Ny medlem utan hoj men med en fråga om maxhastighet...
Moderator: Geronimo
- Klesell
- Oinvigd mästare
- Inlägg: 385
- Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
- VTX-modell: VTX 1800C, 2005
- Ort: Solna
Ny medlem utan hoj men med en fråga om maxhastighet...
men nej, inte för att jag vill köra så fort som möjligt
Jag är spekulant på VTX1800, men innan jag slår till undrar jag om forumet skulle kunna svara på den här frågan; om jag ligger i 130-140 på motorvägen, hur många rpm kämpar motorn på med då, ungefär? Vad är maxhastigheten, typ? Eller, vad händer om jag vrider på gasen då, hur är responsen?
Har ingen exakt siffra alls men uppskattar att min nuvarande (yamaha xvz 1300) tuggar på kanske 75% av max RPM när jag ligger i 140. Den jobbar som satan och responsen blir därefter, det känns som att jag plågar den. Jag får dåligt samvete
Sen ska jag ju inte sticka under stol med att jag haft ett gott öga till 1800 ungefär sen jag provsatt den på På två hjul 2002.... och nu är det eventuellt köpläge!
mvh
Martin Klesell - vtx-sugen..
Jag är spekulant på VTX1800, men innan jag slår till undrar jag om forumet skulle kunna svara på den här frågan; om jag ligger i 130-140 på motorvägen, hur många rpm kämpar motorn på med då, ungefär? Vad är maxhastigheten, typ? Eller, vad händer om jag vrider på gasen då, hur är responsen?
Har ingen exakt siffra alls men uppskattar att min nuvarande (yamaha xvz 1300) tuggar på kanske 75% av max RPM när jag ligger i 140. Den jobbar som satan och responsen blir därefter, det känns som att jag plågar den. Jag får dåligt samvete
Sen ska jag ju inte sticka under stol med att jag haft ett gott öga till 1800 ungefär sen jag provsatt den på På två hjul 2002.... och nu är det eventuellt köpläge!
mvh
Martin Klesell - vtx-sugen..
- Orre
- Site Admin
- Inlägg: 2054
- Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
- VTX-modell: VTX 1800 C -07
- Ort: Tønsberg-Norge
- Kontakt:
Re: Ny medlem utan hoj men med en fråga om maxhastighet...
Hei Kiesell!Klesell skrev:Har ingen exakt siffra alls men uppskattar att min nuvarande (yamaha xvz 1300) tuggar på kanske 75% av max RPM när jag ligger i 140. Den jobbar som satan och responsen blir därefter, det känns som att jag plågar den. Jag får dåligt samvete
Den klänslan slilpper du på 1800'an!
Vilket varv vet jag inte, men den upplevs väl egentligen som den "bara tuffar på" oansett vilken hastighet! Det finnes mycket att gå på! Toppfarten med orginalt blås och luftfilter är på knappa 200 kmt. När den får andas riktigt går den dryga 200, kanskje upp mot 220.
MEN, du sitter ju och "fångar" vinden med öppna armar, så man orkar inte så långa pass i hög hastighet! "Vanlig" svensk motorvägsfart som du snackar om är väl egentligen fort nog i längden... Dock inbjuder absolut motorn till en häftig förbikörning om man skulle få för seg!
Jag sätter på fjollräcke (ryggstöd) när jag ska på långtur. -Hjälper gott för armar och skuldrar.
Det är väl så jag upplever det...
Lycka till!
Orre
- alba
- Mästare
- Inlägg: 893
- Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
- VTX-modell: vtx 1800c
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Ny medlem utan hoj men med en fråga om maxhastighet...
Pris värd ???????????? :roll: :roll: Jag uppfattar att den extrautrustad för ca:70,000:- :roll:
http://www.blocket.se/stockholm/Fet_240 ... 953005.htm
http://www.blocket.se/stockholm/Fet_240 ... 953005.htm
Senast redigerad av alba den 30 aug 2009, 10:42, redigerad totalt 1 gånger.
Black med tangerin flames 1800c
106,07Hk 170,67Nm !!!! More is less !!
106,07Hk 170,67Nm !!!! More is less !!
- snake
- Mästare
- Inlägg: 773
- Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
- VTX-modell: VTX 1800, 2002
- Ort: Stockholm, VTX 1800
- Kontakt:
Re: Ny medlem utan hoj men med en fråga om maxhastighet...
Ungefär så här.
