
Håll tummarna! Jag uppdaterar så småningom! :good:

/Orre
Bild
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Köpa prylar i USA

Inlägg av Nesse »

Härligt Orre. Vad gör man inte för att få lite skatteavdrag i Norge ;-). Får se om jag köper något som det kan löna sig att ta denna väg... :drinks: :good:
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Köpa prylar i USA

Inlägg av Orre »

www.stackry.com funkade klockrent! :exclaim:

Jag har fått skickat hem 2 paket nu.
Inga medlemsavgifter eller andra dolda kostnader.
Dom tar $2,- per paket dom packar samman. Och så la dom på $20-30,- på frakten. (på runt 7 kilo)

Första paketet packade dom ihop av 9 olika, så där sparade jag flera gånger om in påslaget i frakt!
Sände det som USPS standard, så det tog nästan 14 dagar.
Kryssade av för "inte inkludera faktura", och skrev totalt $73,- som värde...
Nemas problemas! :good:

Andra paketet var från en och samma leverantör.
Kryssade också av för "inte inkludera faktura", och skrev $50,- som värde.
Skickade med USPS express (typ $30,- dyrare) och fick det på 3 dagar!
Också det hade dom öppnat och tagit ur fakturan! :good:

Inga som helst problem eller dröyesmål eller frågor från tullen!
Så här sparade jag massa pengar och bryderi!

Har ställt lite frågor under vägen, och varje gång fått trevlilga svar i löpet av någon timma!

Rekommenderas! :exclaim: :perfect:

/Orre 8)
Bild
Skriv svar