Favvo i repris... regnkläder

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Favvo i repris... regnkläder

Inlägg av Nesse »

Har varit på ett par turer i år, senast idag, i regn... åter igen kastar jag ut denna fråga...

Är det någon av er som har åkt i riktigt jävla mycket regn, typ 35 mil med hällregn, och har ett regnställ som håller tätt efter det? Senast idag så blev jag ganska blöt, trots att det inte var speciellt regnigt.. Mitt gamla regnställ nedgraderas nu till "bra att ha när man är ute och går i regnet" möjligtvis...

Alla tips är välkomna, jag tror ett odelat ställ är bäst, de jag provat är delade och de tar som sagt in vatten... mesh på insidan verkar lite korkat tycker jag, för kommer en del av det i kontakt med vatten så suger det ju in det i regnstället... inte så bra (vilket händer med mitt). Priset är av mindre vikt, funktionen viktigast.

Sedan får ni gärna komma med tips på handskar som pallar lite regn.

Ylle under räddar ju en från kall pung, men helst vill jag inte att den ska bli fuktig alls, utav regn alltså...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Favvo i repris... regnkläder

Inlägg av Bobby »

Jag har ett fjällräven ställ som funkar bra i rätt många mil. Aldrig varit med om att det läckt. Gjord för skogsvandring typ.
Ett fördel för mig som kör i mc-jeans och använder 2-delat är att när solen tittar fram igen och man vill ta av stället, så kan man låta byxorna vara kvar eftersom det kommer vatten från vägen och bilar. Iofs har man helställ skulle man kunna knyta den runt midjan.
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Re: Favvo i repris... regnkläder

Inlägg av Geronimo »

Har ett Dainese 2 delat ställ som har funkat kanon i alla år (peppar peppar). relativt tunt och och tar liten plats. Jackan är typ som man drar över huvudet, kan var lite stökigt men har då ingen dragkedja eller annat med risk för läckage.

En annan fördel förutom det Bobby nämner tycker jag är och man väljer ett ställ med icke andas material dvs är 100 tätt, så kan jackan ventileras lite nertill och det blir inte lika mycke fukt/kondens på insidan som ett helt ställ.

Men det ska väl inte bli regn i veckan :o
Low, long and fat
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Favvo i repris... regnkläder

Inlägg av Nesse »

Geronimo skrev:...Men det ska väl inte bli regn i veckan :o
Nej nej, det blir sol och åter sol, tänkte mer på mina kommande resor i sommar, och de som varit, har suttit tillräckligt många mil i dygnsura kläder... men ylle underst rockar :-P
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Favvo i repris... regnkläder

Inlägg av Raffe Gbg »

Jag och flera av mina icke-VTX-kompisar har köpt våra regnställ på Handelsboden, tvådelat för att det är så mycket enklare att få på sig vid plötsliga regnattacker, och alla verkar nöjda. Jag är iaf nöjd, och stället har utsatts för prövningar, tro mig.
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Favvo i repris... regnkläder

Inlägg av Nesse »

Raffe Gbg skrev:Jag och flera av mina icke-VTX-kompisar har köpt våra regnställ på Handelsboden, tvådelat för att det är så mycket enklare att få på sig vid plötsliga regnattacker, och alla verkar nöjda. Jag är iaf nöjd, och stället har utsatts för prövningar, tro mig.
Mitt tvådelade höll några år, men i fjol så började det ta in vatten, vart vet jag inte, men blöt blir jag...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
moberg
Oinvigd mästare
Inlägg: 411
Blev medlem: 28 sep 2005, 16:30
VTX-modell: Vtx 1800c Steelgrey
Ort: Vårgårda

Re: Favvo i repris... regnkläder

Inlägg av moberg »

Nesse skrev:Har varit på ett par turer i år, senast idag, i regn... åter igen kastar jag ut denna fråga...

Är det någon av er som har åkt i riktigt jävla mycket regn, typ 35 mil med hällregn, och har ett regnställ som håller tätt efter det? Senast idag så blev jag ganska blöt, trots att det inte var speciellt regnigt.. Mitt gamla regnställ nedgraderas nu till "bra att ha när man är ute och går i regnet" möjligtvis...

