Raffe Gbg skrev:vtxuffe skrev:Martin skrev:Snälla vtxuffe, sätt in bilder på hur du gjort och dela med dig, vi är några som är väldigt nyfikna och vill ha bra tips, hur det blir på en 1800 är väl snyggt , men det är skillnad när på infästning på våra modeller, 1300.
Må gött, Martin
Hej Martin!
Före monteringen letade jag en hel del på nätet och fann exempevis det här:
http://www.vulcanriders-sweden.org/foru ... sc&start=0
Samma schema som på Biltemas monteringssats, men lite tydligare. Dock har jag använt mig att två stycken satser, med reläer, kablage och strömbrytare för helljus respektive halvljus.
Kan försöka återkomma med bilder och en närmare beskrivning hur jag gick tillväga om det finns intresse. Är inte helt haj på det här med att lägga in bilder, men kanske kan få hjälp...
MVH
/Uffe
Det finns säkert intresse, iaf är jag intresserad. Vore schysst om du kan presentera hur du gick tillväga i ord och bilder. /Raffe
Hej igen!
Det var en tid sedan jag monterade det här, men ska försöka förklara hur jag gick tillväga. Först inhandlades följande, i mitt fall på Biltema:
2 st monteringssatser för extraljus (art.nr 42-686) á 89,90
En extra säkringshållare + flatstiftsäkring (art.nr 35-648 el. 35-647)
Gummiklädd klammer, tror det var 25 mm, säljs i 2-pack, (art.nr 61-965)
Eltejp
Kabelskosats
Dessutom hos Mekonomen, ett par meter systoflexslang (ej krympslang), tror det var i diameter 10 el 12 mm (kolla för säkerhets skull att man får in fyra av monteringsatsernas kablar, om man väljer att ha två reläer), gav en tjuga för slangen.
Började med:
1) Lyfta av sadlarna, höger sidokåpa, lossa skruven till tanken som sitter under sadeln samt skruva av strålkastarglaset.
2) Dra kablarna 86 och 87 (dvs två från vardera relä, och märk kablarna med vilka som ska vara hel- resp. halvljus) genom cirka 1,5 meter systoflexslang (resterande del av slangen använde jag mellan extraljusen och lykthuset).
3) Lyfte i bakändan på tanken och drog slangen med kablarna mellan sidokåpan och in genom hålet på baksidan av lykthuset (se till att slangen inte hamnar i kläm under tanken, utan försök följa kabelstammen).
4) Tejpade sedan ihop reläerna med varandra och fäste dem med den gummiklädda klammern runt ramröret under sidokåpan. Här har jag försökt lägga i en bild på hur det ser ut, men inte lyckats
(Försöker i nytt inlägg, vill inte riskera den här texten!)
5) Från batteriets pluspol drogs en kabel, som först avsäkrades, till vardera kontakt 30 på reläerna, och med en vippströmbrytare emellan till det relä som är halvljus (försökte få plats med en strömrytare även till heljuset, men det var för trångt).
6) Reläernas jordkablar, kontakt 85, drogs till en bult i ramen (när jag ändå höll på monterade jag även den sladd som följde med batteriladdaren på pluspolen resp. ramen för att kunna underhållsladda utan att behöva lyfta av sadeln).
7) Därefter var det dags att gå till lykthuset och leta reda på vilka kablar som är plus till hel- resp. halvljus och klippa dessa och skarva ihop med respektive kabel från kontakt 86. Jag valde att (också här) avsäkra med två säkringshållare (de som följer med monteringssatsen).
8 Kablarna från kontakt 87 dras till respektive extraljus, två till varje sida för hel- och halvjus inuti resterna av systoflexslangen.
9) Som jag skrev i ett tidigare inlägg, försök inte jorda extraljusens minuskablar i lykthuset då denna är gjord av kromad plast. Valde i stället att dra en kraftig jordkabel från bulten/skruven som håller signalhornet in i lykthuset.
Hoppas det går att förstå
/Uffe