80 - 2000 rpm
100 - 2500 rpm
120 - 3000 rpm
En VTX 1800 går ung. 200 knyck. Den drar som en oxe upp till 170-180. Sedan börjar den mattas lite grann. Men det blåser som f-n i de farterna. Inget att rekommendera.
80 - 2000 rpm
100 - 2500 rpm
120 - 3000 rpm
En VTX 1800 går ung. 200 knyck. Den drar som en oxe upp till 170-180. Sedan börjar den mattas lite grann. Men det blåser som f-n i de farterna. Inget att rekommendera.
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Excelsior Henderson Super-X -00
- Klesell
- Oinvigd mästare
- Inlägg: 385
- Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
- VTX-modell: VTX 1800C, 2005
- Ort: Solna
Re: Ny medlem utan hoj men med en fråga om maxhastighet...
snake skrev:Ungefär så här.
80 - 2000 rpm
100 - 2500 rpm
120 - 3000 rpm
En VTX 1800 går ung. 200 knyck. Den drar som en oxe upp till 170-180. Sedan börjar den mattas lite grann. Men det blåser som f-n i de farterna. Inget att rekommendera.
Nej det känns onödigt att köra så fort Det är endast varvtalet kring de 130-140 som är intressant men då tolkar jag det som att den mest tuffar på utan större ansträngning.
Varvstoppet, när kör man in i det?
Och tack för era svar!
/Martin
- Klesell
- Oinvigd mästare
- Inlägg: 385
- Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
- VTX-modell: VTX 1800C, 2005
- Ort: Solna
Re: Ny medlem utan hoj men med en fråga om maxhastighet...
http://www.mcvaruhuset.se/files/VTX1800.jpgsnake skrev:Ungefär så här.
80 - 2000 rpm
100 - 2500 rpm
120 - 3000 rpm
Den där skulle säga att vid ca 3500 varv är motorn som effektivast och jobbar bäst. Det är ju fan perfekt... och varvstopp är något efter 5500rpm.
Håller ni med mig?
- Orre
- Site Admin
- Inlägg: 2054
- Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
- VTX-modell: VTX 1800 C -07
- Ort: Tønsberg-Norge
- Kontakt:
Re: Ny medlem utan hoj men med en fråga om maxhastighet...
Runt 160 på 3'an och runt 190 på 4'an... :twisted:Klesell skrev:Varvstoppet, när kör man in i det?
Detta är som sagt dock ganska ointressanta hastigheter!
De aspekter du snackar om är kanske mer relevanta för tex en touringmaskin?...
Detta är en cruisare som dunkar fram med ett sjuhelsikes vrid! Och den känns förvånansvärt varv-villig! Den drar helt upp till varvtals-spärren, vilket ju inte framgår av kurvan!
Den kan dock inte jämföras med en traditionell cruisere.
VTX 1800 är en power-cruiser!
Man KAN köra cykel på svängiga vägar! Man KAN smita förbi lätt som en plätt vid alla hastigheter, man KAN köra fort som fan! och framför allt, man KAN STANNA!!
MEN -Det ÄR en cruiser!
Man sitter och fångar vinden, och även med fjollräcket ska man orka att hålla huvet någorlunda stilla...
Någon AutoBahn cykel är det altså inte! Varvtal hit eller dit...
Orre
- Klesell
- Oinvigd mästare
- Inlägg: 385
- Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
- VTX-modell: VTX 1800C, 2005
- Ort: Solna
Re: Ny medlem utan hoj men med en fråga om maxhastighet...
Rätt svarat! Men jag ställde frågan fel. Vid vilket VARVTAL slår man i varvstoppet, menade jag. Sorry!orre skrev:Runt 160 på 3'an och runt 190 på 4'an... :twisted:Klesell skrev:Varvstoppet, när kör man in i det?
Detta är som sagt dock ganska ointressanta hastigheter!
De aspekter du snackar om är kanske mer relevanta för tex en touringmaskin?...
Detta är en cruisare som dunkar fram med ett sjuhelsikes vrid! Och den känns förvånansvärt varv-villig! Den drar helt upp till varvtals-spärren, vilket ju inte framgår av kurvan!
Den kan dock inte jämföras med en traditionell cruisere.
VTX 1800 är en power-cruiser!
Man KAN köra cykel på svängiga vägar! Man KAN smita förbi lätt som en plätt vid alla hastigheter, man KAN köra fort som fan! och framför allt, man KAN STANNA!!
MEN -Det ÄR en cruiser!
Man sitter och fångar vinden, och även med fjollräcket ska man orka att hålla huvet någorlunda stilla...
Någon AutoBahn cykel är det altså inte! Varvtal hit eller dit...
