Märkes förslag

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Schassen

Märkes förslag

Inlägg av Schassen »

Sitter och tittar på websidor som berör motorbågar och extra belysning till min 1300S, finns det något/några märken bland dessa som anses hålla högre kvalitet och finns det varianter/märken osv. som jag absolut bör undvika?

Jag har hittat en båge som de kallar Custom Wings, 38 mm som skall passa till VTX 1300 (pris: 1 965 kr) och bl.a. klammer extra ljus som de har på bilden monterat på motorbågen. Lyktorna säljs i par till ett pris av 450 kr. Dessa artiklarna har jag funnit på nize.se
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Märkes förslag

Inlägg av Raffe Gbg »

Schassen, jag har läst en hel del om motorbågar på VTX Cafe USA, och dom allra flesta lovordar Cobra Fattys. Både utseende och praktisk nytta tillsammans för en gångs skull.
Phat Performance Parts säljer dom för 169,95 US $, Sedan tillkommer förstås frakt och tull+moms. Men dollarkursen är ju osedvanligt låg för tillfället.
Här en länk till härligheten. Och en bild på hur det ser ut på min hoj - som du ju faktiskt redan har sett. Jag är rätt säker på att motorbågen räddade mitt ena ben när jag blev påkörd i somras.
Ha de gött, och tänk på att du är du och ingen annan som avgör vilka grejer som ska plussas på din fina hoj. :)

http://www.phatperformanceparts.com/Cob ... 1-2137.htm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Schassen

Re: Märkes förslag

Inlägg av Schassen »

Tack Raffe, jag såg det märket på Internet igår kväll. Jag litar på dig, när det gäller säkerhet så är det inte priset som avgör. Är det svårt att montera bågar själv eller är det bättre att låta en verkstad göra jobbet? Kommer det monteringsanvisningar med dem normalt? Jag antar det är viktigt att de är rätt monterade.
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Märkes förslag

Inlägg av Nesse »

En fråga Raffe. Det ser ut som bågen skulle ta i innan fotplattan gör det när man lägger ner hojen i t ex en rondell... är det så eller luras man av bilden?

Det vore ju väldigt läskigt om bågen tar i före, för jag lägger ner ibland så att fotplattan tar i rejält. Rent säkerhetsmässigt så vare det absolut inget bra för då riskerar man ju att står på öronen...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Märkes förslag

Inlägg av Raffe Gbg »

Schassen: Det är inte särskilt svårt att montera bågen själv, till och med jag klarade det med hjälp av medföljande instruktioner och ett par lagom kalla Tuborg.

Nesse: Fotplattan tar i först, så det är en synvilla. Men jag försöker undvika att lägga ner så fotplattan tar i, jag tycker det är rätt obehagligt att höra och känna skrapandet mot asfalten.
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Märkes förslag

Inlägg av Nesse »

Raffe Gbg skrev:Nesse: Fotplattan tar i först, så det är en synvilla. Men jag försöker undvika att lägga ner så fotplattan tar i, jag tycker det är rätt obehagligt att höra och känna skrapandet mot asfalten.
Japp det kan kännas lite "ovant", men nödvändigt. Hur långt kan man lägga ner innan bågen tar i? Går det att lägga ner lika långt som utan båge? För mig är det en säkerhetsgrej, jag har hamnat i en situation där det bara var att lägga ner så mycket det bara gick för att inte köra in i ett gäng betongsuggor.
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Märkes förslag

Inlägg av Raffe Gbg »

Sorry Nesse, jag har aldrig testat var den kritiska vinkeln ligger. Och tänker försöka undvika det också. En rysare om motorbågen tar i...
Men jag hittade en bra tråd åt dig på VTX Cafe, jag har själv varit med och diskuterat Cobra Fattys där. Vassego´.

http://www.vtxcafe.com/showthread.php?t ... ght=Fattys
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Märkes förslag

Inlägg av Nesse »

Tackar
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Schassen

Re: Märkes förslag

Inlägg av Schassen »

Raffe Gbg skrev:Schassen: Det är inte särskilt svårt att montera bågen själv, till och med jag klarade det med hjälp av medföljande instruktioner och ett par lagom kalla Tuborg.

Nesse: Fotplattan tar i först, så det är en synvilla. Men jag försöker undvika att lägga ner så fotplattan tar i, jag tycker det är rätt obehagligt att höra och känna skrapandet mot asfalten.
Vad då rå? Det är väl bara som någon svarade mig när jag skrev och undrade över hur man åtgärdar detta fenomen med fotplattor som drar i backen alltså, bind fast lite flintasten till botten av plattorna typ så gnistrar det häftigt också när det händer liksom 8)
Skriv svar