REG SKYLT

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Skriv svar
Hasse-c
Senior adept
Inlägg: 234
Blev medlem: 03 dec 2007, 14:13
VTX-modell: VTX 1800 2007
Ort: Rottne

REG SKYLT

Inlägg av Hasse-c »

Har gjort ett sista försök att övertyga våran kära transportstyrelse att tänka om angående våran anslagstavla vi har på våra motorcyklar lämnade ett förslag att dom kunde få in lite pengar genom att ta lite extra betalt för en lite mindre skylt men inte, vi får hoppas att våra barn barns barn kan få igenom en förändring. Jag tror att sista spiken i kistan är islagen vad gäller våran registreringsskylt men se det positivt man kan använda den som regnskydd eller fika bord
här kommer svaret. :cry: :roll:

Hej! Ber om ursäkt att det tagit tid innan du får en återkoppling från oss. Dessvärre gör nog mitt svar dig besviken. Vi har inte för avsikt att ta fram ytterliga en skyltvariant för MC. Ditt förslag är vi skulle kunna ta ut en högre avgift för den men vi har inte möjlighet till det. Enligt det regelverk som vi ska följa är det alltid självkostnadspris som gäller. Det skulle kunna bli så att styckepriset för en skylt skulle gå upp ju fler alternativ vi har eftersom volymerna per skylttyp troligtvis skulle minska. Även om priset på en svensk registreringsskylt är förhållandevis lågt i jämförelse med andra länders är kanske flertalet fordonsägare ändå inte villiga att ta en prishöjning om priset ökat på grund av att vi skapar fler varianter på skyltar.

Med vänlig hälsning

Ing-Britt Axelsson
Systemförvaltare

Trafikregistret
Direkt: 019-19 76 34
Mobil: 070-247 85 51

Transportstyrelsen
701 88 Örebro
www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503
Fax: 019-26 26 12
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: REG SKYLT

Inlägg av Nesse »

Ha ha, den goa damen brukar jag fråga reglementen om emellanåt. Jag har faktiskt jobbat lite åt henne eftersom jag jobbar som konsult på transportstyrelsen just nu. Problemet är att politikerna beslutat ett regelverk som tjänstemännen har att följa och det är inte så lätt att bara ändra ett reglemente. Så det är bara att gilla skylten så länge. Vi får påverka politikerna och försöka rösta in fler motorcyklister i riksdag och redering :lol:
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: REG SKYLT

Inlägg av Västerlanda »

Nesse skrev:Ha ha, den goa damen brukar jag fråga reglementen om emellanåt. Jag har faktiskt jobbat lite åt henne eftersom jag jobbar som konsult på transportstyrelsen just nu. Problemet är att politikerna beslutat ett regelverk som tjänstemännen har att följa och det är inte så lätt att bara ändra ett reglemente. Så det är bara att gilla skylten så länge. Vi får påverka politikerna och försöka rösta in fler motorcyklister i riksdag och redering :lol:

Med DEN närheten till Damen borde ju problemet vara löst ganska snart :roll: :roll: :roll:

På med charmen o ned med byxorna NESSE :shock: :shock: :wink: :wink:
Det är tjänstemännen som "jobbar" fram förslagen till regering o riksdag
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: REG SKYLT

Inlägg av Nesse »

ja vad ska man svara på det. Tror det är enklare att rösta in fler motorcyklister i riksdagen. Kanske ska ta en bild på hyllmeterna med reglementen som gäller en skylt... :lol:
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: REG SKYLT

Inlägg av Västerlanda »

Nesse skrev:ja vad ska man svara på det. Tror det är enklare att rösta in fler motorcyklister i riksdagen. Kanske ska ta en bild på hyllmeterna med reglementen som gäller en skylt... :lol:
Du undervärderar väl inte Dig själv.................. :wink: :wink:
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Dosan
Senior adept
Inlägg: 232
Blev medlem: 28 aug 2009, 19:42
VTX-modell: 1800, -05 Svart !
Ort: Sandviken

Re: REG SKYLT

Inlägg av Dosan »

Hmmm, men det går ju redan att köpa mindre skyltar................ :roll:
Pengar har inget värde förrän man köpt en VTX för dom !
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: REG SKYLT

Inlägg av Nesse »

mm, snygga estetiska skyltar som kostar 1500 SEK om farbror blå har en åsikt om dem...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Hasse-c
Senior adept
Inlägg: 234
Blev medlem: 03 dec 2007, 14:13
VTX-modell: VTX 1800 2007
Ort: Rottne

Re: REG SKYLT

Inlägg av Hasse-c »

Vi har folk på insidan i denna högborg kan vi då inte få igenom en förändring då kommer det aldrig att gå. Nisse du får bearbeta den damen lite att hon så hon i sin tur framför det till politikerna. :lol:
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: REG SKYLT

Inlägg av Nesse »

Nu har jag tagit reda på lite fakta runt detta.

Tjänstemännen utarbetar i princip hur lagar och förordningar ska tillämpas, så, skyltarnas utformning är föreslagen från tjänstemanna håll.

Nu är det inte så enkelt att bara ändra en skylt för att ett antal mc åkare vill ha en snyggare skyt. Det finns flera aspekter på en skylt, t ex:
TS gör en upphandling för tillverkning av skyltar, då den är nyligen gjord så är det inte det enklaste att komma med en ny skylttyp de närmaste åren.
It-systemen är många gånger styrda av hur skyltarna är utformade, t ex trängselskatten och de kamerasystem som läser av skyltarna där styrs av vissa parametrar (dock så undantas ju mc:n i detta fall).
Det är många it-system som kan bli påverkade av en förändring av skyltens utseende så det är inte det enklaste att bara hitta på en ny skylttyp.

Men för den skull så slår de inte dövörat till, de har en diskussion internt om dessa saker och tids nog kanske de är övertygade att skyltarna för mc ska vara mindre och snyggare, så fram tills dess får vi ligga på och komma in med förslag på detta (kanske om vi kör in 10000 förslag på att ändra skyltens utformning så slår det igenom?).

Men jag gör mitt och försöker påverka så länge jag sitter här som konsult :-P...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: REG SKYLT

Inlägg av Raffe Gbg »

Det är bra Nesse. Kör hårt så vi slipper dasslocket bak på hojarna.
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Skriv svar