Orre
Alltså.
Jag trodde jag var tydlig men jag får nog förtydliga ännu mer.
Jag är intresserad av var varvstoppet går för att kunna räkna ut hur mycket motorn arbetar när jag ligger i kring 130. INTE för att jag vill köra fort.
Låt mig ge en liknelse:
Om honda vtx1800 hade haft en maxfart på 160 så hade det 130-140 varit en väldigt ansträngd hastighet att hålla för motorn.
Om honda vtx1800 däremot har en maxfart på 200-210 så är 130-140 en helt okej hastighet att hålla ur motorns synpunkt, när man tuffar på på motorvägen typ. Det är DETTA jag är ute efter. :!:
INTE att köra så fort som möjligt.
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4388
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Ny medlem utan hoj men med en fråga om maxhastighet...
1300 går alldeles utmärkt i 120, jag tycker den går bättre i 110-120 än i 80-90 faktiskt (och drar mindre soppa). Kan tänka mig att det för 1800 inte är några problem i 130...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
- Orre
- Site Admin
- Inlägg: 2054
- Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
- VTX-modell: VTX 1800 C -07
- Ort: Tønsberg-Norge
- Kontakt:
Re: Ny medlem utan hoj men med en fråga om maxhastighet...
Ja men då har du väl fått ganska uttömmande svar Klesell!
Löp och köp!
Löp och köp!
- snake
- Mästare
- Inlägg: 773
- Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
- VTX-modell: VTX 1800, 2002
- Ort: Stockholm, VTX 1800
- Kontakt:
Re: Ny medlem utan hoj men med en fråga om maxhastighet...
Varvstopp vid 5750 varv per minut. Då bryts insprutningen. Teoretiskt topphastighet vid 5750 varv/minut är 138 mph.
Se mitt gamla inlägg från VTXOA.COM:
From the service manual:
Primary reduction: 1.571
Secondary reduction: 0.944
Final reduction: 3.091
5th Gear reduction: 0.697
This gives a total reduction of: 3.195
Rev limiter: 5750 rev/min.
Assume 5750 engine revs/min => rear tire rev of 1799.7 revs/min
The rear rim is 16"
Tire height (using 180/70 R16) = 180*0.70 mm = 126 mm = 4.96 inches
This adds 9.92 inches to the 16” diameter => 25.92 inches
Tire circumpherence = 25.92 * PI = 25.92 * 3.14 = 81.43 inches
Vehicle movement per minute = 1799.7*81.43 = 146556.7 inches
= 2.31 miles/min = 138.8 miles/hour
This is the top speed at 5750 rpm.
Se mitt gamla inlägg från VTXOA.COM:
From the service manual:
Primary reduction: 1.571
Secondary reduction: 0.944
Final reduction: 3.091
5th Gear reduction: 0.697
This gives a total reduction of: 3.195
Rev limiter: 5750 rev/min.
Assume 5750 engine revs/min => rear tire rev of 1799.7 revs/min
The rear rim is 16"
Tire height (using 180/70 R16) = 180*0.70 mm = 126 mm = 4.96 inches
This adds 9.92 inches to the 16” diameter => 25.92 inches
Tire circumpherence = 25.92 * PI = 25.92 * 3.14 = 81.43 inches
Vehicle movement per minute = 1799.7*81.43 = 146556.7 inches
= 2.31 miles/min = 138.8 miles/hour
This is the top speed at 5750 rpm.
Senast redigerad av snake den 30 aug 2009, 22:06, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Stavfel
Anledning: Stavfel
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Excelsior Henderson Super-X -00
- Västerlanda
- Guru prospect
- Inlägg: 1195
- Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
- VTX-modell: VTX 1800C -06
- Ort: VÄSTERLANDA
Re: Ny medlem utan hoj men med en fråga om maxhastighet...
Klesell skrev:Rätt svarat! Men jag ställde frågan fel. Vid vilket VARVTAL slår man i varvstoppet, menade jag. Sorry!orre skrev:Runt 160 på 3'an och runt 190 på 4'an... :twisted:Klesell skrev:Varvstoppet, när kör man in i det?
Detta är som sagt dock ganska ointressanta hastigheter!
De aspekter du snackar om är kanske mer relevanta för tex en touringmaskin?...
Detta är en cruisare som dunkar fram med ett sjuhelsikes vrid! Och den känns förvånansvärt varv-villig! Den drar helt upp till varvtals-spärren, vilket ju inte framgår av kurvan!
Den kan dock inte jämföras med en traditionell cruisere.
VTX 1800 är en power-cruiser!
