Regnkläder

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Regnkläder

Inlägg av Orre »

Hoj!

Såg i en annan tråd en fråga om regnkläder, så jag tar den helt ut med en egen tråd... :lol:

Alltså, har ni något som funkar? Och i så fall vad?

Jag har som Västerlanda gång på gång påpekat overall, och det är absolut inte praktiskt!!
Dels är det helvetes komplicerat att få på sig, (Glöm för allt i världen inte att ta ut plånboken eller nyckeln ur fickan!! Och man orkar inte ens tänka på att stanna och pissa eller gå in på ett café) :shock: och dels är det som med alla overaller hopplöst att röra sig i! -Ja och så ser man ut som en Michelin-gubbe!... :P

Jag köpte i år två nya overaller från "Richa", en svart och en halvt grön-lysande, men bägge två är helt värdelösa!! Håller inte vattnet ute mer än 10 minuter! Blir förbannad bara å tänka på det! Vad fan är vitsen med att sälja regnkläder som inte tål regn??? :evil: :evil:
Dessutom kostar dom ju 8-900 kr./st. i handeln!!! Jävla banditer!! :evil:

Hade en overall från Biltema i fjor, men den var lika dålig!... Dessutom blev även den största för liten över skinn-kläderna... :roll:

En annan sak som jag har upptäckt ÄR väldigt praktiskt är att ha regnskydd för skorna!
Dom jag har (Moto-style) räcker nästan upp till knäna, så om det bara är lite regn och/eller vått på vägen så räcker det faktiskt länge att bara ta på dessa. Lite tål ju skinn-kläderna.
MEN, dels är dom lite dumma att ta på med två tryck-knappar och kardborre i "ryggen", och dels sliter man ganska fort sönder den biten som är under sko-toppen...

Så om någon kan rekommendera ett par bra sko-skydd, helst riktigt långa! så vore det kanon!

Likaså om någon vet om ett regnställ som tål vatten! :wink:

/Orre
Bild
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Regnkläder

Inlägg av Västerlanda »

HEJ

Birdie skrev i annan tråd

"PS! Kan vara aktuellt att investera i ett regnställ!
Tips? Overall, tvådelat etc? En fördel om det är vattentätt "


Jag kör tvådelat(Lindstrands som är vattentätt ), fördel, lättare att ta på o av, man kan dessutom använda varje del för sig. Ta med skinnstället när du provar, behöver ett antal storlekar större än det för att det ska vara bekvämt.
Hade jag köpt ställ idag skull jag köpt ett i signalfärg eller med infällda delar i signalfärg med tanke på synbarheten i regn.

Michael
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Regnkläder

Inlägg av Orre »

Lindstrands har bara ett tvådelat ställ ser jag (och det är svart). Ca. 1400,-
Så har dom en overall med grönt på skuldrorna till ca. 1300,-
LÄNK

Så du kan gå i god för att det är tätt Michael? Håller det även i grenen?
Bild
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Regnkläder

Inlägg av Västerlanda »

orre skrev:Lindstrands har bara ett tvådelat ställ ser jag (och det är svart). Ca. 1400,-
Så har dom en overall med grönt på skuldrorna till ca. 1300,-
LÄNK

Så du kan gå i god för att det är tätt Michael? Håller det även i grenen?
JA det är det ställ Jag har o det är tätt 8) Beträffande grenen beror väl det på hur man är skapt o i vilket tillstånd man är i :oops: :oops:
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Hsun
Mästare
Inlägg: 610
Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
VTX-modell: VTX 1800,2005
Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800

Re: Regnkläder

Inlägg av Hsun »

Jag har ett Held Monsun overall som har hållit tätt dom 15 mil som jag har kört i det.
Dock är det besvärligt att ta på sej...det tar imot över airbagen :mrgreen: fast sedan är det helt ok att rör sej i.
Det har jag köpt i Sundsvall www.hecamc.se

Rengstövlar är Dainese som jag köpt hos Lelles i Uppsala funkar också bra. www.lellesmc.se
Hsun-1800 röd så klart.
Schassen

Re: Regnkläder

Inlägg av Schassen »

Kolla Handelsboden och Biltema också. Jag köpte mitt på Handelsboden, det är tvådelat och jag är i alla fall nöjd med mitt regnställ. Glöm inte att köpa regnhandskar också, de håller skinnhandskarna torra. Dessa kan dock vara ett riktigt "pain in the ass" att trä över ärmarna på regnställets jacka men det är det värt eftersom om du blir våt om händerna känner du dig ganska snart kall också.

Här är några länkar

http://www.handelsboden.com/mc-stall/re ... 142-1.aspx
http://www.mc-boden.se/sortiment/regnklader
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Pe ... nstall-MC/
http://www.mcpoolen.se/clothes/samtliga ... liga.shtml
http://www.sharkspeed.se/sv/artiklar/re ... oof-6.html
http://www.xn--regnkldd-5za.se/regnkl%C ... ll-2332407

birdie och Mattin om ni läser detta kom jag just på vart jag har sett regnställ för 100 kr, det var i Danmark :oops: när Nailil och jag körde där i slutet av juli.
Användarens profilbild
moberg
Oinvigd mästare
Inlägg: 411
Blev medlem: 28 sep 2005, 16:30
VTX-modell: Vtx 1800c Steelgrey
Ort: Vårgårda

