Brandgul plastkåpa till höger fram blinkers

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Schassen

Brandgul plastkåpa till höger fram blinkers

Inlägg av Schassen »

Jag är i behov av att få tag på en stycken brandgul plastkåpa till min högra fram blinkers (originalblinkers) för min 2003 VTX 1300S eftersom den som satt där fram till i morse har trillat av. Skruven som skall hålla den på plats sitter kvar med en bit av den brandgula plastkåpan.
På 24MX (http://www.24mx.se/mcdelar/honda/16/VTX_1300/) finns inga tidigare modeller än 2004. Har 04:an och 03:an samma original blinkers?
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Brandgul plastkåpa till höger fram blinkers

Inlägg av Nesse »

Som jag svarade i ditt mail, blinkersglasen är förmodligen densamma mellan alla modeller. Inspektera de du har och kontrollera plastflärpen som man skruvar i, beställ nya runt om, de brukar ligga på hyllan och går snabbt att få hem från USA. Om flärpen är sprucken kan du prova att limma och kanske förstärka dem, annars så kan du tillfälligt säkra glasen med en bit eltejp runt om... empirin har talat (har bytt 8 glas :-/). Se upp med högtryckstvätt och firmor som sanerar en mc efter fasadputsincidenter, påpeka att inte använda ht på blinkertsglasen...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Schassen

Re: Brandgul plastkåpa till höger fram blinkers

Inlägg av Schassen »

Fixat!

Så, två kåpor inköpta - en skall monteras idag efter jobbet. Däcket tar jag nästa vecka.
Användarens profilbild
Skipper
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 jan 2011, 15:50
VTX-modell: VTX 1300S, 2004
Ort: Karlshamn

Re: Brandgul plastkåpa till höger fram blinkers

Inlägg av Skipper »

På mina blinkersglas sitter det en metalbit på flärpen också. Du har inte nämt det men den sitter kankse kvar där ändå.
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Brandgul plastkåpa till höger fram blinkers

Inlägg av Nesse »

Japp, metallbiten är ju den som skruven fäster i. Problemet är förmodligen att om man skruvar för hårt så får man spänningar i plasten som spricker efter ett tag på grund av vibrationer (min teori). Jag använder en liten gnutta "thread lock" istället för att dra mer än att skruven är fullt inskruvad...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Schassen

Re: Brandgul plastkåpa till höger fram blinkers

Inlägg av Schassen »

Nesse skrev:Japp, metallbiten är ju den som skruven fäster i. Problemet är förmodligen att om man skruvar för hårt så får man spänningar i plasten som spricker efter ett tag på grund av vibrationer (min teori). Jag använder en liten gnutta "thread lock" istället för att dra mer än att skruven är fullt inskruvad...
Konstigt att de har valt denna enkla lösning dvs. en liten plasttunga som håller blinkersglaset (det brandgula) på plats. Jag tror det hade varit bättre om de hade funnits gängor i plastlocket så man skruvade fast den med kanske en skruv på botten som nu fast då bara för att låsa glaset på plats så det inte skruvar loss sig själv.
Skriv svar