Man KAN köra cykel på svängiga vägar! Man KAN smita förbi lätt som en plätt vid alla hastigheter, man KAN köra fort som fan! och framför allt, man KAN STANNA!!
MEN -Det ÄR en cruiser!
Man sitter och fångar vinden, och även med fjollräcket ska man orka att hålla huvet någorlunda stilla...
Någon AutoBahn cykel är det altså inte! Varvtal hit eller dit...
Orre
Alltså.
Jag trodde jag var tydlig men jag får nog förtydliga ännu mer.
Jag är intresserad av var varvstoppet går för att kunna räkna ut hur mycket motorn arbetar när jag ligger i kring 130. INTE för att jag vill köra fort.
Låt mig ge en liknelse:
Om honda vtx1800 hade haft en maxfart på 160 så hade det 130-140 varit en väldigt ansträngd hastighet att hålla för motorn.
Om honda vtx1800 däremot har en maxfart på 200-210 så är 130-140 en helt okej hastighet att hålla ur motorns synpunkt, när man tuffar på på motorvägen typ. Det är DETTA jag är ute efter. :!:
INTE att köra så fort som möjligt.
För att RÄKNA ut detta skulle Du behöva en helt linjär kurva beträffande Hk o Nm, vilket inte finns. :roll: :roll:
Återstår bara att bänka din tilltänkta VTX 1800 o utgå ifrån den kurvan. DÅ kan du köra i dina 130 - 140?? o kanske uppnå det du söker
VÄSTERLANDA
"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4388
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Ny medlem utan hoj men med en fråga om maxhastighet...
[quote="Västerlanda]
För att RÄKNA ut detta skulle Du behöva en helt linjär kurva beträffande Hk o Nm, vilket inte finns. :roll: :roll:
Återstår bara att bänka din tilltänkta VTX 1800 o utgå ifrån den kurvan. DÅ kan du köra i dina 130 - 140?? o kanske uppnå det du söker [/quote]
och sedan tillkommer fartvinden som en faktor... bänkning i vindtunnel med person på kanske... ;-)
För att RÄKNA ut detta skulle Du behöva en helt linjär kurva beträffande Hk o Nm, vilket inte finns. :roll: :roll:
Återstår bara att bänka din tilltänkta VTX 1800 o utgå ifrån den kurvan. DÅ kan du köra i dina 130 - 140?? o kanske uppnå det du söker [/quote]
och sedan tillkommer fartvinden som en faktor... bänkning i vindtunnel med person på kanske... ;-)
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
- Klesell
- Oinvigd mästare
- Inlägg: 385
- Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
- VTX-modell: VTX 1800C, 2005
- Ort: Solna
Re: Ny medlem utan hoj men med en fråga om maxhastighet...
Västerlanda skrev:
För att RÄKNA ut detta skulle Du behöva en helt linjär kurva beträffande Hk o Nm, vilket inte finns. :roll: :roll:
Återstår bara att bänka din tilltänkta VTX 1800 o utgå ifrån den kurvan. DÅ kan du köra i dina 130 - 140?? o kanske uppnå det du söker
nope. Du räknar på acceleration och hur mycket man i praktiken kan köra i beroende på vind, lutning osv. Dessa saker är jag inte alls intresserad av (förrän jag sitter i sadeln möjligen )
Hastigheten är direkt beroende varvet. Som snake sa:
Teoretiskt topphastighet vid 5750 varv/minut är 138 mph.
Det innebär att max hastighet är 222km/h ungefär (avrundat). Med den informationen vet jag att vid 50% varv, 2875rpm, ligger jag i 111kh/h. Lägg på en femtedel, så att varvet ligger på 60% av maxvarv, så landar hastigheten på 133km/h. I den situationen ligger varvet på 3450rpm.
Detta är precis det jag behövde veta Oerhört stort tack för alla svar! Ju mer man vet desto klokare är man (well ofta iaf).
- snake
- Mästare
- Inlägg: 773
- Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
- VTX-modell: VTX 1800, 2002
- Ort: Stockholm, VTX 1800
- Kontakt:
Re: Ny medlem utan hoj men med en fråga om maxhastighet...
Precis... Teoretiskt otvistligt och vetenskapligt bevisat. Den verkliga farten av 120 km/h vid 3000 varv stämmer därför mycket bra. Enligt formeln som jag räknat fram så skulle den varva 3100 vid 120, men det är ung 6% avvikelse på hastighetsmätaren (enligt uppgift) så det stämmer precis.
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Excelsior Henderson Super-X -00