Starkhorn för MC

Övriga diskussioner om och kring våra VTX-hojar. (tillbehör, utrustning, service, besiknting, handlare, tips, mm....)

Moderator: Geronimo

Användarens profilbild
Martin
Guru prospect
Inlägg: 1300
Blev medlem: 01 nov 2005, 20:55
VTX-modell: VTX1300 2004
Ort: Skövde

Re: Starkhorn för MC

Inlägg av Martin »

Sorry, Broder, plast rostar inte,fler förslag? Svart med en touch av grått?
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Starkhorn för MC

Inlägg av Nesse »

Japp, bra ide, med små frätgropar i, man behöver aldrig tvätta med den "putsen". Eller ge ungarna varsin burk med självlysande färger och kalla det för "VTX disco" eller nåt...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Martin
Guru prospect
Inlägg: 1300
Blev medlem: 01 nov 2005, 20:55
VTX-modell: VTX1300 2004
Ort: Skövde

Re: Starkhorn för MC

Inlägg av Martin »

Tjena alla, här lite nya bilder ( kolla medlemmars bidrag) på en bättre placering av starkhornet, hacket i framskärmen skäms jag över. Köpte på Biltema kromade stag för ex-ljus, finns även hos Highway Hawk ser exakt likadana ut, dyra, men de här är prisvärda med skaplig kvalitet, dålig passform, men jag fick till det rätt så bra ändå, tycker jag själv.
Ryssen, kan du lägga helbilderna på "rosthögen" i medlemmarnas mc, den som är behöver uppgraderas, tack på förhand.
Martin
Användarens profilbild
Ryssen
Regionskontakt Västernorrland
Inlägg: 586
Blev medlem: 28 aug 2005, 19:46
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Sundsvall Kör 1800 VTX Grön
Kontakt:

Re: Starkhorn för MC

Inlägg av Ryssen »

Fixat Martin 8)
Användarens profilbild
Martin
Guru prospect
Inlägg: 1300
Blev medlem: 01 nov 2005, 20:55
VTX-modell: VTX1300 2004
Ort: Skövde

Re: Starkhorn för MC

Inlägg av Martin »

Tackar ödmjukast för hjälpen.
Hasse-c
Senior adept
Inlägg: 234
Blev medlem: 03 dec 2007, 14:13
VTX-modell: VTX 1800 2007
Ort: Rottne

Re: Starkhorn för MC

Inlägg av Hasse-c »

Jag kan bara hålla med dig Martin om snabb leverans köpte starkhorn till hojen i går30/10 fick det levererat till dörren av Bengt 12 timmar senare det kallar jag snabb leverans. det visade sig att han bor i Växjö det är 14Km ifrån där jag bor. Han kom med sin motorcykel det var 3 grader varmt lite för kallt tycker jag. Han var glad över alla beställningar från oss vtxare tack för tipset om tutan.
Synd det som hände med din framskärm bra att du varnar oss andra.
8)
axa

Re: Starkhorn för MC

Inlägg av axa »

Hej på er!!!
Jag satt och undrade lite på placeringen av starkhorn?
Varför inte prova ovanför kylaren,men det beror nog lite på hur hornet ser ut. :roll: :roll:
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Starkhorn för MC

Inlägg av Nesse »

axa skrev:Hej på er!!!
Jag satt och undrade lite på placeringen av starkhorn?
Varför inte prova ovanför kylaren,men det beror nog lite på hur hornet ser ut. :roll: :roll:
Tror det var där som Martin hade sin. 1300 har normalt sin tuta(ja eller vad man kallar det patetiska orginalet för) placerad där och då riskerar man att drabbas av det som hände Martin. Om det kan ske på en 1800 får dess ägare testa...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Hasse-c
Senior adept
Inlägg: 234
Blev medlem: 03 dec 2007, 14:13
VTX-modell: VTX 1800 2007
Ort: Rottne

Re: Starkhorn för MC

Inlägg av Hasse-c »

:roll: :roll: Hej axa vi som kör den snyggaste årsmodellen 07! Har kollat lite med mitt horn jag tycker att en bra planering är på ram röret på vänster sida under fästet till mina motorskyddsbågar. Det blir en bit över original tutan Jag har beställt en Kuryakyn P-Clamp (KY-4014)ska passa till 39-41mm har jag mätt rätt så ska det passa bra mitt ram rör ligger på 38 mm sen lite gummi i mellan klammern och ram röret. Man måste byta ut montering skruven på hornet till en längre för att den ska passa en P-Clamp. 8)
Användarens profilbild
Martin
Guru prospect
Inlägg: 1300
Blev medlem: 01 nov 2005, 20:55
VTX-modell: VTX1300 2004
Ort: Skövde