Alla tips är välkomna, jag tror ett odelat ställ är bäst, de jag provat är delade och de tar som sagt in vatten... mesh på insidan verkar lite korkat tycker jag, för kommer en del av det i kontakt med vatten så suger det ju in det i regnstället... inte så bra (vilket händer med mitt). Priset är av mindre vikt, funktionen viktigast.

Sedan får ni gärna komma med tips på handskar som pallar lite regn.

Ylle under räddar ju en från kall pung, men helst vill jag inte att den ska bli fuktig alls, utav regn alltså...
ha ha :)) pungsäck av ylle.. behövs ju inge regnställ om man har en sån :swoon:
Jag har förstått att gräset är alltid grönare där jag vattnar det.
Hsun
Mästare
Inlägg: 610
Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
VTX-modell: VTX 1800,2005
Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800

Re: Favvo i repris... regnkläder

Inlägg av Hsun »

Jag har ett Held rengställ som är odelat.
Jobbigt att få på sej men har funkat dom 20 mil som jag åkt i rengn.
Därimot så har jag inte hittat något bra skydd till handskarna.
Hsun-1800 röd så klart.
Användarens profilbild
Totte
Regionskontakt Dalarna
Inlägg: 373
Blev medlem: 16 nov 2007, 07:38
VTX-modell: VTX 1800, 2006 mattsvart. Honda VFR1200f, 2010 Röd
Ort: Ludvika, Dalarna

Re: Favvo i repris... regnkläder

Inlägg av Totte »

Om man vill åka tort så är det overall som gäller. Har nog åkt 200 mil i de stället. Nemas problemas. Dragkedja från sidan och inga dragkedjor i grenen. ;-)
Hasse-c
Senior adept
Inlägg: 234
Blev medlem: 03 dec 2007, 14:13
VTX-modell: VTX 1800 2007
Ort: Rottne

Re: Favvo i repris... regnkläder

Inlägg av Hasse-c »

Jag har ORINA bike wear två delat har bara provat det en gång, en riktig skur på ungefär en timme inga problem den gången verkar vara bra kvalité. :perfect:
Användarens profilbild
MC
Regionskontakt Södermanland
Inlägg: 1011
Blev medlem: 01 nov 2005, 13:16
VTX-modell: Laserblå 1800C-02
Ort: ESKILSTUNA

Re: Favvo i repris... regnkläder

Inlägg av MC »

Jag har typ "diskhandskar" för industriellt bruk. ( Finns även tjocka som går över armbågen som vi har när man blästrar, 101% täta).
Försöker att undvika regn, men har ibland med mig ett tvådelat ställ från Svenska försvarsmakten. Funkar okej för mig.
Jag är säker på att man kan hitta ett mycket bra ställ om man tittar på yrkes sidan typ ett proffsställ för t.ex. bygg, fiske eller offshore arbetare.
Honda VTX 1800C-02
Victory Hammer S-07


Keep The Streets Empty For Me!
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Favvo i repris... regnkläder

Inlägg av Nesse »

köpte ett igår, ett helställ, hoppas det fungerar i hällregn framöver (jag väntar ju inte in vackert väder, vädret är vackert när jag åker hoj, om än med hög luftfuktighet ibland :-P)
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
MC
Regionskontakt Södermanland
Inlägg: 1011
Blev medlem: 01 nov 2005, 13:16
VTX-modell: Laserblå 1800C-02
Ort: ESKILSTUNA

Re: Favvo i repris... regnkläder

Inlägg av MC »

Nesse skrev:köpte ett igår, ett helställ, hoppas det fungerar i hällregn framöver (jag väntar ju inte in vackert väder, vädret är vackert när jag åker hoj, om än med hög luftfuktighet ibland :-P)
Vi förväntar oss en modevisning till helgen. Om det nu inte regnar så kan vi testa det med högtryckstvätten. :D
Honda VTX 1800C-02
Victory Hammer S-07


Keep The Streets Empty For Me!
Användarens profilbild
Diesel
Regionskontakt Västernorrland
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 apr 2007, 12:18
VTX-modell: VTX 1800, 2006
Ort: Sundsvall

Re: Favvo i repris... regnkläder

Inlägg av Diesel »

Nesse skall du ut och fiska.
Jag kör med skinnställ, kolla med Hsun han vet.

/Diesel
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Favvo i repris... regnkläder

Inlägg av Nesse »

Din är ju insmord med diesel...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Skriv svar