Re: Regnkläder

Inlägg av moberg »

ja när det gäller regnställ kan de nog finnas mycket billig skit :evil:

men jag har åkt MÅNGA mil med mitt å det är vad jag kan se väldigt likt detta:
http://www.xn--regnkldd-5za.se/regnkl%C ... ll-2332407
jag har inte köpt mitt där men av dom SMÅ :roll: bilderna att döma så tror jag det är samma.
å det har funkat kanonbra :D
har bara vart lite fukt som smugit in vid foten

Regnet det bara öser ner.. lalala laalaala :mrgreen:
Jag har förstått att gräset är alltid grönare där jag vattnar det.
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4388
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Regnkläder

Inlägg av Nesse »

Köpte corells regnställ (800 bagis), det fungerade de två första åren, men i år så sög det in vatten så det sög... Såg när jag kom hem att det var sömmen som troligen var boven. Har nu testat att täta sömmarna med textillim, men inte kört i regn...

Leno tipsade om något ställ från Stadium tror jag... hoppas han läser detta och svarar :-)
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Klesell
Oinvigd mästare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
VTX-modell: VTX 1800C, 2005
Ort: Solna

Re: Regnkläder

Inlägg av Klesell »

När jag körde i norge förra sommaren så hade jag ett tygställ med regnavvisande material. Det funkade ganska bra men jag inser att det kanske inte är relevant här ;)

Dock har jag köpt ett tvådelat ställ på Lidl under deras mc-veckor och jag får nog säga att det fungerat fullt tillfredsställande. Kostade inte mkt heller, 399:- skulle jag tro.


Brukar alltid hålla koll på när Lidl har sina mc-veckor. Mycket skit säljs där men en del grejor är ganska bra. Jag vet att hjälmarna fått ganska högt betyg i något test jag läste. Konsumentverket kanske. Förstahjälpen-kiten brukar vara billiga och mc-anpassade också.


Tillägg; Köpte ett trådbundet intercom på Lidl för några år sedan också. Halvt obekväm, men acceptabel, öronsnäcka, bom och trådar. Jag och flickvännen körde med det halva sverige runt i en vecka typ, på ett batteri (AAA), utan problem. Inte så illa för 139 riksdaler va...? (jag har några sådana ex liggande om nån vill köpa loss)


/Klesell
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Regnkläder

Inlägg av Bobby »

Jag körde med en billig förut som var tät och osmidig. Dessutom åkte den upp i halsen när man rörde sig.

Nu använder jag mitt fjällräven ställ. Den funkar strålande. Tunn, andas, tar knappt någon plats i väskan, lätt att röra sig i.
Trots att den är gjord för tuffare miljöer som t.ex. skogsvandring så tar den inte hur mycket stryk som helst. Skulle vara den nackdelen jag ser förutom priset då 8)
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
mattin
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 867
Blev medlem: 24 aug 2006, 22:35
VTX-modell: VTX1800F,2006
Ort: Göteborg

Re: Regnkläder

Inlägg av mattin »

Hej Orre!

Du kanske skall titta på fiskar ställ , dvs såna som fiskargubbarna har när de går ut med båtarna !

Borde ju tåla en del.

/ Mattin
VTX1800F
Leno

Re: Regnkläder

Inlägg av Leno »

Hej som Nisse skrev så har jag ett tvådelat ställ som jag köpt på Stadium betalade runt 500 för det för ca fyra år sedan det fungerar bra tycker jag, sen kör jag med skoöverdrag som jag har inhandlat på Handelsboden för 1 och 1/2 hundring de fungerar också bra enligt min mening.
Användarens profilbild
birdie
Oinvigd mästare
Inlägg: 378
Blev medlem: 11 okt 2005, 14:22
VTX-modell: Svart VTX 1800C, -05
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Regnkläder

Inlägg av birdie »

Boyzz,
Ser många fördelar med ett tvådelat regnställ. Det får inte vara för bökigt att ta på och av. Dessutom kan man använda delarna separat vilket är bra.
Orre, jag håller med... Michelingubbar är inte sexiga :mrgreen:

Det lutar starkt åt Lindstrands tvådelade regnställ. Pris ca SEK 1400. Hoppas att kvaliten motiverar priset.
Västerlanda, håller det inte tätt tömmer jag en hink vatten över dig!! :mrgreen:
/birdie
Never up - never in!
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Regnkläder

Inlägg av Bobby »

Kan du inte köra med ett stort golf paraply? :mrgreen:
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
birdie
Oinvigd mästare
Inlägg: 378
Blev medlem: 11 okt 2005, 14:22
VTX-modell: Svart VTX 1800C, -05
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Regnkläder

Inlägg av birdie »

Boyzz,
Har nu införskaffat ett regnställ :D !
Det blev ett tvådelat regnställ från Lindstrands - ca 1400 kr. Jag köpte samma storlek som på skinnstället L/stl 52. De flesta regnställ är "stora i storleken" och är gjorda för att de ska passa samma storlek som du har på skinnstället. Om detta gäller alla regnställ vet jag inte, men det fungerade perfekt på detta sätt med Lindstrands tvådelade regnställ. Regnstället får inte vara för stort och fladdra som helvete när man kör och med uppenbar risk att lyfta som en luftballong!

/birdie
PS! F-n också, varför börjar det inte att regna igen :evil: ! Vill ut och pröva!!
Never up - never in!
Skriv svar