Re: Starkhorn för MC

Inlägg av Martin »

Hasse-C, skicka gärna in en bild på ditt montage, kan ju hjälpa den som går i tankar att inköpa ett likadant horn. Orginal-pipen(tutan) till en 1300 sitter strax över kylaren och där är det INTE att rekommendera för ett montage, då finns risken att den går i skärmen när man tex kör över ett gupp (så kallat farthinder) i för stor hastighet, detta hände mig.

Martin
Hasse-c
Senior adept
Inlägg: 234
Blev medlem: 03 dec 2007, 14:13
VTX-modell: VTX 1800 2007
Ort: Rottne

Re: Starkhorn för MC

Inlägg av Hasse-c »

:roll: Hej Martin såg din varning tack för den på 1800 -07 sitter original tutan längs ner på vänster sida. Bilder kommer så fort jag har monterat väntar på min klammer från USA.
Synd det som hände din framskärm! :cry:
Hasse-c
Senior adept
Inlägg: 234
Blev medlem: 03 dec 2007, 14:13
VTX-modell: VTX 1800 2007
Ort: Rottne

Re: Starkhorn för MC

Inlägg av Hasse-c »

(Bilder som lovade)Till 1800-07 Jag köpte en klammer från kuryakyn en P-Clamp Art Nr KY- 4014 Jag byte ut den aluminiumring som följer med. Gjorde en ny av aluminiumplåt som är 0,8 mm sen sätter man krympslang på den nya aluminiumringen då kommer den att passa kanonfint på ramröret
man slipper repor på ramen.

Inkoppling av starkhorn på en 1800 – 07. Om man vill kan man ta styrström till reläet i lyset det finns en delnings plint med 4 kablar som är svart, där finns det en grön sladd som blir svart med gröna prickar på efter plinten. Den sladden är till original tutan tar man styrström där med en kabel tjuv så kommer original tutan också att fungera. Har man varit smart och dragit fram extra ström med säkring till lyset så är det enkelt att koppla där. Reläet får plats i lyset glöm inte isolering på relä stiften (krympslang) Lycka till. :wink:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Starkhorn för MC

Inlägg av Nesse »

Praktisk placering, bara att tuta och blåsa ren skorna samtidigt :-P
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Hasse-c
Senior adept
Inlägg: 234
Blev medlem: 03 dec 2007, 14:13
VTX-modell: VTX 1800 2007
Ort: Rottne

Re: Starkhorn för MC

Inlägg av Hasse-c »

Tack för den Nisse nu slipper frugan gnälla om att man drar in grus i huset.
Får väl skaffa en sko blås till andra sidan.
:lol:
Användarens profilbild
Boatman
Regionskontakt Skåne
Inlägg: 185
Blev medlem: 15 maj 2010, 10:08
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Åkarp

Re: Starkhorn för MC

Inlägg av Boatman »

Nesse skrev:Praktisk placering, bara att tuta och blåsa ren skorna samtidigt :-P

Då har även jag skaffat mig en "skoblåsare" :P .
Beställde den i lördags, levererad idag måndag. Jag förberedde all kabeldragning i helgen så det var bara att montera hornet när jag fick det, klart.
Jag monterade hornet på vä sida, använde mig av samma hållare (biltema) som Martin, monterade hållaren på ramröret, precis under typskylten (tror jag att det är). Hållare har dock, som Martin påpekade, dålig passform därför formade jag det först runt ett vanligt maströr (38mm) som jag hade liggande, därefter blev det bättre. Jag drog 2st (+ & -) 2,5mm2 kablar från batteriet fram till lyktan, + kabeln (avsäkrad vid batteriet) via reläet ner till starkhornets + anslutning, valde sedan att dra upp jordningen från hornet till lyktan och kopplade till - kabeln som jag drog från batteriet. Styrningen tog jag från originaltutan (som sitter kvar, inkopplad) till reläet.
Vilket ljud det blev :D :D :D :twisted: :twisted: :twisted:
IMG_2884.jpg
IMG_2887.jpg
IMG_2890.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar